درمان آب مروارید یا کاتاراکت 

در این مطلب مروری کلی بر درمانهای آب مروارید یا کاتاراکت می کنیم. روش های درمان آب مروارید به دو دسته درمان غیر جراحی و جراحی تقیسم بندی می شوند.

درمان غیرجراحی آب مروارید

Eye glass for cataract استفاده از عینک در درمان بیماران کاتاراکتدر مراحل اوليه بعضي از انواع آب مرواريد، وضعيت بينايي با استفاده از عينك ممكن است به طور موقت بهتر شود. دارو، قطره ، ورزش يا عينك مانع بروز يا بهبود آب مرواريد نمي شوند. تاکنون هیچ دارویی برای جلوگیری یا بهبود آب مروارید کشف نشده است. گرچه این موضع یکی از مسائل فعال تحت تحقیق در علم چشم پزشکی است. خوردن غذای سالم، استفاده از عینک آفتابی استاندارد، محافظت از چشم ها در برابر ضربه های احتمالی و کنترل قند خون در بیماران دیابتی می تواند در تاخیرشروع بیماری آب مروارید و کنترل سرعت پیشرفت آن موثرمی باشد.

هنوز جراحي تنها راه درمان است كه شامل خارج كردن عدسي كدر شده و جايگزيني آن با عدسي مصنوعي (لنز داخل چشمی) است. بسياري از مردم تصور مي کنند که کاهش بينائي جزء لاينفک پيري است.  در حالي که عمل آب مرواريد بسيار آسان، کم خطر و بي درد است. عمل جراحي آب مرواريد عملي بسيار موفق است و سالانه حدود یک و نیم مليون نفر در امريکا و چند صد هزار نفر در ايران تحت اين عمل جراحي قرار مي گيرند.

درمان جراحی آب مروارید

روش هاي مختلف عمل جراحي آب مرواريد

فیلم روش های جراحی آب مروارید  Cataract Surgery Video

عمل جراحي آب مرواريد به طور کلي به دو شکل انجام مي شود: 

1 - عمل آب مرواريد به روش داخل کپسولي يا اينترا کپسولار کاتاراکت اکسترکشن
 2- عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي يا اکسترا کپسولار کاتاراکت اکسترکشن

 روش داخل کپسولي

درعمل آب مرواريد به روش داخل کپسولي؛ عدسي به همراه کپسول احاطه کننده آن از چشم خارج مي شود و در نتيجه جائي براي کارگذاري لنز داخل چشمي باقي نمي ماند. اين روش در حال حاضر تقريبا کنار گذاشته شده و فقط در موارد خاصي؛ مثلا زماني که لنز دچار نيمه در رفتگي است و امکان حفظ کپسول عدسي وجود ندارد، بکار مي رود.

روش خارج کپسولي

در عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي؛ پس از باز کردن قسمت قدامي کپسول عدسي، محتويات آن خارج شده و در نتيجه از محفظه کپسول عدسي ميتوان به عنوان محل کارگذاري لنز داخل چشمي استفاده کرد. اين روش خود به دو شکل : 1 - با برش بزرگ و 2- با برش کوچک ؛ انجام مي شود.

روش خارج کپسولي با برش بزرگ

extracapsular cataract extraction عمل آب مروارید با برش بزرگدر عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي با برش بزرگ؛ محل اتصال قرنيه به صلبيه ( ليمبوس) حدود 9 تا 11 ميلي متر باز مي شود و پس از باز کردن کپسول قدامي، هسته عدسي خارج مي شود و پس از شستن مواد باقيمانده عدسي، لنز داخل چشمي کار گذاشته مي شود و محل برش با 6 تا 9 عدد بخيه بسته مي شود . حدود دو تا سه ماه بعد بخيه ها برداشته مي شوند. پس حدود دو تا سه ماه طول مي کشد تا بينائي به حد نسبتا طبيعي برسد. بنابراين عيب اصلي اين روش را مي توان در طولاني بودن دوره نقاهت آن دانست.

از آنجايي که با اين روش معمولا مقداري آستيگماتيسم ايجاد مي شود؛ ممکن است بينايي صد در صد نشده و براي اصلاح آن نياز به عينک دور باشد . هم اکنون در اکثر شهر هاي ايران اين روش با روش خارج کپسولي با برش کوچک (فیکو) جایگزین شده است.

روش خارج کپسولي با برش کوچک

در عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي با برش کوچک؛ از برش حدود 3 ميلي متري براي خارج کردن محتويات عدسي استفاده مي شود. به اين معني که هسته عدسي در داخل چشم خرد شده و سپس از طريق ساکشن از چشم خارج مي شود.

اين روش خود به دو نوع است. 1- تکنيک فيکو امولسيفيکيشن: که اصطلاحا فیکو نامیده می شود و براي خرد کردن هسته عدسي از انرژي" ماوراء صوت (اولتراسوند)" کمک مي گيریم. 2-تکنيک فيکو ليزر: که فمتوکاتاراکت نامیده می شود و براي مراحل محتلف عمل آب مروارید و خرد کردن هسته عدسي از انرژي "ليزر فمتوسکند"  کمک مي گيریم.


برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.

 

 

 

 

جراحیهای چشم