وزنه برداری بعد از لیزیک و لازک 

وزنه بردار ی بعد ازلیزیک لازک Weight Lifting After LASIK and LASEK زمانی که به تازگی  عمل های لیزری حذف عینک ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) انجام داده اید و می خواهید روی عضله دوسر، شکم و همسترینگ خود کار کنید، چه اتفاقی می افتد؟  مهم ترین ملاحظات برای وزنه برداری بعد از عمل لیزیک چشم چیست؟ شما مجبور نیستید برنامه وزنه برداری خود را متوقف کنید، اما برای حفظ سلامت چشمان خود پس از انجام این عمل ها باید ملاحظلات خاصی را مد نظر قراردهید.

آیا وزنه برداری محدودیت هایی دارد؟

به نظر می رسد وزنه برداری ارتباطی با چشم ها ندارد. و این تا حد زیادی درست است.انجام پرس سینه با وزنه با هر چقدر وزن بالا هیچ مشکلی برای فلپ لیزیک بعد از عمل لیزیک چشم ایجاد نمی کند. باعث دررفتگی فلپ لیزیک نمی شود.
مسئله بعد از لیزیک مربوط به خود وزنه برداری نیست، مشکل از عرق کردن است. پس از لیزیک در چند هفته اول باید از ورود عرق به چشم جلوگیری کنیم.

عرق بعد از لیزیک به دو صورت مختلف باعث ایجاد مشکلاتی می شود. 

هنگامی که عرق از غدد عرق شما تولید می شود، تمیز است. با این حال، این عرق از روی پوست شما عبور می کند. در سطح پوست شما باکتری های طبیعی وجود دارد. موقعی که عرق از پیشانی شما می چکد، در واقع می تواند این باکتری ها را جذب کند. اگر این عرق به داخل چشم چکه کند، این باکتری ها می توانند به سطح چشم نفوذ کنند.
یکی از اهداف اولیه بعد از لیزیک جلوگیری از نفوذ باکتری ها به سطح چشم است. این مساله به ویژه در چند هفته اول پس از لیزیک مهم است. بلافاصله پس از لیزیک، در لبه فلپ لیزیک فاصله ایجاد می شود. این شکاف دسترسی آسان برای باکتری ها به زیر فلپ لیزیک را فراهم می کند. بزرگترین خطر برای باکتری ها در چند ساعت اول پس از لیزیک است (زمانی که هیچ چیز بهبود نیافته است).
با این حال، با رشد اپیتلیوم روی سطح قرنیه، این فاصله به سرعت بهبود می یابد. این اپیتلیوم مانعی برای جلوگیری از ورود باکتری ها ایجاد می کند. اما در ابتدا، این اپیتلیوم مثل همیشه قوی نیست. به این ترتیب، تا زمانی که به حالت عادی برگردد، باید بیشتر محتاط باشیم تا عرق (و در نتیجه باکتری ها) را از چشم دور نگه داریم.
عرق همچنین حاوی مقدار زیادی نمک است. نمک چشم شما را تحریک می کند. همه افراد پس از لیزیک در چند ماه اول پس از عمل کمی خشکی چشم خواهند شد. اعصاب ریز در سراسر قرنیه وجود دارد. این اعصاب قادرند زمان خشک شدن چشم را تشخیص دهند. سپس سیگنالی برای تولید اشک طبیعی بیشتر برای چشم ارسال می کنند. ایجاد فلپ لیزیک، با این حال، اتصال برخی از این اعصاب را قطع می کند. تا زمانی که این اعصاب بازسازی شوند، توانایی تولید اشک طبیعی چشم کاهش می یابد. اگر این خشکی چشم درمان نشود (با استفاده از قطره های اشک مصنوعی)، می تواند التهاب ایجاد شود و باعث خشکی چشم بیشتر شود.
اما هر چیزی که چشم را تحریک کند می تواند باعث ایجاد التهاب نیز شود. عرق در این دسته قرار می گیرد. نمک حاصل از عرق می تواند چشم ها را تحریک کند و نه تنها باعث ناراحتی شود بلکه باعث التهاب و خشکی مضاعف شود. بهتر است فقط با دور نگه داشتن عرق از چشم ها از همه اینها جلوگیری کنید

خبر خوب! راه های بسیار خوبی برای دور نگه داشتن عرق از چشم وجود دارد.

یک وسیله جانبی ورزشی وجود دارد که دور پیشانی شما می چرخد و عرق را جمع می کند و از چکیدن آن در چشمان شما جلوگیری می کند. بله، من در مورد یک هدبند یا عرق بند ورزشی صحبت می کنم.

وزنه بردار ی بعد ازلیزیک لازک Weight Lifting After LASIK and LASEKبله، برخی افراد فکر می کنند که عرق بند ممکن است چسبناک باشد. اما عرق گیرها می توانند واقعاً مفید باشند. همچنین نمونه های مد روز مدرن تری مانند هدبند یا کلاه گرد ورزشی وجود دارد که می تواند مفید باشد.

علاوه بر عرق گیر، بهتر است حوله شخصی خود را نیز همراه داشته باشید تا عرق اضافی که ممکن است دور چشم جمع شود را پاک کنید. اما حواستان باشد که با این حوله چشم ها را مالش ندهید. شما نباید فلپ لیزیک را از موقعیت خودش مالش دهید و باعث جابجایی فلپ شوید.

با دور نگه داشتن عرق از چشم، می توانید بدون هیچ مشکلی وزنه برداری معمولی خود را بعد از لیزیک انجام دهید.

توجه: اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمرینات شدیدی دارید که کاملاً عرق می کنید و عرق بند را خیس و کاملا مرطوب می کنید، ممکن است بهتر باشد که تمرینات خود را برای چند هفته اول پس از لیزیک کاهش دهید.

سایر اقدامات هنگام وزنه برداری

حتی اگر می‌خواهیم از تعریق اضافی جلوگیری کنیم، نباید از نوشیدن آب در حین ورزش اجتناب کنیم. پس از لیزیک، باید از کم آبی بدن خودداری کنید. اگر کم آب شوید، چشم ها بیشتر خشک می شوند. اگر چشم ها بیشتر خشک شوند، تاری و نوسان دید بیشتری را تجربه خواهید کرد. بنابراین، علاوه بر حمل حوله شخصی خود، باید یک بطری آب نیز همراه داشته باشید تا در حین تمرین از آن بنوشید.

قبل از دست زدن به نزدیکی چشم ها یا پلک ها حتما دست های خود را تمیز کنید. تجهیزات وزنه برداری تجهیزات مشترک هستند. نمی توانید انتظار داشته باشید که کاملاً تمیز باشد. باشگاه‌ها معمولاً در گوشه ای ضدعفونی‌کننده‌ای دارند که باید مرتباً از آن استفاده کنید تا دست‌های خود را تمیز نگه دارید. مرتباً از آن استفاده کنید.

سخن پایانی در مورد وزنه برداری بعد از لیزیک، لازک و سایر جراحی های لیزری حذف عینک

با برخی تمهیدات جزئی می توانید با خیال راحت وزنه برداری را بعد از لیزیک انجام دهید. اما، این بدان معنا نیست که می‌توانید همان روزی که عمل لیزیک انجام می‌شود، به باشگاه بروید (به یاد داشته باشید، باید اپیتلیوم روی فلپ لیزیک بهبود یابد). اما پس از اینکه روز بعد جراح به شما "گفت همه چیز خوب است"، می توانید به روال عادی وزنه برداری خود بازگردید. شما با ماهیچه های قوی تر و چشمان قوی تراز زندگی لذت ببرید . 

 

جراحیهای چشم