رانندگی بعد از جراحی آب مروارید

رانندگی بعد از جراحی آب مروارید Driving After Cataract Surgeryچه مدت پس از جراحی آب مروارید می توانید رانندگی کنید؟

آب مروارید به احتمال زیاد توانایی شما در رانندگی را مختل می کند. مشکل رانندگی در شب در واقع یکی از اولین علائمی است که بسیاری از افراد هنگام ابتلا به آب مروارید دارند. بنابراین بینایی جدید پس از جراحی آب مروارید به شما امکان می دهد با اعتماد به نفس دوباره پشت فرمان بنشینید. اما بعد از جراحی آب مروارید چقدر باید صبر کرد تا بتوانید رانندگی کنید ؟
در واقع، طولی نمی کشد که بینایی به اندازه کافی واضح شود که امکان رانندگی پس از جراحی آب مروارید را فراهم کند. با جراحی معمولی آب مروارید، بینایی در عرض 24 ساعت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. پس از این زمان، هر زمانی که فرد با رانندگی راحت باشد، می تواند رانندگی را از سر بگیرد.
اما فراتر از واضح شدن بینایی، ممکن است شاهد تغییرات بیشتری باشیم. با گذاشتن لنز داخل چشمی، شماره عینک فرد تغییر خواهد کرد.

تاری دید اولیه بعد از جراحی آب مروارید

سه دلیل اصلی برای تاری دید بلافاصله پس از جراحی آب مروارید،  وجود دارد.  البته، با تاری دید، می توانید مشکلات بیشتری در رانندگی داشته باشید. برای توضیح کامل مطلب << تاری دید بعد از جراحی آب مروارید>> را مطالعه فرمایید.

باز بودن مردمک

در حین جراحی آب مروارید، مردمک چشم  گشاد می شود تا عدسی جشم که دچار آب مرواریدشده، قابل مشاهده و برداشتن باشد. اما این اتساع فوراً از بین نمی رود. اثر قطره چشمی که برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده می شود باید به مرور زمان از بین برود. معمولاً اثر دارو در حدود 4-6 ساعت پس از جراحی آب مروارید از بین می رود. اما بسته به قطره‌های چشمی و همچنین حساسیت چشم‌ فرد به آن قطره‌ها، گاهی اوقات تا روز بعد یا بیشتر طول می‌کشد. داشتن مردمک های گشاد باعث تاری دید بیشتر و همچنین خیرگی و هاله بینی می شود.

ورم قرنیه

در حین جراحی آب مروارید از انرژی ماوراء صوت برای خرد کردن آب مروارید استفاده می شود. این مرحله حتی اگر از لیزر برای شکستن آب مروارید استفاده شود نیز استفاده می شود (اگرچه معمولاً انرژی کمتری مورد نیاز است).
در قسمت داخلی قرنیه لایه نازکی از سلول ها به نام اندوتلیوم وجود دارد. سلول های اندوتلیوم به عنوان پمپ های کوچک عمل می کنند و آب را از قرنیه پمپاژ می کنند و آن را شفاف نگه می دارند. اما انرژی ماوراء صوت مورد استفاده در جراحی آب مروارید می تواند عملکرد این سلول ها را مختل کرده و به طور موقت از کارکرد آنها جلوگیری کند. این کار باعث ایجاد تورم در قرنیه می شود.
تورم باعث تاری دید و بینایی مه آلود همراه با تابش خیره کننده و هاله بینی می شود. هرچه انرژی بیشتری مصرف شود (مانند آب مروارید پیشرفته)، تورم بیشتر می شود. به طور معمول، این تورم طی یکی دو روز برطرف می‌شود، اما زمانی که تورم بیشتری ایجاد می‌شود، رفع آن بیشتر طول می‌کشد.

کدورت سطح قرنیه

علاوه بر گشاد شدن مردمک و تورم قرنیه، سطح قرنیه نیز می تواند کمی کدر شود. لایه جلویی قرنیه اپیتلیوم نامیده می شود. سلول های اپیتلیال در صورت آسیب یا بیماری کدر می شوند.
در طی جراحی آب مروارید، این سلول ها در تماس با قطره های چشمی فراوان، ضد عفونی کردن با بتادین و همچنین خشک شدن هر از چندگاهی آسیب می بینند. این قطره های چشمی و خشک شدن باعث آسیب موقتی به این سلول ها می شود و آنها را کدرتر از حد معمول می کند.
این مساله باز هم دید را تار می کند و باعث ایجاد پخش نور می شود. اما خوشبختانه این سلول‌ها خیلی سریع بهبود می‌یابند و پس از یک استراحت شبانه، اغلب موارد همه چیز روبراه می شود.
 
هر سه علت اصلی تاری دید همگی تا حدودی در 24 ساعت اول پس از جراحی آب مروارید وجود دارند اما بعد از آن در طی زمان تدریجاً محو می شوند. با این حال، غیر از این سه علت، شماره چشم (و حتی تفاوت شماره بین چشم ها) می تواند تأثیر زیادی در رانندگی داشته باشد.

نمره عینک پس از جراحی آب مروارید

نباید تعجب کنیم که جراحی آب مروارید نسخه عینک چشم را تغییر می دهد. عمل جراحی آب مروارید  در بسیاری از افراد نه تنها کیفیت بینایی، بلکه بینایی بدون عینک را نیز بهبود چشمگیری می دهد. در واقع، این احتمال وجود دارد که شما حتی پس از جراحی آب مروارید برای رانندگی نیازی به عینک نداشته باشید!
این تغییر در شماره چشم ناشی از قرار دادن لنز مصنوعی در داخل چشم است. در واقع، فناوری این لنز به ما این امکان را می دهد که از صرف اصلاح آب مروارید فراتر برویم. لنزهای پیشرفته می توانند آستیگماتیسم را نیز اصلاح کنند یا حتی نیاز به عینک مطالعه را از بین ببرند.
برای کسب اطلاعات کاملتر در مورد گزینه های مختلف لنزهای داخل چشمی که  با جراحی آب مروارید استفاده می شوند، مطلب <<انتخاب لنز داخل چشمی مناسب>> را مطالعه کنید.
اما همه افراد پس از جراحی آب مروارید، دید بدون عینک کاملی برای دور نخواهند داشت. اگر آستیگماتیسم را در حین جراحی آب مروارید اصلاح نکنید، این آستیگما روی توانایی شما برای دید بدون عینک تأثیر می گذارد. ممکن است نیاز باشد یک عینک داشته باشید تا در دوردست ها را خوب ببینید.
     محاسبات پیچیده ای که توسط جراحان برای حذف نسخه عینک چشم استفاده می شود 100٪ دقیق نیست. بنابراین برخی از افراد ممکن است مقداری نمره باقیمانده از چشم داشته باشند که باعث می شود دید در فاصله دور بدون عینک تار باشد.
بسته به میزان تاری دید دور، این شماره باقیمانده یا آستیگماتیسم باقیمانده ممکن است باعث شود در هنگام رانندگی راحت نباشد و ممکن است برای دیدن واضح از راه دور به عینک نیاز داشته باشید.
برای کسب اطلاعات کاملتر در باره نحوه اصلاح شماره چشم باقیمانده بعد از عمل جراحی آب مروارید مطلب <<راه های اصلاح نمره باقیمانده چشم بعد از جراحی آب مروارید>> را مطالعه کنید.
اما یک سناریوی منحصر به فرد دیگر وجود دارد: جراحی آب مروارید معمولاً در هر چشم در جلسه ای مجزا انجام می شود. وقتی در دوره زمانی بین عمل جراحی دو چشم هستید، حتی اگر چشم اول عالی باشد، ممکن است باز هم مجبور باشید با تاری چشم دوم دست و پنجه نرم کنید..
در طی این مدت، چشم دوم در مقایسه با نتیجه نهایی چشم اول ممکن است نسخه عینک کاملاً متفاوتی داشته باشد (و اغلب دارد). مثال: شما قبل از جراحی نزدیک بین یا دوربین بودید. چشمی را که جراحی نکرده اید همچنان نزدیک بین یا دوربین است اما چشمی که به تازگی جراحی شده، اصلاح شده است.
این بدان معناست که عینک قدیمی شما دیگر خیلی خوب نیست. ممکن است عینک دید چشم جراحی نشده را تصحیح کند، اما می توانند چشم عمل شده شما را کاملاً تار کند زیرا نسخه این چشم عوض شده است.
این تفاوت بین دو چشم می تواند رانندگی را دشوارتر کند. اما چند کار  می توانید انجام دهید:
  1.     بسیاری از افراد برای چشمی که جراحی آب مروارید انجام شده، عدسی عینک را بیرون می آورند. بنابراین، عینک به اصلاح چشم عمل نشده ادامه می دهد، اما چشم عمل شده را تار نمی کند. برای جلوگیری از شکستن فریم، بهتر است این کار توسط توسط جایی که عینک خود را از آنجا تهیه کرده‌اید، انجام شود. گاهی اوقات می توان برای جلوگیری از عجیب و غریب به نظر رسیدن عینک، یک لنز بدون شماره در جای آن قرار داد. با این حال، اگر شماره ای دو چشم تفاوت قابل توجهی داشته باشند، این تکنیک مناسب نیست. در این افراد مغز برای ادغام تصاویر هر دو چشم مشکل خواهد داشت.
  2. اگر قبل از جراحی آب مروارید از لنزهای تماسی استفاده می کردید، راه حل آسان است: فقط به استفاده از لنز تماسی در چشمی که هنوز جراحی نشده است ادامه دهید. بر خلاف عینک، تفاوت های فاحش نسخه عینک بین دو چشم مانع مشکلی در دید ایجاد نمی کند.
  3.      اگر تلاش برای استفاده از عینک یا لنز تماسی برای شما دلچشب نبود، می توانید چشم بد را با یک چسب بپوشانید. این کار می تواند از تاری دید شما جلوگیری کند.

