بهبودی از جراحی آب مروارید

بهبودی از جراحی آب مروارید Catarct Surgery Recoveryدقیقاً چه مدت طول می کشد تا از جراحی آب مروارید بهبود یابید؟

جراحی مدرن آب مروارید بسیار کارآمد و پیشرفته شده است. جراحی آب مروارید قبلاً یک روش طولانی با زمان بهبودی طولانی و آزار دهنده بود و اکنون به یک عمل نسبتاً ساده با بهبودی کوتاه تبدیل شده است.
بهبودی بعد از عمل جراحی آب مروارید می تواند به ترتیب در چند بازه زمانی مختلف گروه بندی شود. بخش اعظم بهبودی در 24 ساعت اول پس از عمل اتفاق می افتد. فراتر از این ، موارد دیگری نیز وجود دارد که در هفته اول و فراتر از آن تا چند ماه اول پس از عمل بهبود می یابد.
بنابراین بیایید به کل جدول زمانی بهبودی بعد از جراحی آب مروارید نگاه کنیم.

24 ساعت اول

نکته قابل توجه این است که جراحی آب مروارید یک عمل سرپایی است. این بدان معنی است که به زودی به خانه می روید تا در اتاق خودتان استراحت کنید.
اما در طی این بیست و چهار ساعت اول ، انتظار نداشته باشید که دید شما هنوز کامل باشد و انتظار نداشته باشید که چشم 100 ٪ راحت باشد.

اول ، بیایید در مورد قرنیه صحبت کنیم

قبل از اینکه به این نتیجه برسیم که چرا بینایی بعد از جراحی آب مروارید تار است، ابتدا باید در مورد قرنیه بحث کنیم. بخش اعظم آنچه در طول بهبودی بعد از عمل جراحی آب مروارید تجربه می کنید، مربوط به این ساختار شفاف کوچک است.
قرنیه پنجره جلوی چشم ما است. قرنیه از چندین لایه تشکیل شده است. داخلی ترین لایه (به نام اندوتلیوم) است که به طور خاص برای حفظ شفافیت آن برای پمپ کردن آب از قرنیه طراحی شده است. خارجی ترین لایه (به نام اپیتلیوم) است و مانند پوست قرنیه عمل می کند تا از آن محافظت کند. سلامت این لایه ها برای داشتن دید و راحتی خوب در هر زمان و به خصوص بعد از جراحی آب مروارید بسیار مهم است.

بینایی

در حین جراحی آب مروارید ، از انرژی ماوراء صوت برای خرد کرن و برداشتن آب مروارید استفاده می شود. این تکنیک یک روش بسیار هدفمند برای جراحی آب مروارید برای محدود کردن هرگونه آسیب به سایر قسمت های چشم و پیشرفت بهبودی فراهم می کند.
با این حال، این انرژی ماوراء صوت می تواند به لایه ظریف اندوتلیوم آسیب برساند یا حداقل آن را آزرده کند. این امر مانع از آن می شود که سلولهای اندوتلیال بتوانند آب را نیز پمپ کنند و قرنیه متورم شود. وقتی قرنیه متورم شد، بینایی تار می شود. همچنین سرم نمکی مورد استفاده در طول جراحی آب مروارید ممکن است در بعضی مواقع به داخل قرنیه وارد و تورم را افزایش دهد.
خبر خوب این است که در بیشتر جراحی های آب مروارید ، این تورم حداقل است و مهم ترآن که پس از حدود یک روز برطرف می شود. با برطرف شدن تورم، بینایی شفاف تر می شود. برای جلوگیری از انرژی ماوراء صوت و تأثیر زیاد آن بر روی قرنیه، در حین عمل جراحی آب مروارید برای محافظت از این لایه مهم سلول از ژل محافطت کننده استفاده می شود.
با این حال، اگر آب مروارید متراکم  و پیشرفته باشد (که به انرژی ماوراء صوت بیشتری نیاز دارد و زمان بیشتر طول می کشد) یا  لایه اندوتلیوم ضعیف باشد، چشم را در معرض خطر بیشتری برای تورم قرار می دهد. این موضوع به معنای بهبودی طولانی تر تا یک هفته یا بیشتر برای کاهش تورم است. جراحی آب مروارید با لیزر با کاهش میزان انرژی ماوراء صوت مورد نیاز، یکی از راه های است که در این زمینه می تواند مفید باشد.
اما دلایل بیشتری وجود دارد که دید شما در 24 ساعت اول تار باشد:
 
     مردمک چشم شما هنوز گشاد است. هنگامی که مردمک چشم گشاد باشد، می توان نرهای اضافی بیشتری را وارد چشم کند که دید شما را محو می کند. این اتساع مردمک به طور معمول بعد از حدود 4-6 ساعت از بین می رود. اگرچه در صورت استفاده از قطره های گشاد کننده قوی تر، می تواند بیشتر طول بکشد.
     لایه جلویی قرنیه شما، اپیتلیوم ، اغلب تحریک و کدر می شود. این کدورت بیشتر باعث می شود که دید شما بیشتر مه آلود شود. خوشبختانه بسیاری از این موارد روز بعد از عمل جراحی آب مروارید بهبود می یابد. اما از آنجا که اسیب اپیتلیوم تاثیرات دیگری نیز دارد، در قسمت بعد در باره آن توضیح بیشتری می دهیم.

درد و ناراحتی

قرنیه در حین عمل جراحی آب مروارید بسیار زیاد دستکاری می شود.
     قبل از عمل جراحی آب مروارید ، ابتدا قطره های چشم روی سطح چشم چکانده می شود تا مردمک چشم را گشاد کنند. قطره های چشم حاوی مواد نگهدارنده هستند که چشم را تحریک می کنند.
     بلافاصله قبل از عمل، ضد عفونی کننده بتادین روی سطح چشم ریخته می شود.  خبر خوب این است که برای باکتری ها سمی است! خبر بد این است که برای قرنیه نیز سمی است.
     در حین عمل جراحی ، یک آسیب کنترل شده به قرنیه (برش های کوچک استفاده شده برای از برداشتن آب مروارید) ایجاد می شود.
     همچنین در حین عمل ، پلک ها توسط یک نگهدارنده پلک باز می شوند و قرنیه را در معرض هوا می دهند و آن را مستعد خشک شدن می کنند. جراح یا کمک جراح باید به صورت دستی روی قرنیه آب بریزد.
     و حتی بعد از عمل ، قرنیه استراحت نمی کند. قطره های چشمی تجویز شده برای ماه اول نیز حاوی مواد نگهدارنده هستند که بیشتر قرنیه را آزرده می کنند.
قرنیه ظریف ترین ساختمان بدن است و لازمه نداشتن درد از ناحیه قرنیه، وجود یک اپیتلیوم سالم است. همه موارد فوق اپیتلیوم را "آزرده" می کند. جای تعجب نیست که چشم بلافاصله بعد از عمل جراحی آب مروارید احساس ناراحتی بیشتری بکند.
این امر باعث ناراحتی، سوزش ، احساس جسم خارجی در چشم و حساسیت به نور می شود.
نکته مهمتر اینکه، خراش روی چشم  ناشی از برش (به علاوه اگر برش های ویژه ای داشته باشید که آستیگماتیسم را اصلاح می کند)، می تواند باعث ایجاد درد شود.
اما خوشبختانه ، بخش عمده ای از اینها خیلی سریع به طور معمول یک شبه بهبود می یابد. وقتی موقع خواب چشمتان را می بندید، اپیتلیوم قرنیه پوشانده و از خشک شدن محافظت می شود و اجازه می دهد تا بهبود یابد.
بنابراین ، روز بعد بعد از عمل آب مروارید ، چشم به طور معمول احساس راحتی بیشتری می کند. اما هنوز قرنیه و اپیتلیوم کاملاً بهبود نیافته اند و بازگشت کامل به حالت عادی نیازمند زمان بیشتری است.

هفته اول یا دوم بعد از جراحی آب مروارید

پس از 24 ساعت اول، ما وارد مرحله دوم بهبودی پس از جراحی آب مروارید شده ایم. بینایی بهتر شده، چشم راحت تر شده است.
مرحله دوم بهبودی بر جلوگیری از هر گونه مشکلی که می تواند در بهبودی اختلال ایجاد کند متمرکز است. برای نیل به این هدف، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید و کارهایی که نباید انجام دهید.
کارهایی که نباید انجام داد.
در یک یا دو هفته اول پس از جراحی آب مروارید، باید از انجام بعضی فعالیت های خاصی اجتناب کرد.
مهم است که از:
 
     بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت شدید
     خم شدن بیش از حد مثل سجده کردن
     مالیدن چشم
     ورود آب به داخل چشم
یکی از عوارض ترسناک هر جراحی (و به ویژه جراحی آب مروارید) عفونت است. عفونت می تواند به طور جدی به قسمت های بسیار ظریف چشم مانند شبکیه آسیب برساند و منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود.  بنابراین، جلوگیری از عفونت تا حد امکان بسیار مهم است.
به طور معمول، باکتری ها به سختی وارد چشم می شوند. اما وجود برش قرنیه وضع را تغییر می دهد. پس از عمل مسیری برای ورود باکتری از قرنیه و ورود آن به چشم بوجود می آید.
عفونت مشکل خطرناکی است. اما نگران نباشید، خوشبختانه، عفونت ها بسیار نادر هستند.
 خطر ورود باکتری ها در صورتی وجود دارد که برش قرنیه نشت داشته باشد و باکتری روی سطح چشم موجود باشد.
داشتن نوسان فشار در داخل چشم، خطر نشت برش را افزایش می دهد. فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن باعث نوسانات اضافی فشار داخل چشم می شود.
همچنین مهم است که از وارد شدن باکتری اضافی روی چشم جلوگیری کنید. بنابراین، تمیز نگه داشتن چشم ها و دوری از منابع باکتری مانند ورود آب به چشم مهم است.
اما این محدودیت ها کوتاه مدت هستند. به تدریج که یک تا دو هفته از جراحی آب مروارید بگذرد، برش قرنیه محکم تر می شود و به طور چشمگیری خطر ورود یا خارج شدن هر چیزی را کاهش می دهد.
در اغلب موارد بینایی به ثبات می رسد.
لازم نیست مدت زیادی صبر کنید تا عمل جراحی آب مروارید بهبود یابد.
در هفته اول، شماره چشم و در نتیجه بینایی برای اکثر افراد تثبیت می شود. (در واقع، اگر در روز اول یا دو روز اول ورم زیادی نداشته باشید، احتمالاً نیاز به یک هفته صبر کردن برای دید خوب نخواهید داشت).
این گفته لزوماً به این معنی نیست که همه افراد در پایان هفته اول عالی خواهند دید. مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند دید شما را همچنان تار کنند.
یکی دو هفته پس از جراحی آب مروارید می توانید برای مطالعه یک عینک دریافت کنید. اما طی یک ماه آینده و در ماه های بعدی بینایی تدریجا بهتر خواهد شد.
ماه اول و بعد از آن بینایی به طور پیشرونده ای بهتر می شود.

خشکی چشم بعد از جراحی آب مروارید

همانگونه که قبلا ذکر شد قرنیه بعد از جراحی آب مروارید تحریک می شود. در بیشتر افراد، این حالت خیلی سریع بهبود می یابد و چشم یک یا دو هفته بعد احساس راحتی بیشتری می کند.
اما در برخی دیگر، این سوزش بیشتر طول می کشد و چشم را مستعد خشک شدن می کند. تقریباً 10 تا 15 درصد پس از جراحی آب مروارید، بیماران خشکی چشم بیشتری خواهند داشت که می تواند یک ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر قبل از جراحی آب مروارید خشکی چشم داشتید، احتمالاً پس از مدت کوتاهی خشکی چشم شما بدتر می‌شود.
این وضعیت باعث علائم معمول خشکی چشم مثل سوزش، درد، سوزن سوزن شدن یا احساس جسم خارجی در چشم می شود. 
اما خشکی چشم می تواند بینایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به طور خاص، می تواند باعث نوسان بینایی شود.
در سطح قرنیه لایه ای از اشک وجود دارد که به آن لایه اشکی می گویند. این اشک از قرنیه در برابر خشک شدن محافظت می کند.
وقتی این لایه اشک خوب است، صاف و شفاف است. نور می تواند به راحتی از آن عبور کند و دید خوبی را فراهم می کند. اما اگر این لایه اشکی خیلی سریع خشک شود، نامنظم می شود. این لایه نامنظم اشک باعث پراکندگی نور و تاری دید می شود.
بلافاصله پس از پلک زدن، لایه اشک صاف می شود و فقط چند ثانیه بعد خشک می شود و باعث می شود دید دوباره تار شود. به این دلیل بینایی نوسان دارد.
خبر خوب در مورد خشکی چشم پس از جراحی آب مروارید این است که بهبود می یابد.  با گذشت سه ماه، به طور کلی بیشتر یا نه همه این خشکی اضافی چشم برطرف شده است.
در عین حال، برای تسریع بهبودی و جلوگیری از بدتر شدن آن، درمان این خشکی چشم با اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده، ایده خوبی است.

بهبود بینایی

در برخی موارد پس از جراحی آب مروارید، بینایی ممکن است چندان واضح به نظر نرسد. بسیاری اوقات، دلیل آن علل دیگری مانند شماره چشم باقی مانده یا خشکی چشم است که در بالا صحبت کردم. اما گاهی اوقات بینایی ممکن است با وجود کامل بودن همه چیز تار باشد و در واقع دلیلی برای این موضوع وجود دارد.
نحوه عملکرد بینایی به این صورت است که نور وارد چشم می شود و چشم این اطلاعات را به مغز می فرستد. سپس وظیفه مغز تفسیر آنچه می بینیم است. بینایی در واقع از مغز می آید. چشم فقط پیام رسان مغز است.
مغز ما سازگاری بسیار خوبی دارد. مغز قادر به تطبیق با بسیاری از چیزها هستند. در واقع، قبل از جراحی آب مروارید، مغز شما چندین دهه فرصت داشت تا با عیوب ظریف در چشمان شما سازگار شود و همچنین مدتی برای سازگاری با عیوب بزرگتر ناشی از آب مروارید نیز فرصت دارد.
 سپس به طور ناگهانی آب مروارید را برداشته و یک لنز مصنوعی جدید قرار می دهیم. مغز به این کار عادت ندارد و باید خود را دوباره آموزش دهد تا دید حاصل از لنز جدید را بهینه کند. این فرآیند، تطابق عصبی بینایی نامیده می شود و زمان می برد. همانطور که مغز یاد می گیرد چگونه از چشم ها بهتر استفاده کند، بینایی بهتر می شود.
این فرآیند تنظیم به ویژه برای برخی از لنزهای مصنوعی پیشرفته‌تر مورد استفاده در حین جراحی آب مروارید برای رهایی کامل از عینک یا برای تکنیک‌های دیگر مانند مونویژن بسیار مهم است. این روش های دیدن کاملاً منحصر به مغز هستند و باید در طول زمان تنظیم شوند.

خلاصه

چه یک روز، یک هفته یا یک ماه از عمل آب مروارید بگذرد، چیزهایی وجود دارد که در حال بهبود هستند. اما بیشترین بهبودی پس از جراحی آب مروارید در 24 ساعت اول و سپس در هفته اول اتفاق می افتد. علاوه بر این، چشم ها به تدریج با گذشت زمان کمی بهتر می شوند.
 
فیلم کاتاراکت یا آب مروارید Cataract video
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم