آشپزی بعد از جراحی لیزیک و لازک

Kooking After LASIK and LASEKعمل های جراحی  لیزری اصلاح بینایی مانند لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی یا ترانس پی آر کی، روش های رایج برای اصلاح بینایی و بهبود بینایی است. این جراحی ها به افراد اجازه می دهد بدون اتکا به عینک اصلاحی یا لنزهای تماسی از فعالیت های روزمره لذت ببرند. با این حال، پیروی از دستورالعمل های بعد از عمل جراحی برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز مهم است. یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد بعد از عمل لیزیک دارند این است که آیا می توانند به آشپزی ادامه دهند یا خیر. در این مقاله اقدامات احتیاطی که باید هنگام تهیه وعده های غذایی بعد از عمل لیزیک انجام شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

  آیا آشپزی بعد از عمل لیزیک یا لازک چشم مجاز است؟

پاسخ بله است! در حالی که توصیه می شود در 24 ساعت اول پس از عمل مقداری از فعالیت های روزمره را کم کنید، هیچ محدودیتی در پخت و پز سبک یا تهیه غذا وجود ندارد. بسیاری از بیمارانی که لیزیک انجام داده اند می گویند که به دلیل روند بهبود سریع می توانند فعالیت های معمول خود را در عرض 24 تا 48 ساعت از سر بگیرند. مهم است که توجه داشته باشید که هنوز هم بهتر است حداقل یک هفته قبل از انجام هر گونه فعالیت سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش صبر کنید.
  آیا انجام این جراحی ها به این معنی است که باید آشپزی را کنار بگذارید؟ پاسخ به زمان بهبودی پس از عمل بستگی دارد.
در مجموع، اکثر بیماران پس از عمل لیزیک می توانند فعالیت های عادی خود از جمله پخت و پز را طی چند روز پس از عمل از سر بگیرند. با این حال، بیماران باید از انجام برخی کارها مانند استفاده از بخارپز و سایر وسایل آشپزخانه با سطوح داغ، کار با ظروف تیز یا چاقوها بدون تجهیزات محافظ مناسب، و خم شدن روی قابلمه ها یا تابه های داغ روی اجاق گاز خودداری کنند.

نتیجه گیری

خبر خوب این است که به طور کلی می توانید پس از جراحی لیزیک آشپزی را از سر بگیرید. با این حال، پیروی از دستورالعمل های پزشک برای بهبودی مناسب مهم است.  احتیاط های لازم معمولاً شامل استفاده از عینک محافظ هنگام پخت و پز، اجتناب از ورود آب، روغن یا سایر مواد به چشم ها و اجتناب از دود و بخار ناشی از غذاهایی است که روی اجاق گاز پخت می شوند. همچنین باید از نگاه مستقیم به نورهای روشن مانند اجاق گاز و فر خودداری کنید

 

جراحیهای چشم