پرهیز غذایی بعد از جراحی آب مروارید

پرهیز غذایی بعد از جراحی آب مروارید The Food NOT To Eat After Cataract Surgeryهمه ما می دانیم که غذایی که می خوریم تأثیر زیادی بر بدن ما دارد. به ویژه پس از جراحی که بدن نیاز به ترمیم دارد، تاثیر غذا بر بدن مهم تر است. جراحی آب مروارید  نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی باید از مصرف غذاهای خاصی اجتناب کرد تا بهترین بهبودی حاصل شود. اما در واقع مهمترین دلیل برای پرهیز از خوردن غذاها پس از جراحی آب مروارید، بهبودی نیست، بلکه جلوگیری از یک سری مشکلات بعدی است.
مهمترین کاری که می توانید بعد از جراحی آب مروارید برای چشمانتان انجام دهید جلوگیری از مسمومیت غذایی است. همانگونه که در ادامه مطلب توضیح خواهم داد، غذاهایی که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، غذاهای معمول هستند که بعد از جراحی آب مروارید باید از آنها اجتناب کنید.
چرا باید مواظب مسمومیت غذایی باشید؟ مسمومیت غذایی می تواند باعث بد حالی شما شود. اما بزرگترین مشکل مسمومیت غذایی این است که می تواند باعث تهوع یا حتی استفراغ شود.

مشکل ناشی از استفراغ پس از جراحی آب مروارید

مشکلات زیادی که بتواند در بهبود برش آب مروارید اختلال ایجاد کند، وجود ندارد. اما استفراغ یکی از آنهاست. تا زمانی که  فشار داخل چشم طبیعی باشد، برش کوچکی که در حین جراحی آب مروارید ایجاد می شود، بدون هیچ بخیه ای مستحکم است. اما اگر این فشار نوسان داشته باشد و کم و زیاد شود، این برش می تواند باز شود و نشت کند. اگر در این زمان باکتری روی سطح چشم باشد، نشت برش آب مروارید می تواند خطر اندوفتالمیت یا عفونت شدید چشم را افزایش دهد.
بنابراین تا زمانی که برش آب مروارید به اندازه کافی بهبود یابد که باز نشود و نشت نکند ، باید از نوسانات فشار چشم جلوگیری کنیم.
فعالیت ورزشی شدید و خم شدن دو فعالیتی هستند که می توانند منجر به نوسان فشار داخل چشم شوند. فعالیت شدید و به طور خاص بلند کردن اجسام می تواند منجر به مانور والسالوا شود. مانور والسالوا باعث می شود که فرد در برابر یک راه هوایی بسته نفس بکشد (مثل زور زدن برای بلند کردن وزنه سنگین). این کار باعث افزایش فشار در قفسه سینه و همچنین افزایش فشار در چشم ها می شود.
تهوع یا استفراغ همین نتایج را در پی دارد. فشار در قفسه سینه و چشم افزایش می یابد. این فشار باعث نوسانات بیشتر فشار چشم می شود و می تواند باعث نشت برش جراحی آب مروارید شود. ما تا حد امکان باید از استفراغ بعد از جراحی آب مروارید جلوگیری کنیم.

 مسمومیت غذایی و غذاهایی که باید از آن اجتناب کنید

یکی از راه های جلوگیری از استفراغ جلوگیری از مسمومیت غذایی است. مسمومیت غذایی باعث انواع علائم ناخوشایند می شود: ناراحتی معده، گرفتگی عضلات، اسهال و حالت تهوع و استفراغ .
پرهیز غذایی بعد از جراحی آب مروارید The Food NOT To Eat After Cataract Surgeryدر بسیاری از موارد می توان از مسمومیت غذایی پیشگیری کرد. شما فقط باید از برخی غذاها اجتناب کنید. اینها غذاهای واقعی هستند که بعد از جراحی آب مروارید باید از آنها اجتناب کنید.  در حالی که ایده خوبی است که تقریباً همیشه از این غذاها پرهیز کنید، به ویژه بلافاصله پس از جراحی آب مروارید این کار مهم است.
  •      - مرغ خام یا نیم پز
  •      - سبزیجات آلوده یا شسته نشده یا سبزیجات برگدار
  •      - صدف و صدف خام یا نیم پز
  •      - شیر یا لبنیات غیر پاستوریزه
  •      - تخم مرغ خام یا نیم پز
  •      - گوشت های قصابی که به درستی در یخچال نگهداری نشده اند
ممکن است به تجربه متوجه چیزی شده باشید. بسیاری از مسمومیت های غذایی ناشی از غذاهای نپخته یا غذاهای آلوده است. برخی از غذاها هرگز نباید به صورت خام یا نیم پز (مثل مرغ) مصرف شوند. برخی از غذاها مثل صدف خام و تخم مرغ بیش از نپخته گاهی اوقات باعث مسمومیت می شوند. اگرچه خطر مسمومیت غذایی ناشی از سایر غذاها بسیار اندک است، پس از جراحی آب مروارید زمان آن نیست که به رستوران صدف مورد علاقه خود بروید یا تخم مرغ خام بخورید.
همچنین مهم است که تمام سبزیجات، سبزی ها و میوه هایی که می خورید را به خوبی بشویید. اگر تصمیم دارید بیرون غذا بخورید، از رستورانهایی که ممکن است استانداردهای بهداشتی ایمنی مواد غذایی سخت گیرانه ندارند، اجتناب کنید.

