خانه داری بعد از جراحی آب مروارید

چه مدت پس از جراحی آب مروارید می توانید کارهای خانه را انجام دهید؟

خانه داری بعد از جراحی آب مروارید Housework After Catarac Surgeryگرد و غبار، مواد شیمیایی و عرق از یک طرف و احساس رضایت از یک خانه تمیز و بی عیب از طرف دیگر، کدام را انتخاب کنیم؟ چه عاشق کارهای خانه باشید و چه از آن متنفر باشید یا کششی بینابینی داشته باشید، خانه باید تمیز باشد. اما اگر به تازگی جراحی آب مروارید انجام داده باشید چه کار می کنید؟
نگران نباشید، پس از جراحی آب مروارید مجبور نیستید کارهای خانه را رها کنید. در حالی که بسیار مهم است که از بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن بعد از جراحی آب مروارید اجتناب کنید، برخی تغییرات ساده در انجام وظایف خانه می تواند به شما این امکان را بدهد که با خیال راحت خانه خود را تمیز نگه دارید. در عین حال به هنگام نظافت، محافظت از چشمانتان در برابر مواد شیمیایی خانگی و گرد و غبار نیز مهم است.
برای اینکه پس از جراحی آب مروارید بهبودی  شما در مسیر مناسب پیش برود، باید تا اندازه ای آماده باشید. ابتدا اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که چرا به هر حال این آمادگی مهم است.

از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین بعد از جراحی آب مروارید خودداری کنید.

تا زمانی که کسی به شما نگوید که نباید خم شوید، متوجه نمی شوید که چقدر در طول روز خم می شوید. پس از جراحی آب مروارید، جراح به شما می گوید که حداقل یک هفته پس از برداشتن آب مروارید از خم شدن خودداری کنید. این محدودیت نه تنها بی فایده ای نیست بلکه هدفمند است.
جراحی آب مروارید عملی بسیار سریع و کارآمد است. یکی از مواردی که به ظرافت کار می افزاید، این است که عمل جراحی به هیچ وجه نیازی به بخیه ندارد. تمام برش های کوچک ایجاد شده در حین جراحی آب مروارید به گونه ای ایجاد می شوند که خود به خود بسته شوند. این امر تا حد زیادی موجب تسریع بهبود بینایی پس از جراحی آب مروارید می شود.
اما در حالی که این برش ها در پایان جراحی به خودی خود بسته می شوند، تا پس از گذشت مدت زمانی، به استحکام کافی نمی رسند. یک تا دو هفته بعد از جراحی آب مروارید زمانی است که برش ها به وضعیت بهبودی نسبی می رسند. تا آن زمان، در شرایطی ممکن است این برش ها نشت کنند.
در داخل چشم مایعی به نام زلالیه وجود دارد. بیرون چشم هوا است. اگر برش خوب مهر و موم نشده باشد، طبق قوانین فیزیک، مایع از سمت با فشار بالا یعنی از داخل چشم به سمت با فشار پایین یعنی خارج ازچشم جریان می یابد؛ یعنی به بیرون نشت می کند! نشت از برش، چشم را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می دهد.
اما در فشار طبیعی چشم، این برش مهر و موم می شود. مشکل زمانی شروع می شود که فشار چشم دچار نوسان شود. فشار بیش از حد می تواند باعث نشت برش شود. از طرفی فشارهای خیلی کم داخل چشم نیز می تواند برش آب مروارید را باز کند و باعث نشت و مکش مایع اما از خارج به داخل چشم شود.  در نهایت، پس از جراحی آب مروارید ما باید از هرگونه تموج یا نوسان در فشار چشم جلوگیری کنیم.
خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین باعث افزایش فشار داخل چشم می شود. این کارها باعث افزایش نوسان فشار در چشم می شود و می تواند خطر نشت و ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

 

فعالیت های پر خطر خانه داری

خانه داری بعد از جراحی آب مروارید Housework After Catarac Surgeryجای تعجب نیست که در انجام همه فعالیت های مختلف در خانه باید خم شد یا اجسام سنگین را بلند کرد.
  •  لباس شویی و خشکشویی. مگر در مواردی که ارتفاع ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌ها در سطح کمر باشد، برای شستن لباس‌ها باید خم شد و لباس‌ها را از پایین برداشت. همچنین برداشتن لباس از روی زمین مشکل ساز است.
  • پیشنهاد می شود اگر دست‌های بلندی دارید و درب ماشین لباسشویی تا ارتفاعی بالاتر از زمین است، می‌توانید بدون خم شدن زیاد لباس ها در ماشین بگذارید. اگر ماشین لباس شویی و یا خشک کن روی زمین نسب شده، برای بیرون آوردن لباس ها از آن، چمباتمه زده یا روی چهارپایه  بنشینید. استفاده از ابزار قلاب مانند می تواند به شما کمک کند وسایل را از روی زمین بلند کنید.
  • بیرون بردن زباله. اگر بگذارید زباله ها بیش از حد جمع شوند، سنگین می شوند. پیشنهاد آسان این است که پس از جراحی آب مروارید سطل زباله را قبل از اینکه خیلی سنگین شود، به دفعات بیشتری بیرون ببرید.
  •   نظافت. برای نظافت ممکن است از سطل آب سنگین استفاده کنید و یا موقع نظافت خم شوید. پیشنهاد می شود از پارچه مرطوب برای نظافت و گردگیری استفاده کنید.
  •  شستشوی توالت. این کار باید انجام شود، اما اجتناب از خم شدن در طول این کار نه چندان خوشایند دشوار است. پیشنهاد می شود اگر واقعاً می خواهید بعد از عمل آب مروارید توالت را تمیز کنید، بر روی یک چارپایه بنشینید.
  •   جارو کردن. جارو کردن کار خوبی است. تا زمانی که خم نشوید می توانید گرد و غبار ها را جارو کنید. پیشنهاد می شود از جاروبرقی استفاده کنید.
  •  جاروبرقی. مشکلی نیست، مگر اینکه مکش جاروبرقی شما زیاد باشد و یا جارو خیلی سنگین باشد.
  • آشپزی. از خم شدن زیاد و بلند کردن چیزهای سنگین خود داری کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد خطرات آشپزی بعد از جراحی آب مروارید مطلب << آشپزی بعد از عمل جراحی آب مروارید>> را مطالعه کنید.

انجام کارهای خانه می تواند چشم را تحریک کند.

ممکن است از اینکه بشنوید که بسیاری از چیزهای داخل خانه واقعاً می توانند چشمان شما را آزار دهند، تعجب کند. در واقع، تماس چشم با پاک کننده های خانگی بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارید اتفاق می افتد.
البته در مواقع عادی هم باید از تحریک اضافی چشم جلوگیری کنید. اما بعد از جراحی آب مروارید، جلوگیری از تحریک اضافی چشم ها بسیار مهم است. زیرا خود جراحی آب مروارید هم باعث تحریک کوتاه مدت می شود.
در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید، چشم های شما کمی بیشتر از حد معمول تحریک می شود. در حالی که استفاده از اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده ایده خوبی برای کمک به درمان این تحریک و کمک به رفع سریع‌تر مشکلات است، همچنین مهم است که از موقعیت هایی که می‌توانند باعث التهاب بیشتر شوند نیز اجتناب کنید.
محصولات پاک کننده خانگی می تواند از طریق تماس مستقیم با چشم یا پاشیده شدن یا غبار ناشی از اسپری ها به چشم برسد. کدام مواد شیمیایی خانگی مشکل ساز هستند؟ خوب، بیشتر آنها: شامل سفید کننده، سرکه، پاک کننده های عمومی، پاک کننده های تخلیه و همه چیزهایی که احتمالاً از قبل در منزل داشته اید و به طور منظم از آنها استفاده می کنید. حتی بخارات حاصل از این ماده شیمیایی نیز می تواند باعث تحریک چشم شود. آمونیاک که معمولاً در پاک کننده های شیشه یافت می شود، به خصوص وقتی در هوا پراکنده می شود، چشم را تحریک می کند. هنگام استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده خانگی، قطعاً باید پنجره را باز کنید یا سایر اشکال تهویه را داشته باشید.
     اما مواد شیمیایی خانگی تنها مسئله نیستند، تمیز کردن می تواند گرد و غبار زیادی را به هوا کند (مخصوصاً اگر گردگیری می کنید). گرد و غبار یک علت بسیار شایع آلرژی از جمله آلرژی چشم است. آلرژی باعث می شود چشم ملتهب، قرمز شده، با آبریزش و خارش چشم تحریک شود. اینها همه نشانه‌های کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه) آلرژیک هستند و برای بهبود چشم‌ها پس از جراحی آب مروارید مزاحمت ایجاد می‌کنند.
پس چه می توان کرد؟ خوب، یکی از کارهای خوب این است که هنگام تمیز کردن خانه از چشم‌ها محافظت کنید. این کار را می توان با یک استفاده از یک عینک ایمنی ارزان و موثر انجام داد (در واقع، این احتمالاً ایده خوبی است صرف نظر از اینکه اخیراً جراحی آب مروارید انجام داده اید یا خیر). البته، بلافاصله پس از برداشتن آب مروارید، باید از استفاده از مواد شیمیایی غلیظ یا انجام کارهای عمده گرد گیری خودداری کنید. 
توجه: اگر چشم شما در معرض مواد شیمیایی قرار گرفت، باید فوراً چشم را با آب استریل بشویید (سالین استریل یا محلول شستشوی چشم ایده آل است) و به اورژانس مراجعه کنید. در صورت نشستن و ماندن در چشم، برخی از مواد شیمیایی می توانند به چشم آسیب جدی وارد کنند.

خلاصه

برای انجام بسیاری از کارهای خانه باید خم شد یا اجسام سنگین را بلند کرد. اما بسیاری از این کارها را می توان در دوره بعد از جراحی آب مروارید با چند تغییر ساده انجام داد. علاوه بر این، محافظت از چشمانتان با عینک ایمنی، باعث بهبودی مناسب چشم شما پس از جراحی آب مروارید می شود.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم