شنا کردن بعد از جراحی آب مروارید

چه مدت پس از جراحی آب مروارید باید از شنا کردن خودداری کنید؟

شنا-کردن بعد از جراحی آب مروارید Swimming After Cataract Surgeryاگر قصد انجام عمل جراحی آب مروارید را دارید، بعد از عمل جراحی، برای برنامه ریزی سفر ساحلی یا غواصی باید مدتی صبر کنید. بله، بدون آب مروارید، آب بازی کردن و دیدن اشیا واضح تر از قبل لذت بخش خواهد بود. اما پس از جراحی آب مروارید، مهم است که برای مدت کوتاهی از شنا کردن خودداری کنید.
فرو بردن چشم در آب بعد از جراحی آب مروارید می تواند مشکلاتی را برای بهبودی شما ایجاد کند. پس از جراحی آب مروارید، قبل از اینکه بتوانید با خیال راحت به شنا بازگردید، چشم باید بهبود یابد.
به طور کلی، بسیاری از جراحان توصیه می کنند که به مدت حداقل دو هفته پس از جراحی آب مروارید وارد آب نشوید. پس از آن، استفاده از عینک در آب تا یک ماه بیرون از خانه به شدت توصیه می شود. این کار از ایجاد هرگونه عفونت در داخل چشم جلوگیری کرده و همچنین به محافظت از چشم در برابر هرگونه تحریک اضافی کمک می کند. مشکل اصلی این است که آب تمیز نیست.

آب حاوی باکتری است.

مگر اینکه در آب استریل شنا کنید (مطمئناً چنین آبی پیدا نمی کنید)، در حین شنا با باکتری ها (و سایر عوامل بیماری زا) مواجه خواهید شد. حتی در حمام، چشم می تواند با باکتری ها تماس پیدا کند. اما شنا در استخرها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها خطر زیادی برای ورود باکتری به چشم دارد.
در حال حاضرو در شرایط عادی، این باکتری ها روی شما تأثیر نمی گذارند. اگر آب و یا باکتری وارد چشم شود، باعث عفونت نمی شود. سطح چشم از ورود هر گونه باکتری به چشم داخل چشم جلوگیری می کند. (استثنائاً اگر از لنزهای تماسی در آب استفاده می کنید، در معرض خطر عفونت هستید). اما بعد از جراحی آب مروارید، شرایط چشم متفاوت است.

چشم پس از جراحی آب مروارید

یکی از ترسناک ترین عوارض جراحی آب مروارید، عفونت در داخل چشم است که به آن اندوفتالمیت می گویند. اگر به موقع با آنتی بیوتیک درمان نشود، عفونت داخل چشم می تواند باعث از دست دادن بینایی شود.
خوشبختانه عفونت نادر است. برای جلوگیری از عفونت تا حد امکان، محدودیت هایی بعد از جراحی آب مروارید باید اعمال شود.
یکی از راه‌های پیشگیری از عفونت، جلوگیری از وارد شدن بیش از حد باکتری به چشم است.
برش های بسیار کوچک پس از جراحی آب مروارید، ضد آب هستند. اما این امکان وجود دارد که در چند هفته اول پس از عمل آب مروارید به دلیل تغییر فشار در چشم، برای مدت کوتاهی باز شوند و نشت کنند. (این دلیلی است که پس از جراحی آب مروارید از فعالیت شدید و وزنه برداری اجتناب کنید). نشت مایع از برش راهی را برای باکتری ها فراهم می کند تا از وارد چشم شوند.
بنابراین مهم است که سطح چشم را تمیز و تا حد امکان عاری از باکتری نگه دارید. این به معنای اجتناب از یک منبع بزرگ باکتری یعنی آب است.

می توان از عینک شنا استفاده کرد؟

بله، روش هایی برای شنا کردن بدون ورود آب به چشم وجود دارد. اگر به طور معمول شنا می کنید، احتمالاً قبلاً هم از عینک برای محافظت از چشمان خود در برابر آب استفاده می کرده اید.
عینک‌ها عالی هستند، اما عینک‌ها بی عیب و نقص نیستند. هرکسی که برای مدتی با عینک شنا کرده یا غواصی کرده، در نهایت زمان هایی را تجربه کرده که عینک ها نشت می کنند. هنگامی که عینک نشت می کند، آب می تواند وارد چشم شود.
بنابراین در حالی که زدن عینک ایده ای عالی است، با زدن آن نمی توان به شما اجازه داد بلافاصله پس از جراحی آب مروارید به شنا بازگردید. شما نباید هیچ گونه شانسی برای ورود آب کثیف به چشم داشته باشید.

اگر آب وارد چشمتان شد، چه می شود؟

خوشبختانه هنوز هم احتمال اینکه مشکلی ایجاد کند کم است. خیلی چیزها باید اشتباه پیش برود تا عفونت اتفاق بیفتد. نه تنها باکتری ها باید به سطح چشم برسند، بلکه برش باید نشت کند و اجازه دهد باکتری ها به داخل چشم نفوذ کنند. طوفان کاملی از رویدادها را می طلبد  و این یکی از دلایلی است که عفونت ها پس از جراحی آب مروارید بسیار نادر هستند.

اما برای کاهش بیشتر خطر در صورت وارد شدن آب به چشم:
  1.      شستشوی چشم با اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده می تواند به پاک کردن هر گونه باکتری از سطح چشم کمک کند.
  2.       از انجام کارهای سنگین یا فعالیت های سنگین که ممکن است باعث نشت برش شود، خودداری کنید.
  3.      مهمتر از همه، مراقب هرگونه علائم عفونت باشید: تاری دید، افزایش قرمزی یا درد چشم و در صورت مشاهده هر یک از این علائم به جراح خود اطلاع دهید.

پس از گذشت حدود دو هفته شرایط جگونه خواهد بود؟

اما این عینک را برای زمانی که از جراحی آب مروارید مدتی می گذرد، در دسترس داشته باشید. با گذشت حدود دو هفته بعد از جراحی آب مروارید، شنا را می توان با عینک از سر گرفت.
پس از حدود دو هفته، خطر عفونت به طور چشمگیری کاهش می یابد. تا این زمان، برش آب مروارید به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. بسیاری از محدودیت های فعالیت از بین رفته است.
اما اگر قصد دارید به استخر یا ساحل بروید، حتما عینک خود را به همراه داشته باشید. فقط به این دلیل که خطر عفونت از بین رفته است به این معنی نیست که آب روی چشم شما تأثیر نمی گذارد.
جراحی آب مروارید (و قطره های چشمی که بعد از عمل آب مروارید مصرف می کنید) باعث ایجاد مقدار کمی التهاب و سوزش در سطح چشم شما می شود. این امر می‌تواند باعث درد چشم‌ها پس از جراحی آب مروارید شود و در برخی موارد باعث نوسان بینایی و کمی تاری شود.
به تدریج در طول ماه اول، این التهاب بهبود می یابد و چشم ها راحت تر می شوند.
آیا تا به حال آب شور وارد چشمتان شده است؟ بله می سوزد!
حالا به این فکر کنید که این اتفاق در چشمی که از قبل به دلیل جراحی آب مروارید حساس است چقدر آزاردهنده است. در مورد آب استخر هم همینطور کلر و مواد جانبی کلر همین مشکلات را ایجاد خواهند کرد.
اگر می خواهید دو هفته بعد از جراحی آب مروارید شنا کنید، حتما از عینک شنا استفاده کنید. این عینک از چشمان شما محافظت می کند و از تحریک بیشتر اقیانوس و استخر برای چشم جلوگیری می کند. حتی اگر این عینک نشتی داشته باشد، باز هم بهتر از عدم وجود عینک است.

خلاصه

اجتناب از شنا به مدت حداقل دو هفته پس از جراحی آب مروارید می تواند به بهبود همه چیز بدون هیچ گونه عوارض اضافی مانند عفونت کمک کند. در حالی که عفونت ها نادر هستند، هنوز مهم است که تا آنجا که ممکن است از آنها پیشگیری کنید زیرا می توانند باعث از دست دادن بینایی شوند. پس از حدود دو هفته، از سرگیری شنا با عینک، بهترین راه برای اطمینان از اینکه آب اقیانوس یا آب استخر باعث تحریک یا التهاب اضافی در چشم نمی شود، است.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.