بهترین وضعیت خوابیدن بعد از جراحی آب مروارید

بهترین وضعیت خواب برای جراحی آب مروارید best sleeping position for cataract surgeryخواب بخشی اساسی از هر فرآیند بهبودی است و بهبودی از جراحی آب مروارید نیز مستثنی نیست. آیا وضعیت های خوابیدن خاصی وجود دارد که پس از جراحی آب مروارید باید از آنها اجتناب کرد؟ این سوال چندان عجیب نیست. به نظر می رسد منطقی است. شاید خوابیدن روی چشمی که به تازگی جراحی شده مشکل ساز باشد.
در دوران نقاهت پس از جراحی بهتر است سعی کنید از خوابیدن به پهلو و روی چشمی که عمل شده، خودداری کنید. خوابیدن به پشت به جای پهلو می تواند احتمال تماس چشم با بالش و باز شدن محل برش جراحی را  کاهش دهد. اگر برای خوابیدن به پشت مشکل دارید، پیشنهاد می کنیم به سمت مقابل چشمی که روی آن عمل آب مروارید انجام داده اید بخوابید. اگر عادت دارید که به پهلو بخوابید، سعی کنید سرتان را طوری بگذارید که چشمتان از لبه بالش جلوتر باشد تا با آن تماس پیدا نکند. این کار به بهبود چشم شما و کاهش خطر عفونت کمک می کند.
اما مطمئن باشید که بعد از جراحی آب مروارید، اگر دستورالعمل ها را به درستی رعایت کنید، می توانید هر طور که می خواهید بخوابید. اگر از محافظ چشمی بعد از عمل آب مروارید استفاده می کنید، می توانید در هر وضعیتی (حتی از جمله به پهلو خوابیدن) بخوابید، بدون اینکه نگران اعمال فشار اضافی به چشم باشید.
اما چرا بعد از جراحی آب مروارید باید از فشار آمدن به چشم اجتناب کرد؟  بهترین راه برای اجتناب از آن استفاده از آن محافظ چشم است.

از چه چیزی باید اجتناب شود؟

بهترین وضعیت خواب برای جراحی آب مروارید best sleeping position for cataract surgeryجراحی آب مروارید بدون بخیه انجام می شود. برش‌های کوچکی که در حین جراحی آب مروارید داده می‌شوند،  نیازی به بخیه ندارند و خود به خود بسته می شوند. اجتناب از نیاز به بخیه باعث می‌شود که عمل سریع‌تر و بهبودی بینایی پس از جراحی آب مرواریدسریع‌تر باشد.
اما از نظر فنی، بخیه زدن برش آب مروارید در واقع آن را در اوایل دوره بعد از عمل مستحکم تر می کند. اما زدن بخیه با ایجاد آستیگماتیسم مانع بهبود سریع‌ بینایی می شود.
از آنجایی که برش های آب مروارید بلافاصله پس از جراحی آب مروارید به طور کامل مستحکم نمی شوند، مهم است که از فعالیت های خاصی برای جلوگیری از نشت آن ها اجتناب کنید. نشت از برش آب مروارید می تواند یک مسیر ورود بالقوه برای باکتری ها به چشم ایجاد کند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.
بنابراین باید از نشت برش آب مروارید جلوگیری کنیم. خوشبختانه جلوگیری از این اتفاق نسبتاً آسان است. جدا از جلوگیری از نوسانات فشار زیاد در چشم با اجتناب از برداشتن اجسام سنگین و فعالیت شدید، راه اصلی دیگر برای جلوگیری از نشت برش آب مروارید این است که از اعمال فشار مستقیم به چشم خودداری کنید. چشم خود را مالش یا فشار ندهید!

بهترین وضعیت خواب برای جراحی آب مروارید best sleeping position for cataract surgeryاقدامات احتیاطی هنگام خواب

به راحتی می توان گفت که در هنگام بیداری از وارد کردن فشار به چشم خودداری کنید، اما در طول خواب تا حدودی کنترل بر اعمال خود را از دست می دهید. به همین دلیل، پس از جراحی آب مروارید، برای یک یا دو هفته اول، با گذاشتن محافظ چشم پلاستیکی از چشم در هنگام خواب محافظت کنید تا از مالش یا فشار تصادفی به چشم جلوگیری کنید.
هنگامی که محافظ چشم به درستی قرار  گیرد، واقعاً لازم نیست پس از جراحی آب مروارید در مورد موقعیتی که دوست دارید بخوابید، نگران باشید. شما می توانید به پشت، شکم، پهلوها، حتی به سمتی که به تازگی جراحی شده است بخوابید. زیر سرتانمی تواند صاف با بالا باشد.هنگامی که محافظ چشم به درستی قرار گیرد، به طور کامل از چشم در برابر هرگونه فشار اضافی در هر موقعیت خواب محافظت می کند. اما مهم است که محافظ چشم را به درستی قرار دهید.
 

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم