میوپی بالا یا نزدیک بینی شدید

نزدیک بینی بالا چیست؟

نزنزدیک بینی بالا یا شدید High Myopiaدیک بینی بالا اصطلاح پزشکی برای نزدیک بینی زیاد یا شدید است. نزدیک بینی نوعی عیب انکساری است و تجویز لنز برای عیوب انکساری بر حسب واحدهایی به نام دیوپتر اندازه گیری می شود. فردی که نیاز به نسخه بینایی 6.00- دیوپتر یا بیشتر دارد، نزدیک بینی بالایی دارد.
نزدیک بینی بالا می تواند به طور تصاعدی خطر ابتلا به بیماری چشمی تهدید کننده بینایی را در افراد افزایش دهد. بسیار مهم است که پیشرفت نزدیک بینی را در دوران کودکی مدیریت کنید، قبل از اینکه به نزدیک بینی بالا تبدیل شود.

پیشرفت و تثبیت نزدیک بینی

نزدیک بینی معمولا در اوایل کودکی شروع می شود و در طول زمان پیشرفت می کند. سالهای اوج پیشرفت نزدیک بینی تقریباً بین 7 تا 15.5 سالگی است. با این حال، می تواند زودتر شروع شود و بیشتر طول بکشد.
هر چه کودک زودتر به نزدیک بینی مبتلا شود، پیشرفت بیشتر و احتمال ابتلا به نزدیک بینی بالا بیشتر می شود.
در حدود 50 درصد از افراد، نزدیک بینی تا سن 15 سالگی تثبیت می شود، اما برای دیگران تا حدود 24 سالگی می تواند پیشرفت کند. اگر تا اندازه 6.00- دیوپتر یا بیشتر پیشرفت کند، نزدیک بینی بالا در نظر گرفته می شود. نزدیک بینی کم و متوسط بین 25/0- و 75/5- درجه است.

علل نزدیک بینی بالا

نزدیک بینی بالا یا شدید High Myopiaنزدیک بینی در درجه اول در نتیجه شکل کمی دراز کره چشم رخ می دهد. هنگامی که کره چشم خیلی بلند است، تصاویر در جلوی شبکیه متمرکز می شوند. این امر باعث می شود اشیاء دور تار به نظر برسند.
افراد مبتلا به نزدیک بینی بالا نسبت به افرادی که نزدیک بینی کم یا خفیف دارند کره چشم درازتری دارند. این بدان معناست که تصاویر اجسام دور با فاصله بیشتری در جلوی شبکیه چشم متمرکز می شود و دید از راه دور را بسیار تار می کند.
ژن های ارثی می توانند در ایجاد نزدیک بینی بالا نقش داشته باشند. زمانی که یک یا هر دو والدین نزدیک بینی دارند، خطر ابتلا به این بیماری در کودکان بیشتر است.
نزدیک بینی شدید معمولاً به خودی خود منجر به از دست دادن بینایی نمی شود. در عوض، طولانی شدن تدریجی کره چشم باعث کشیده شدن و نازک شدن شبکیه و سایر بافت های چشم می شود. این باعث می شود آنها در برابر آسیب و بیماری آسیب پذیرتر شوند.
مطالعات نشان داده است که هر چه فرد نزدیک‌بین‌تر شود، خطر این عوارض به شدت افزایش می‌یابد:
     گلوکوم (خطر 3 برابر بیشتر)
     آب مروارید (خطر 4.5 برابر بیشتر)
     جداشدگی شبکیه (12.62 برابر خطر بیشتر)
     دژنراسیون ماکولا نزدیک بینی یا ماکولوپاتی نزدیک بینی (خطر 845 برابر بیشتر)
افراد مبتلا به نزدیک بینی بالا نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به نزدیک بینی پاتولوژیک هستند.
نزدیک بینی پاتولوژیک (که نزدیک بینی بدخیم یا دژنراتیو نیز نامیده می شود) به اندازه نزدیک بینی کم یا زیاد شایع نیست. تنها حدود 3 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، این بیماری هفتمین علت اصلی کوری قانونی در آمریکا است. در نزدیک بینی پاتولوژیک، پیشرفت و از دست دادن بینایی می تواند سریع و شدید باشد.
ضروری است که افراد مبتلا به نزدیک بینی بالا، معاینات روتین با گشاد شدن مردمک چشم را انجام دهند. چشم پزشکان آنها باید آنها را برای علائم هرگونه عارضه ناشی از نزدیک بینی بالا تحت نظر داشته باشند. 
اگر نزدیک بینی کودک شما در حال بدتر شدن است، از چشم پزشک خود در مورد روش های کنترل نزدیک بینی موجود در منطقه خود سوال کنید. کنترل نزدیک بینی می تواند پیشرفت نزدیک بینی را کند یا متوقف کند.
برای کنترل وضعیت بینایی و عوارض احتمالی ناشی از نزدیک بینی، می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری برای معاینه کامل چشم پزشکی برنامه ریزی کنید.

منابع علمی:

Myopia stabilization and associated factors among participants in the Correction of Myopia Evaluation Trial (COMET). Investigative Ophthalmology & Visual Science. December 2013.

IMI pathologic myopia. Investigative Ophthalmology & Visual Science. May 2021.

The complications of myopia: a review and meta-analysis. Investigative Ophthalmology & Visual Science. April 2020.

Choroidal neovascular membrane in degenerative myopia. Retina (4th edition). Mosby. 2006.

 

جراحیهای چشم