غذاهای ادویه دار

همچنین شایان ذکر است که گاهی اوقات می‌توانیم غذایی بخوریم که با معده ما سازگار نیست، اما باعث مسمومیت غذایی نمی‌شود. غذاهای تند در این دسته قرار می گیرند.
خوردن غذاهای بسیار تند نیز می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. در برخی افراد، ماده اصلی ادویه فلفل، کپسایسین، می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. پس بهتر است از خودن فلفل دست بکشید.
توجه به آنچه که در هفته اول بعد از عمل آب مروارید می خورید می تواند به جلوگیری از بیمار شدن شما در اثر مسمومیت غذایی یا غذاهای تند کمک کند. اینها غذاهای واقعی هستند که نباید بعد از جراحی آب مروارید خورد.

چه غذاهایی باید بخورید؟

همانگونه که توضیح دادیم غذاهای مشخصی وجود دارد که باید بعد از جراحی آب مروارید از آنها اجتناب کنید. اما آیا غذاهای خاصی وجود دارد که مصرف آنها مفید باشد؟
در واقع هیچ چیزی وجود ندارد که در بهبودی شما پس از جراحی آب مروارید تفاوت بزرگی ایجاد کند. اما غذاهایی وجود دارند که می توانند اندکی به بهبودی کمک کنند و همچنین به چشم ها احساس راحتی بیشتری می دهند. جواب معما؟ تغذیه سالم و خوب است.
پس از جراحی آب مروارید، سطح چشم ملتهب است. این التهاب باعث خشکی چشم و احساس تحریک پذیری می شود. به طور کلی، چشمی که التهاب کمتری داشته باشد، اندکی بهتر و سریع تر بهبود می یابد.
در طول دهه گذشته، نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 در غذایی که می خوریم به عنوان عاملی در ایجاد التهاب در سطح چشم و خشکی چشم شناخته شده است. آیا میدانید در چه رژیم غذایی این نسبت ضعیف است؟ در رژیم غذایی معمولی امروزه ایرانی ها.
رژیم غذایی ایرانی های امروزی و فست فودها حاوی مقادیر زیادی گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و سرخ شده، مقادیر زیادی چربی، نمک و شکر است. از طرفی حاوی مقادیر کمی میوه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، آجیل و دانه ها است. بله حتی با یادآوری آنچه می خوریم احساس ناسالمی می کنم.
پرهیز از رژیم غذایی معمولی، باعث کاهش التهاب در سطح چشم و بهبود سریعتر پس از جراحی آب مروارید می شود.
بنابراین تقریباً نقطه مقابل رژیم امروزی ایرانی ها چیست؟ رژیم غذایی مدیترانه ای مثال خوبی است. این رژیم شامل بسیاری از غذاهای سالم است.
     غلات کامل
     سبزیجات
     آجیل و دانه ها
     میوه ها
    به میزان متوسیط غذاهای دریایی، لبنیات و مرغ
     فقط گهگاه گوشت قرمز و شیرینی
برخلاف رژیم غذایی ایرانی ها، رژیم مدیترانه ای می تواند التهاب را کاهش دهد و خشکی چشم را بهبود بخشد. بنابراین اگر می خواهید چشمان خود را برای بهبودی تا حد ممکن پس از جراحی آب مروارید بهینه کنید، تغییر رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به چشمان شما و به طور بالقوه به سلامت کلی شما کمک کند.

خلاصه

پس از جراحی آب مروارید، مهم است که غذاهایی که پتانسیل ایجاد مسمومیت غذایی را دارند، مصرف نکنید. تهوع  و استفراغ ناشی از مسمومیت غذایی، شما را در معرض افزایش خطر نوسانات فشار چشم قرار می دهد که می تواند منجر به نشت برش و عفونت شود. علاوه بر پرهیز از این غذاها، اگر می‌خواهید تلاش بیشتری انجام دهید، داشتن یک رژیم غذایی غنی از غلات و سبزیجات مانند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش التهاب سطح چشم کمک کند تا بهبودی سریع‌تر و راحت‌تری پس از جراحی آب مروارید را فراهم کند. .
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم