مزایا و معایب لازک

مزایا و معایب لازکجراحی لازک چشم چیست؟

لازک یک نوع جراحی چشم است که بسیاری از مزایای سایر جراحی های اصلاح بینایی را با هم ترکیب می کند. کراتومیلوسیس اپیتلیال لیزری یا لازک (Laser epithelial keratomileusis, or LASEK)، مزایای دو روش متداول انجام شده -  لیزیک و پی آر کی - را ترکیب می کند. جراحی لازک چشم برای درمان  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می شود. 

 

 

فیلم عمل جراحی لازک  LASEK Surgery Video

 مزایای جراحی لازک چشم چیست؟

جراحی لازک دارای چندین مزیت است، از جمله:
     از عوارض مرتبط با ایجاد و اتصال مجدد فلپ در قرنیه اجتناب می شود.
     عمل لازک چشم کمتر از جراحی لیزیک باعث خشکی چشم می شود.
در جراحی لازک چشم از تکنیک های مختلفی برای حفظ لایه بسیار نازک سلول های سطح قرنیه (اپیتلیوم) استفاده می شود که برای بهبود قرنیه پس از انجام تغییر شکل با لیزر مفید است. در لیزیک، فلپ ضخیم تری با استفاده از لیزر یا دستگاه مکانیکی (میکروکراتوم) ایجاد می شود که زیر آن تغییر شکل با لیزر انجام می شود.
 

معایب جراحی لازک چشم چیست؟

معایب جراحی لازک چشم عبارتند از:

      در مقایسه با عمل لیزیک چشم زمان بهبود بینایی طولانی تر است.  بسیاری از بیماران لازک برای حداقل یک تا دو هفته تا زمانی که چشم آنها بهبود یابد، بینایی قابل قبول خود را  به طور کامل بازیابی نمی کنند که مشابه زمان بهبودی است که در جراحی  PRK تجربه می شود. بیماران لیزیک اغلب تا روز بعد از عمل دید خوبی دارند.
     عمل لازک چشم معمولاً درد و ناراحتی بیشتری نسبت به لیزیک ایجاد می کند، اما احتمالاً درد کمتری نسبت به جراحی PRK دارد.
     بیماران باید حدود سه یا چهار روز پس از عمل لیزیک چشم از "لنز تماسی بانداژ" استفاده کنند تا به عنوان یک لایه محافظ بین پلک ها  و سطح چشم درمان شده عمل کند، که پس از لیزیک لازم نیست.
    نسبت به عمل لیزیک، بیماران باید چند هفته بیشتر از پس از عمل لازک چشم از قطره های استروئیدی موضعی استفاده کنند. 

 عوارض جانبی احتمالی جراحی لازک چشم چیست؟

عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

     احساس وجود یک جسم خارجی در چشم (از یک تا چهار روز طول می کشد)
     کاهش موقت بینایی در شرایط کم نور (تا 12 ماه)
     خشکی چشم، نیاز به استفاده از قطره های مرطوب کننده (حداکثر شش ماه)
     دید مه آلود یا تاری دید (باید ظرف شش تا نه ماه برطرف شود)

 چگونه بفهمم که جراحی لازک برای من مناسب است؟

جراحی لازک چشم ممکن است برای بیمارانی که قرنیه های شیب دار یا بسیار نازکی دارند، که جراحی را برای ایجاد فلپ لیزیک مناسب مشکل می کند، بهتر باشد. از آنجایی که آسیب ناشی از ضربه به چشم بعد از لیزیک جدی تر از عمل لازک چشم است، افرادی که در فعالیت های حرفه ای یا اوقات فراغت که چشمانشان ممکن است در معرض خطر آسیب بیشتر قرار گیرد (مانند بوکس)  برای عمل لازک مناسب تر هستند. جراحی چشم لازک (یا PRK) ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم بهتر باشد زیرا  وقتی که نیاز به برداشت از فلپ عمیق نیست، اعصاب قرنیه که مسئول رفلکس اشک هستند، آسیب کمتری می بینند و خشکی چشم کمتر تشدید می شود.

 چگونه برای جراحی لازک چشم  آماده شوم؟

قبل از جراحی لیزر چشم به روش لازک دکتر نادری یا یکی از افراد تیم پزشکی مرکز در مورد آنچه که باید در طول و بعد از عمل لیزر چشم انتظار داشته باشید با شما صحبت خواهد کرد. در این جلسه تاریخچه پزشکی شما بررسی می شود و چشم شما معاینه می شود. آزمایش‌های احتمالی شامل اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، میزان عیب انکساری (شماره چشم)، نقشه‌برداری قرنیه، فشار چشم و معاینه شبکیه و عصب چشم پس از گشاد شدن مردمک انجام می شود. هنگامی که معاینات تکمیل شد، ایشان به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ خواهد داد. پس از آن، می توانید یک قرار ملاقات برای عمل تعیین کنید.
اگر از لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز سخت استفاده می کنید، نباید حداقل سه هفته قبل از ارزیابی های قبل از عمل خود از آنها استفاده کنید. سایر انواع لنزهای تماسی، مانند لنزهای معمولی نرم، حداقل سه روز قبل از معاینات و ارزیابی ها نباید استفاده شوند.

در روز عمل  لازک، قبل از رفتن به بیمارستان یک وعده غذایی سبک بخورید و تمام داروهای تجویز شده را مصرف کنید. از آرایش چشم استفاده نکنید یا لوازم جانبی حجیمی که در قرار گرفتن سر شما بر روی تخت لیزر اختلال ایجاد می کند در موهای خود نداشته باشید . اگر آن روز صبح احساس خوبی ندارید، با مطب تماس بگیرید تا مشخص شود که آیا  عمل باید به تعویق بیفتد یا خیر.

در طول جراحی لازک چشم چه اتفاقی می افتد؟

جراحی لازک چشم تحت بی حسی موضعی که با قطره ای که مستقیماً در چشم چکانده می شود، انجام می شود. در ابتدای عمل، حدود 20 ثانیه بر روی لایه سطحی سلول های قرنیه یا اپیتلیوم،  الکل گذاشته می شود تا از بافت زیرین خود جدا شود. سپس آن را بلند می کنند یا به عقب می چرخانند تا چشم پزشک بتواند به بافت قرنیه دسترسی پیدا کند. بافتی که به تازگی در معرض دید قرار گرفته است با همان لیزر مورد استفاده در جراحی لیزیک چشم و PRK تغییر شکل داده می شود. سپس لایه سطحی سلول ها در جای خود قرار می گیرد.
این کار برخلاف عمل لیزیک چشم است که در آن لیزر یا دستگاه برش یک فلپ در قرنیه ایجاد می کند. تفاوت جراحی لازک چشم با PRK در این است که در پی آر کی لایه سطحی سلول ها، تراشیده می شود و منتظر می مانیم تا مجددا رشد کنند. اعتقاد بر این است که این امر بهبود قرنیه را با ناراحتی کمتری نسبت به PRK تسهیل می کند، اما همچنین باعث تاری بیشتر در چند روز اول در مقایسه با PRK می شود.

بعد از جراحی لازک چشم چه اتفاقی می افتد؟

پس از عمل لازک چشم، انتظاراتی مشابه آنچه که پس از لیزیک می توان انتظار می رود خواهیم داشت.  فلپ ایجاد شده توسط جراحی لازک چشم در حدود چهار تا هفت روز بهبود می یابد و بیمار معمولاً از لنز تماسی ویژه ای استفاده می کند که تا چهار روز پس از جراحی به عنوان پانسمان عمل می کند. بیماران همچنین ممکن است در یکی دو روز اول پس از جراحی لازک چشم، سوزش چشم را تجربه کنند.
برای بیمارانی که تحت عمل لیزیک قرار می‌گیرند، بینایی خوب معمولاً در چند روز به دست می‌آید. با این حال، برای جراحی لازک چشم این ممکن است تا یک هفته طول بکشد.
روز بعد از عمل لازک چشم و معمولاً یک هفته و سه ماه پس از جراحی مجدداً برای ارزیابی به پزشک مراجعه خواهید کرد.

چه زمانی در مورد لازک با پزشک تماس بگیرید؟

اگر پس از جراحی لازک چشم خود سوالی دارید یا اگر احساس درد، کاهش ناگهانی بینایی، قرمزی چشم یا ترشح از چشم (ها) داشتید، فوراً با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

جراحیهای چشم