نکاتی برای رانندگی پس از جراحی آب مروارید

 رانندگی بعد از جراحی آب مروارید Driving After Cataract Surgeryصرف نظر از هر چیزی، رانندگی تنها زمانی باید انجام شود که بتوانید خوب ببینید و احساس راحتی کنید. حتی اگر دید شما برای رانندگی مناسب است، تا زمانی که احساس راحتی نکنید، نباید رانندگی کنید. (و البته، اگر میزان دید شما شرایط رانندگی را برای منطقه شما برآورده نمی کند، باید از رانندگی درجاده ها اجتناب کنید).
اما زمانی که رانندگی را از سر می گیرید، به احتمال زیاد سناریوهایی چالش برانگیزتر خواهید داشت. بنابراین تا زمانی که کاملا راحت نبودید، باید از سناریوهای چالش برانگیز اجتناب کنید.
خوشبختانه این بازه زمانی بین چشم ها کوتاه است. معمولاً برای جراحی آب مروارید عمل چشم دوم یک یا دو هفته پس از عمل چشم اول برنامه ریزی می شود.
در جاده ها و مسیرهای آشنا رانندگی کنید. از مناطق ناآشنا دوری کنید. در مسیر های نا آشنا نه تنها ممکن است حواس‌تان را بیشتر با استفاده از دستگاه‌های ناوبری پرت کنید، بلکه از تابلوهای راهنمایی و رانندگی در آن منطقه نیز آگاهی خوبی نخواهید داشت. این شرایط می تواند رانندگی را تا زمانی که شما احساس راحتی کامل نکنید، دشوارتر و خطرناک تر کند.
     از رانندگی در آب و هوای بد اجتناب کنید. اکنون زمان آن نیست که در یک باران سیل آسا رانندگی کنید. دید بسیار چالش برانگیزتر خواهد بود و شرایط جاده می تواند خطرناک تر شود.
     رانندگی در شب می تواند دشوارتر باشد. باز همچنان، دید شب بسیار دشوار است. در حالی که ممکن است نسبت به زمانی که به آب مروارید متلا بودید، بهبودی چشمگیری در تابش خیره کننده داشته باشید، ممکن است هنوز مقداری درخشش و هاله ناشی از لنز مصنوعی جدید داشته باشید. این امر به ویژه در مورد لنزهای ویژه که برای رهایی کامل از عینک استفاده می شود، صدق می کند. سازگاری کامل با این دید جدید مدتی طول می کشد.

خلاصه

به طرز شگفت انگیزی، زمان زیادی طول نمی کشد تا رانندگی پس از جراحی آب مروارید از سر گرفته شود. پس از حدود 24 ساعت، بسیاری از افراد پس از جراحی آب مروارید به اندازه کافی خوب می بینند که امکان رانندگی را فراهم می کند. با این حال، این بینایی می تواند تحت تأثیر نمره چشم باشد و حتی اینکه آیا چشم دیگر هنوز جراحی آب مروارید انجام داده است یا خیر.  در نهایت، رانندگی تنها باید زمانی انجام شود که راحت باشید. ایده آل ترین حالت رانندگی در آب و هوای خوب و در مکان های آشناست.
 

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم