فعالیت های شدید و وزنه برداری بعد از جراحی آب مروارید

وزنه برداری بعد از جراحی آب مرواریدWWeightlifting After Cataract Surgeryاجتناب از فعالیت های شدید ممکن است برای برخی آسان باشد. اما برای دیگرانی که به طور معمول ورزش می کنند و به بدن خود  فشار می آورند تا  قوی تر و سریع تر شوند، اجتناب از فعالیت بعد از عمل جراحی آب مروارید، کار سختی است. اما همه فعالیت ها خطرناک نیستند. به ویژه، اگر بخواهیم از بعضی شرایط اجتناب کنیم.
بعد از جراحی آب مروارید باید از بروز  عفونت جلوگیری کنیم. بهترین کار برای این منظور اجتناب از نوسانات فشار داخل چشم است. در حین فعالیت شدید، فشار داخل چشم به دلیل پدیده ای به نام مانور والسالوا می تواند بالا و پایین برود. مانور والسالوا در حین بلند کردن وزنه و همچنین با فعالیت‌هایی که نیاز به زور زدن دارند، اتفاق می‌افتد.
ببینیم دقیقا چرا پس از جراحی آب مروارید از هر گونه فعالیت شدید که توام با زور زدن است، باید خودداری کرد.

تلاش برای جلوگیری از عفونت

امروزه، جراحی آب مروارید به طور کامل بدون بخیه انجام می شود. این عالی است! با عدم نیاز به بخیه، جراحی آب مروارید زمان  بهبودی بسیار سریع تری دارد.
بنابراین به جای استفاده از بخیه، برش های آب مروارید طوری ایجاد می شود که در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. در پایان جراحی، با زدن آب به داخل نسج قرنیه در محل برش، لبه های برش به هم  مهر و موم می شود.
هدف دوره بعد از جراحی، بسته نگه داشتن این برش است. بدیهی است که ما باید از هرگونه نشت جلوگیری کنیم. اما نشتی برش نیز مشکل دیگری ایجاد می کند. اگر یک برش آب مروارید بعد از جراحی آب مروارید باز شود (حتی اگر خیلی کم و موقت باشد)، می تواند به عنوان مسیری برای باکتری های روی سطح چشم ما عمل کند تا به داخل چشم حمله کنند. داخل چشم هیچ باکتری طبیعی وجود ندارد. باکتری های مهاجم می توانند از این مزیت استفاده کرده و رشد کنند و باعث آسیب به چشم شوند. پس از جراحی آب مروارید، ما باید از ایجاد هرگونه عفونت جلوگیری کنیم.

علل نشت برش آب مروارید

برش آب مروارید به گونه ای طراحی شده است که با فشار طبیعی داخل چشم، مقاوم در برابر نشت باشد. فشار داخل چشم لبه های برش قرنیه را به سمت بیرون فشار می دهد و برش آب مروارید را می بندد.
اگر فشار داخل چشم نوسان داشته باشد، ساختار طبیعی قرنیه و در نتیجه ساختار برش آن تغییر می کند و بالقوه باعث نشت آن می شود.
  •      فشارهای داخل چشمی بالا (مخصوصاً زمانی که بسیار زیاد باشد) می تواند با نیروی شدید مایع را از طریق برش آب مروارید از چشم خارج کند.
  •      اما معمولاً فشارهای داخل چشمی پایین برش آب مروارید را کج و معوج می کند و باعث باز شدن آن می شود. این کار اجازه می دهد تا باکتری های خارج به داخل چشم مکیده شوند.
بنابراین پس از جراحی آب مروارید، باید از فشارهای بالا و فشارهای پایین داخل چشم اجتناب کنیم. در اصل، ما باید از نوسانات شدید فشار بعد از جراحی آب مروارید جلوگیری کنیم.
فشار دادن مستقیم روی کره چشم مطمئناً باعث نوسانات فشار می شود. اما عوامل زیادی در خارج از چشم نیز بر فشار داخل چشم تأثیر گذار است. بزرگترین آنها، مربوط به چیزی به نام مانور والسالوا است. مانور والسالوا  ناشی از فعالیت شدید در دوران پس از جراحی آب مروارید است.

مانور والسالوا

آیا تا به حال در آب استخر پایین رفته اید تا  در گوش هایتان احساس فشار کنید؟ برای از بین بردن این فشار، بینی خود را با انگشتانتان می گیرید و بازدم می کنید تا فشار روی پرده گوشتان خنثی شود. یا احتمالاً هنگام فرود هواپیما با یا بدون گرفتن بینیتان ، همین روش را انجام داده اید. کاری که شما در این موارد انجام می دهید مانور والسالوا است.
مانور والسالوا
هنگامی که سعی می کنید در برابر یک راه هوایی بسته یا گلوت (شکاف بین تارهای صوتی) بازدم کنید، در حال انجام  مانور والسالوا هستید.
تلاش برای بازم بدون خارج شدن هوا، فشار داخل قفسه سینه را افزایش می دهد. این افزایش فشار در واقع می تواند فشار را در مغز و چشم ما افزایش دهد. بنابراین، انجام مانور والسالوا می تواند فشار و همچنین نوسانات فشار داخل چشم ما را افزایش دهد.
به غیر از انجام عمدی، مانور والسالوا، علل رایج دیگری نیز دارد:
  •      سرفه کردن
  •      استفراغ
  •      نواختن ساز بادی
  •      بلند کردن اجسام

فعالیت های شدید (مخصوصا وزنه برداری)

وزنه برداری بعد از جراحی آب مرواریدWWeightlifting After Cataract Surgeryاز آنجایی که باید از نوسانات فشار داخل چشم در دوران بعد از عمل آب مروارید جلوگیری کنیم، باید از مانور والسالوا اجتناب کنیم. این دلیلی است بر این مدعا  که چرا پس از جراحی آب مروارید باید از فعالیت شدید اجتناب کنید. بالاخص باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنیم.
اگر تا به حال با یک مربی در باشگاه ورزش کرده اید یا یکی از آنها را در تلویزیون دیده اید، آنها همیشه به ایجاد تنفس استاندارد در حین ورزش اشاره می کنند. در حال بلند کردن اجسام به آرامی نفستان را بیرون بدهید و در حالی که وزنه را به سمت پایین پایین می آورید، نفستان را داخل بکشید. این تکنیک برای جلوگیری از مانور والسالوا است.
چرا مربی های ورزشی این ترفند را به شما می گویند؟ زیرا هنگام بلند کردن اجسام سنگین به آسانی مانور والسالوا را انجام می دهید. به آسانی چنان روی بلند کردن وزنه متمرکز می شوید که فراموش می کنید نفس بکشید. در عوض با دهان و گلوت بسته نفس می کشید و به شما فشار می آید.
برای جلوگیری از مانور والسالوا، مهم است که پس از جراحی آب مروارید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید. (اما به طور کلی بلند کردن اجسام، نه به اندازه بلند کردن همراه با مانور والسالوا همچنان باعث افزایش فشار چشم می شود).
غیر از بلند کردن اجسام، در هر موقعیتی  که زور بزنید، مانور والسالوا می تواند رخ دهد. هر زمان که بیش از حد درگیر فعالیت شدید بوده و نفس کشیدن را فراموش کنید، در معرض خطر مانور والسالوا قرار می گیرید. به تمرینات قدرتی کوتاه فکر کنید. اینها فعالیت هایی هستند (معروف به تمرینات بی هوازی) که نیازی به اکسیژن ندارند.
نمونه های فعالیت هایی که در آن مانور والسالوا انجام می دهیم:
  •      وزنه برداری
  •      بالا رفتن از تپه شیب دار با دوچرخه
  •      دویدن دوی سرعت در پیست یا طول زمین بسکتبال، زمین فوتبال و غیره
  •      شنا کردن (اما به هر حال نباید بلافاصله پس از جراحی آب مروارید شنا کنید)
  •      حرکت دادن تند راکت تنیس
  •      تمرینات تناوبی با شدت بالا
 
نمونه های فعالیت هایی که در آن مانور والسالوا انجام نمی دهیم:
  •      پیاده روی
  •      دویدن
  •      دوچرخه سواری آرام
  •      بازی گلف آرام
فعالیت‌هایی که در آنها خیلی کم زور می زنیم (فعالیت‌های هوازی) مانند تمرینات بی‌هوازی خطر نوسان فشار را ندارند. اما همچنان مهم است که از انجام شدید این فعالیت‌ها که باعث ورود قطره‌ای عرق حاوی باکتری به چشم می شود خودداری کنید. برای احتیاط از سربند ورزشی استفاده کنید.

خلاصه

پس از جراحی آب مروارید، نوسانات فشار داخل کره چشم، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. وزنه برداری بعد از جراحی آب مروارید می تواند باعث افزایش فشار داخل چشم شود. اما سایر فعالیت‌هایی که توام با زور زدن است،  نیز می‌توانند این خطر را افزایش دهند و باید در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید از انجام آن‌ها اجتناب کرد.
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 
 

جراحیهای چشم