درمان آب مروارید بدون جراحی

درمان آّب مروارید بدون جراحی Can Cataracts Be Treated Without Surgeryبه سختی می توانید کسی را پیدا کنید که مشتاق جراحی باشد. بنابراین زمانی که صحبت از ابتلا به آب مروارید می شود این سوال در ذهن اغلب مردم مطرح می شود که "آیا آب مروارید بدون جراحی قابل درمان است"؟  زمانی که ما علائم آب مروارید را احساس می کنیم ابتدا به دنبال درمان این علائم با روش های غیرجراحی هستیم. وقتی صحبت از درمان آب مروارید به میان می آید، نیاز به جراحی عمدتاً بر اساس میزان پیشرفت آب مروارید و تأثیر آن بر کیفیت زندگی روزانه است.

چگونه می توانم از آب مروارید جلوگیری کنم؟

آب مروارید می تواند در هر فردی، صرف نظر از نژاد یا قومیت، ایجاد شود و می تواند در افراد در هر سنی ایجاد شود. اگرچه آب مروارید در افراد 40 سال و بالاتر شایع تر است. در واقع، آب مروارید عامل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که بتوان از آب مروارید به طور کامل پیشگیری کرد، متأسفانه با افزایش سن، آب مروارید اجتناب ناپذیر است.
خبر خوب این است که اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید یا حداقل تأخیر در شروع آن انجام دهید.
در حالی که برخی از عوامل خطر آب مروارید را نمی توان کنترل کرد - متأسفانه شما نمی توانید از پیر شدن جلوگیری کنید و نمی توانید از شیوع آن در خانواده خود جلوگیری کنید - چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر و کاهش احتمال به آن انجام دهید. یا ایجاد آب مروارید را در مراحل بعدی زندگی به تاخیر بیندازید.
  1. اشعه ماوراء بنفش یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب بدون استفاده از عینک آفتابی و همچنین سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد.
  2.      برای به حداقل رساندن آسیب اشعه ماوراء بنفش از عینک آفتابی استفاده کنید. به دنبال عینک آفتابی باشید که 99 تا 100 درصد نور UV (هم اشعه UV-A و هم UV-B) را مسدود می کند. استفاده از کلاه یا سایر محافظ های ضد آفتاب نیز می تواند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را به حداقل برساند.
  3.      از سیگار کشیدن اجتناب کنید یا آن را ترک کنید، که با خطر قابل توجه بالاتر آب مروارید همراه است.
  4.      آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های A، C و E، کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین و سلنیوم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اینها را می توان در انواع میوه ها و سبزیجات و سایر غذاهای سالم یافت.
  5.      هنگام فعالیت های پرخطر، مانند ورزش، انجام تعمیرات منزل و کارهای حیاط و در حین فعالیت های کاری خاص، از محافظ چشم استفاده کنید.
  6.      با مراجعه به پزشک و کنترل بیماری های موثر بر ایجاد آب مروارید مانند دیابت بروز آنر را به تاخیر بیندازید.

در مراحل اولیه ممکن است نیازی به جراحی آب مروارید نداشته باشید.

بروز آب مروارید در مراحل اولیه، علائمی را ایجاد می کند که در برخی افراد حداقل برای مدتی قابل تحمل هستند. علائم آب مروارید - از جمله، تای دید یا بینایی مه آلود، مشکل در دید در نور کم، تابش خیره کننده، حساسیت به نور، رنگ های محو شده و دیدن هاله های اطراف نور - در ابتدا می تواند خیلی کم باشد. عینک های طبی و یا لنزهای تماسی ممکن است به بهبود بینایی شما در این مرحله کمک کنند.

علائم آب مروارید تدریجاً بدتر می شوند.

آب مروارید پیشرونده است، یعنی با گذشت زمان بدتر می شود. آب مروارید ناشی از تجزیه پروتئین های تشکیل دهند عدسی چشم است که اغلب مربوط به افزایش سن است و عدسی را ضخیم تر و مات تر می کند. این فرآیند را نمی توان معکوس یا متوقف کرد. با پیشرفت آب مروارید، بیماران علائم بارزتری را تجربه می کنند. رانندگی، مطالعه، تماشای تلویزیون و موارد دیگر دشوار یا غیرممکن می شود. در صورت عدم درمان، آب مروارید می تواند باعث شود که فرد کاملاً قادر به دیدن نباشد.

مراقب داروهای کاذب آب مروارید باشید.

در جستجوی جایگزین‌هایی برای جراحی آب مروارید، برخی افراد قربانی ادعاهای دروغین «قطره‌های چشمی آب مروارید» می‌شوند که می‌تواند آب مروارید را از بین ببرد. متأسفانه، تاکنون هیچ دارویی کشف نشده که باعث درمان آن مروارید یا به عقب برگرداندن آن شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد، آب مروارید تجزیه پروتئین هایی است که خود عدسی چشم را می سازند. عدسی طبیعی چشم به طور جبران ناپذیری آسیب دیده است. آب مروارید به این معنی نیست که عدسی چشم با ماده یا پوششی احاطه شده باشد که بتوان آن را با دارو حل کرد.

جراحی تنها درمان موثر آب مروارید است.

تنها راه موثر برای درمان آب مروارید جایگزینی عدسی چشم طبیعی آسیب دیده با کاشت لنز مصنوعی است. جراحی را می توان با استفاده از تکنیک های جراحی معمول یا روش های لیزری انجام داد. جراحی آب مروارید با لیزر بدون درد، بدون بخیه است و زمان بهبودی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. بهتر خبر این است که، پس از جراحی، آب مروارید هرگز نمی تواند برگردد.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.