دوش گرفتن و حمام بعد از جراحی آب مروارید

دوش گرفتن بعد از جراحی آب مروارید Showering After Cataract Surgeryهرگز فکر نمی کردید که در مورد نحوه دوش گرفتن و شستن موهای خود تحقیق کنید؟  خوب، پس از جراحی آب مروارید شرایط تغییر می کند. در چند هفته اول، باید از ورود  آب به چشمتان جلوگیری کنید. اما این موضوع  نباید مانع از یا شستن موها یا دوش گرفتن شما شود. .
دوش گرفتن و شستن موها پس از جراحی آب مروارید، شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت یا تحریک اضافی برای چشم ها ناشی از صابون و شامپو قرار می دهد. اما تکنیک های ساده ای وجود دارد که می تواند این خطر را کاهش دهد و به شما این امکان را می دهد که در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید با خیال راحت خود را پاکیزه نگه دارید.

چرا این مساله مهم است؟

برای سایر جراحی ها، جلوگیری از وارد شدن آب به زخم می تواند منطقی باشد. بنابراین، اگر برشی در پا یا شکم خود داشته باشید، به وضوح می توانید ببینید که به طور کامل بهبود نیافته است. جراح احتمالاً بخیه‌هایی را در محل برش می‌زند  تا در حین بهبودی لبه های زخم را در کنار هم نگه دارد. و اگر زخمی به طور کامل بهبود نیابد، آب می تواند در آن نفوذ کند و به طور بالقوه باعث عفونت شود.
اما علیرغم اینکه جراحی آب مروارید با مدت زمان کوتاه جراحی و بهبودی سریع، جادویی به نظر می رسد، هنوز یک جراحی است. هنوز هم برش دارد (اگرچه برش آن فقط چند میلی متر است). این برش نیز  باید بهبود یابد.  بر خلاف سایر عمل های بزرگ روی بدن، اکثریت قریب به اتفاق برش های جراحی آب مروارید نیازی به بخیه ندارند.
بنابراین پس از جراحی آب مروارید، خطر باز شدن برش و نفوذ آب به داخل آن وجود دارد. مانند هر برش دیگری در جای دیگر بدن، این موضوع می تواند خطر عفونت چشم را افزایش دهد.
اول از همه، مهم است که از فعالیت هایی که به طور بالقوه باعث باز شدن این برش می شوند، اجتناب کنید. این ها شامل فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های شدید و همچنین خم شدن می شود که باعث نوسانات فشار چشم می شود . اما تمیز نگه داشتن سطح چشم از هرگونه باکتری اضافی نیز مهم است.

خطر وجود باکتری در آب حمام

شاید اگر بدانید که آب حمام نیز باکتری های خطرناک دارد، تعجب کنید. در واقع، سر دوش ممکن است حاوی تجمعی از انواع باکتری های غیر معمول باشد!  اکنون قبل از اینکه ازدوش گرفتن منصرف شوید، این را بدانید که این باکتری ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند مگر اینکه بیماری خاصی با سیستم ایمنی ضعیف داشته باشید. پوست ما یک سد بسیار خوب در مقابل باکتری هاست. به همین دلیل در موارد جراحی هایی که پوست برش می خورد،  برای جلوگیری از ایجاد عفونت توسط باکتری ها باید زخم پوست،  تمیز و خشک نگه داشته شود.
اما تمیز کردن سر دوش هر از گاهی برای از بین بردن این باکتری و سایر مواد زائد ضرری ندارد.
پس از جراحی آب مروارید، برشی کوچک خواهید داشت.  دوش گرفتن به روش صحیح از ورود باکتری های دوش به چشم و به طور بالقوه از طریق این برش کوچک به داخل چشم جلوگیری می کند.

تحریک چشم ها در هنگام حمام کردن

باکتری ها تنها خطر دوش گرفتن نیستند. دوش گرفتن و شستن موها شامل احتمال ورود صابون و شامپو به چشم نیز می شود. اگر بتوانید آخرین باری که شامپو به چشمتان وارد شده را به خاطر بیاورید، به یاد خواهید داشت که احساس سوزش بدی داشتید. شامپو چشم را تحریک می کند. این باعث سوزش و تحریک کلی چشم می شود. حتی پس از اتمام دوش گرفتن، تا مدتی صابون ها و مواد شوینده و کف شامپوها برای چشم تحریک کننده هستند.  (شامپو بچه به طور خاص با مواد شیمیایی ملایم تر ساخته می شود تا در صورت نفوذ به چشم ها کمتر اذیت کنده باشد).
تحریک چشم پس از جراحی آب مروارید باعث کاهش سرعت بهبودی شما می شود. چشمان شما قبلاً به علت عمل کمی تحریک شده است، با ورود آب و مواد شوینده آن را بیشتر تحریک می کنید.
جراحی آب مروارید باعث ایجاد کمی التهاب در سطح چشم می شود. این التهاب باعث خشکی اضافی یا سوزش چشم می شود. قطره های چشمی تجویزی بعد از جراحی آب مروارید در واقع به این سوزش اضافی (به دلیل مواد نگهدارنده در قطره های چشمی که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند) می افزاید.
همه این مسائل در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید، احساس درد اضافی در چشم ها ایجاد می کند. استفاده از اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده می تواند به بهبودی چشم کمک کند. اما اجتناب از موقعیت هایی که می تواند چشم را تحریک کند، مانند ورود شامپو یا صابون به چشم نیز کمک کننده خواهد بود.

نکاتی در مورد دوش گرفتن و شستن مو

دوش گرفتن بعد از جراحی آب مروارید Showering After Cataract Surgeryاین گفته ها  به این معنی نیست که شما باید در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید از دوش گرفتن خودداری کنید. اطرافیان شما قدردانتان خواهند بود اگر به شستن مرتب خود ادامه دهید.. اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد که به طور چشمگیری خطرات احتمالی دوش گرفتن را کاهش می‌دهد.
     در همان روزی که جراحی آب مروارید انجام داده اید از دوش گرفتن خودداری کنید. برش آب مروارید به هیچ وجه به این سرعت بهبود نمی یابد.  شما می توانید یک روز را  بدون دوش بگذرانید.
     در حال استحمام به طرف شیر دوش نگاه نکنید. با نگاه کردن به شیر دوش قطعاً آب وارد چشم می‌ شود.
     وقتی موهایتان را خیس می کنید، وقتی آب روی سرتان می پاشد و روی صورتتان جاری می شود، چشمانتان را ببندید. پلک های شما به عنوان مانعی برای دور نگه داشتن آب از چشم شما عمل می کنند.
         از انگشتان خود برای پاک کردن آب از چشمان خود استفاده نکنید. به جای آن به آرامی چشمان خود را با حوله خشک کنید. این کار از مالش چشم جلوگیری می کند. این کار همچنین از ریختن آب از مژه های شما به داخل چشم جلوگیری می کند. برای این منظور از یک حوله دستی کوچک استفاده کنید.
     پس از شامپو زدن به موها (مراقب باشید که شامپو وارد چشم نشود)، سر خود را به سمت عقب متمایل کنید و اجازه دهید آب شامپو را به سمت پایین بشویید و از چشمانتان دور شود.
     اگر می خواهید نگرانی خود را حتی بیشتر کاهش دهید، می توانید از محافظ دوش برای چشم ها استفاده کنید که از چشم ها در برابر آب محافظت می کند.
نکته دیگری که باید توجه داشته باشید: در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید، مهم است که از خم شدن خودداری کنید. به جای خم شدن برای شستن پاها، مچ پاها و ساق ها، از صندلی دوش یا چهارپایه استفاده کنید تا بتوانید پاهایتان را به سمت خودتان بیاورید.

خلاصه

با چند تغییر ساده در روال دوش گرفتن خود، همچنان می توانید بدن و موهای خود را بدون نگرانی در مورد چشمانتان پس از جراحی آب مروارید تمیز نگه دارید. این نکات به محافظت از چشمان شما در برابر باکتری ها و مواد تحریک کننده مانند صابون و شامپو کمک می کند. با این کارها بهبودی  در مسیر عادی پیش خواهد رفت.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم