پس از جراحی آب مروارید از چه فعالیت هایی باید اجتناب کرد؟

محدودیت-فعالیت بعد از عمل آب مروارید Activities Should Be Avoided After Cataract Surgeryاگرچه جراحی آب مروارید به شما امکان می دهد جزئیاتی را که مدت طولانی ندیده اید، مجدداً ببینید، اما جراح حداقل در دوره اولیه پس از عمل پس از جراحی آب مروارید، به شما اجازه نمی دهد که آزادانه بیرون بروید و هر فعالیتی را که می خواهید انجام دهید.
علیرغم اینکه عمل جراحی کوتاه مدت است و بهبودی نیز بسیار سریع است، مدت کمی طول می کشد تا همه چیز بهبود یابد. بنابراین، در طی یک یا دو هفته اول پس از جراحی آب مروارید، اجتناب از انجام برخی فعالیت‌ها برای جلوگیری از هر گونه مشکل در بهبودی مهم است.
اما قبل از پرداختن به اینکه از انجام کدام فعالیت‌ها باید اجتناب شود، اجازه دهید ابتدا به این موضوع بپردازیم که می خواهیم از چه چیزی بعد از جراحی آب مروارید جلوگیری کنیم.

عفونت بعد از جراحی آب مروارید

بزرگترین دلیل برای اجتناب از انجام برخی فعالیت ها پس از جراحی آب مروارید، کاهش خطر ابتلا به عفونت چشم است.
عفونت پس از جراحی آب مروارید می تواند باعث آسیب دیدن چشم شود. اگر باکتری در داخل چشم شروع به رشد کند، می تواند به طور دائم به شبکیه چشم آسیب برساند.
خوشبختانه، عفونت نادر است. خطر ابتلا به عفونت 1 در 2500 عمل یا حتی کمتر است. اما به دلیل اینکه عفونت عارضای وخیم است، مهم است که تمام اقدامات را برای جلوگیری از عفونت تا حد امکان انجام دهید.
تا قبل از اتمام جراحی، بسیاری از کارها برای پیشگیری از عفونت انجام شده است. یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از عفونت بعد از جراحی آب مروارید، استفاده کافی از ضد عفونی‌کننده بتادین برای تمیز کردن چشم است. استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک اضافی داخل چشم در پایان عمل قبل از بسته شدن برش آب مروارید، تاثیر بیشتری دارد.
شما به منزل برمی گردید و هفته اول بعد از عمل آب مروارید قطره آنتی بیوتیک مصرف می کنید. اما اگر برش آب مروارید در  یا دو هفته اول نشت کند،  یک فرصت بالقوه برای ورود باکتری ها به داخل چشم می دهد!
این دقیقاً همان چیزی است که ما می خواهیم از آن جلوگیری کنیم. و این کار به دو صورت انجام می شود:
     جلوگیری از نشت برش
     جلوگیری از ورود باکتری های اضافی روی سطح چشم
بنابراین، فعالیت های اصلی که باید پس از جراحی آب مروارید از آنها اجتناب شود، فعالیت هایی هستند که خطر یکی از این دو سناریو را افزایش می دهند.

فعالیت هایی که خطر نشت برش را افزایش می دهند.

تقریباً تمام برش‌های آب مروارید که امروزه ایجاد می‌شوند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سریع‌ترین بازیابی بینایی را انجام دهند. با طراحی، این برش ها بدون نیاز به بخیه بسته می شوند.
اما این برش ها در فشارهای معمولی در چشم نشت ندارند. اگر فشار خیلی زیاد شود (مانند فشار دادن مستقیم روی چشم)، مایع ممکن است به بیرون نشت کند. اما شاید نگران‌کننده‌تر این باشد که اگر فشار خیلی کم شود، برش می‌تواند باز شود و مایع از سطح چشم به داخل آن کشیده شود.
بنابراین به طور خلاصه، اجتناب از نوسان فشار در چشم به طور کلی مهم است.
برخی از دلایل نوسان فشار اجتناب ناپذیر است. در واقع، پلک زدن به سادگی می تواند باعث نوسان فشار چشم تا حدی شود. اما دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارد که می توانیم پس از جراحی آب مروارید از آنها اجتناب کنیم.

مانور والسالوا

تا به حال شده چیزی سنگین بلند کنید و نفس خود را حبس کنید تا آن را بلند کنید؟ شما در حال انجام مانور والسالوا بوده اید. به طور خلاصه، مانور والسالوا زمانی است که شما به زور سعی می کنید در برابر یک راه هوایی بسته بازدم کنید. این کار باعث افزایش فشار در چشم می شود.
بنابراین در طی چه فعالیت هایی این وضعیت اتفاق می افتد؟ (فعالیت هایی که باید بعد از جراحی آب مروارید از آنها اجتناب کنید)
     وزنه زدن.  این ورزش یکی از کارهایی است که در آن مانور والسالوا انجام می گیرد.  بنابراین مهم است که در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید از رفتن به باشگاه خودداری کنید.
         آوردن مواد خریداری شده از سوپرمارکت مانند مواد غذایی سنگین به خانه یا بیرون بردن بار سنگین زباله نیز می تواند به چشم ها فشار بیاورد.
     فعالیت های شدید مانند تنیس و سایر فعالیت های شدید ورزشی
     سرفه یا استفراغ. بنابراین، جلوگیری از بیماری یا مسمومیت غذایی پس از جراحی آب مروارید مهم است.
     نواختن ساز بادی. تا بهبودی کامل از نواختن ساز بادی خودداری کنید.
     یبوست. زور زدن بیش از حد هنگام اجابت مزاج منجر به مانور والسالوا می شود. اگر اجابت مزاج درستی ندارید، می توانید مقدار فیبر یا مکمل های فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

خم شدن بیش از حد

هنگامی که سر ما تا زیر سینه و کمر ما پایین می آید، فشار چشم ها افزایش می یابد. این کار باعث می شود فشار داخل چشم نوسان کند. بنابراین پس از جراحی آب مروارید باید از فعالیت هایی که توام با خم شدن هستند مثل رکوع و سجود اجتناب کرد. به ویژه، این جمله به معنای اجتناب از پایین آمدن سر پایین تر از کمر است.
این کارها شامل:
     برای شستن پاهایتان زیر دوش یا بستن بند کفش‌هایتان، دستتان را پایین بیاورید
     برداشتن وسایل از روی زمین هنگام انجام کارهای خانه
     براشتن ماهیتابه از کابینت های پایین برای پخت و پز
همچنین برای اطلاعات کاملتر مطلب<< تا چه مدت پس از جراحی آب مروارید می توانید خم شوید؟>> را مطالعه کنید.

فشار دادن و مالش چشم

اعمال فشار به چشم مستقیماً باعث افزایش فشار چشم می شود.
چه کارهایی باعث اعمال فشار به چشم می شود؟
     مالش چشم. با درمان هرگونه خارش یا سوزش بیش از حد چشم با قطره های چشمی ضد آلرژی یا اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده، از احساس ناز به مالش چشم در طول روز جلوگیری کنید. حتما شب ها از محافظ چشم خود استفاده کنید تا از مالش ناخواسته چشم هایتان جلوگیری کنید.
     ضربه. اگر جلوگیری از ضربه در حرف ساده است، اما طبیعتاً ضربه غیرقابل پیش بینی است. فقط سعی کنید از موقعیت هایی که در آن ممکن است به چشم ضربه بخورید اجتناب کنید و در صورت لزوم از عینک ایمنی استفاده کنید.

فعالیت هایی که باعث افزایش باکتری های اضافی می شود.

علاوه بر جلوگیری از نشت برش، کاهش باکتری هایی که در روی سطح چشم ما وجود دارد نیز مفید است. به این ترتیب، اگر برش خود به خود نشت کند، خطر ورود باکتری های مضر به چشم را کاهش می دهیم.
شاید خوشایند نباشد، اما باکتری ها در اطراف شما وجود دارند. در واقع، ممکن است از قبل باکتری هایی داشته باشید که روی سطح چشم وجود دارند (به همین دلیل است که استفاده از ضد عفونی کننده بتادین در شروع جراحی آب مروارید مهم است).
اما پس از جراحی آب مروارید باید تا حد امکان از ورود به باکتری های اضافی با سطح چشم جلوگیری کنیم. این کار با تمیز نگه داشتن چشم و جلوگیری از ورود آب به چشم انجام می شود.
بنابراین بسیار ساده  است که چه فعالیت هایی باید اجتناب کنید:
هنگام دوش گرفتن از وارد شدن آب به چشم جلوگیری کنید - برای اطلاعات بیشتر مطلب << دوش گرفتن و شستن موها بعد از جراحی آب مروارید >> را مطالعه فرمایید.
و البته، همچنین باید از شنا در استخرها، دریاچه‌ها، جکوزی‌ها و غیره خودداری کنید.

مزایای اجتناب از آب

در حالی که اجتناب از عفونت یکی از اهداف اولیه محدودیت‌های پس از جراحی آب مروارید است، اجتناب از آب مزایای دیگری نیز دارد.
پس از هر عمل جراحی چشم و حتی پس از مصرف قطره های چشمی، سطح چشم ممکن است تحریک شود. پس از جراحی آب مروارید نیز همین اتفاق می افتد. این تحریک اضافی می تواند باعث شود که چشم احساس ناراحتی، خراشیدگی، خشکی و یا حتی حساسیت مضاعف به نور یا نوسان بینایی ایجاد کند.
به تدریج، با گذشت زمان پس از عمل و کاهش قطره های چشمی بعد از عمل، این تحریک اضافی بهبود می یابد. برای بسیاری، این زمان به سرعت سپری می شود، برای برخی دیگر، ممکن است چند ماه طول بکشد تا مشکلات حل شود.
اما برای اینکه این تحریک و التهاب سریعتر بهبود یابد، مهم است که نه تنها این تحریک و سوزش را با چیزهایی مانند اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده درمان کنید، بلکه از تحریک بیشتر چشم نیز جلوگیری کنید!
چه چیزی می تواند چشم را بیشتر تحریک کند؟
     وارد شدن صابون و شامپو به چشم
     کلر از استخرها یا آب نمک اقیانوس ها
اینها دلایل دیگری برای جلوگیری از خیس شدن چشم ها پس از جراحی آب مروارید است.

خلاصه

بزرگترین چیزی که پس از جراحی آب مروارید باید از آن جلوگیری کرد، عفونت است. این خطر را می توان با اجتناب از نوسانات بیش از حد فشار در چشم و همچنین جلوگیری از ورود باکتری های اضافی روی چشم به داخل چشم کاهش داد. پرهیز از خم شدن، فعالیت شدید و پرهیز از ورود آب به چشم، بهترین راه برای بهبود بدون عارضه چشم‌ها پس از جراحی آب مروارید است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید از طریق این لینک با این مرکز هماهنگی کنید.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.