قطره چشمی آتروپین برای کنترل نزدیک بینی

Atropineمطالعات اخیر نشان داده است که قطره چشمی آتروپین با دوز پایین برای کنترل نزدیک بینی ممکن است پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان کُند کند.  قطره چشمی آتروپین به طور موقت سیستم تطابق را فلج می کند و مردمک ها را گشاد می کند. مکانیسم دقیقی که آتروپین از طریق آن پیشرفت نزدیک بینی را کند می کند مشخص نیست.

نزدیک بینی در حال حاضر و در آینده

دانشمندان انتظار دارند در 30 سال آینده، حدود 50 درصد از جمعیت جهان نزدیک‌بین باشند. این بدان معناست که تقریباً 4.76 میلیارد نفر تا سال 2050 به نزدیک بینی مبتلا خواهند شد. نرخ رشد و پیشرفت نزدیک بینی به ویژه در کودکان در سن مدرسه بالا بوده است. این امر به ویژه نگران کننده است زیرا سرعت پیشرفت نزدیک بینی زمانی که کودکان در سنین پایین تر به نزدیک بینی مبتلا می شوند بیشتر است.
مطمئناً استفاده از عینک یا لنزهای تماسی یک مزاحمت است. نگرانی بیشتر این واقعیت است که با افزایش درجه نزدیک بینی، خطر بیماری های چشمی و از دست دادن غیرقابل برگشت بینایی افزایش می یابد. این بدان معناست که در آینده ای نزدیک، میلیون ها کودک در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به کاهش بینایی برگشت ناپذیر هستند.

آیا می توانیم پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان کنترل کنیم؟

برای کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی چه باید کرد؟ در حال حاضر راهکارهایی وجود دارد که در کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی و کشیدگی کره چشم تا حدودی موفق بوده است. این استراتژی ها مهم هستند زیرا نزدیک بینی بالا با چندین عارضه تهدید کننده بینایی همراه است.
لنزهای تماسی و عینک های تخصصی در تعدادی از مطالعات مفید هستند. یکی از روش‌های کنترل نزدیک‌بینی که برای والدین راحت است تا در برنامه‌های روزمره خود پیاده‌سازی کنند، به شکل قطره چشم است. این گزینه استفاده از قطره چشمی آتروپین رقیق در هنگام شب در کودکان است.

آتروپین چیست؟

آتروپین قطره ای است که سال هاست در مطب های چشم پزشک استفاده می شود. باعث گشاد شدن مردمک می شود و به طور موقت سیستم تطبیقی چشم را فلج می کند. نه تنها در مطب چشم پزشکان، بلکه در مطب های دامپزشکی نیز استفاده می شود. قطره های چشمی آتروپین ممکن است در سگ ها برای گشاد کردن مردمک چشم و برای درمان بیماری های چشم سگ استفاده شود.
آتروپین یک داروی آنتی کولینرژیک است. این بدان معنی است که ماده شیمیایی استیل کولین را مسدود می کند. این کار منجر به فلج موقت سیستم تطابق و گشاد شدن مردمک می شود. دوزهایی که برای کنترل نزدیک بینی در کودکان استفاده می شود کمتر از مقداری است که معمولاً در مطب پزشکان استفاده می شود. مطالعات متعددی برای ارزیابی موثرترین دوز و رژیم در حال انجام است.

قطره چشمی آتروپین برای کنترل نزدیک بینی چگونه عمل می کند؟

در مطالعات متعدد نشان داده شده است که دوز پایین قطره چشمی آتروپین در هر دو چشم در هنگام خواب چکانده می شود که پیشرفت نزدیک بینی محوری را در کودکان کاهش می دهد. نزدیک بینی محوری نتیجه افزایش بیش از حد طول کره چشم نسبت به قدرت تمرکز عدسی و قرنیه است. این نوع، شایع ترین نوع نزدیک بینی در سنین مدرسه است.
فرضیه اصلی پشت قطره چشمی آتروپین برای کنترل نزدیک بینی این بود که با از کار انداختن سیستم تطابق عمل می کند. با این حال، مدل های تجربی نشان داده اند که اثر آتروپین بر پیشرفت نزدیک بینی به دلیل فلج تطابق نیست.
مکانیسم خاصی که توسط آن آتروپین ممکن است نزدیک بینی را کاهش دهد مشخص نشده است. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که آتروپین ممکن است پیشرفت نزدیک بینی را کند کند. این کار را با تأثیر بر گیرنده های خاصی در پشت چشم، مانند شبکیه، لایه سلولهای رنگدانه ای شبکیه، مشیمیه و صلبیه انجام می دهد.

تطابق چیست و آتروپین چگونه بر بینایی فرزند من تأثیر می گذارد؟

سیستم تطابق چشم تصویر اشیاء فواصل مختلف را بر روی شبکیه متمرکز می کند. این سیستم شامل عدسی طبیعی چشم و ماهیچه مژگانی است که یک عضله دایره ای اطراف عدسی است.
هنگامی که چشم ها به یک جسم دور خیره می شوند، ماهیچه های مژگانی شل می شوند. این کار باعث می شود که لنز انحنای کمتری داشته باشد، که برای تمرکز پرتوهای نور دریافتی از اجسام دور بر روی شبکیه مورد نیاز است.
هنگامی که چشم ها به یک شی نزدیک خیره می شوند، ماهیچه های مژگانی منقبض می شوند. این کار باعث می شود لنز بیشتری پیدا کند. این کار نور را بیشتر خم می کند تا پرتوهای نور ورودی از اجسام نزدیک را روی شبکیه متمرکز کند.
قطره های چشمی آتروپین به طور موقت انقباضات ماهیچه های مژگانی را ضعیف می کند و تطابق را فلج می کند. قطره آتروپین همچنین عنبیه (عضله غیرارادی) را شل می کند که باعث گشاد شدن مردمک ها می شود.
دوز پایین‌تر قطره‌های چشمی آتروپین که برای کنترل نزدیک‌بینی استفاده می‌شود، نباید بر سیستم تطابق کودک شما تأثیر زیادی بگذارد. اگر کودک شما مشکل دارد، با چشم پزشک خود در مورد عینک مطالعه و عینک آفتابی صحبت کنید.

آیا قطره چشمی آتروپین برای کنترل نزدیک بینی برای کودکان بی خطر است؟

اگرچه استفاده از آتروپین 1% در درمان آمبلیوپی (تنبلی چشم) مورد تایید سازمان دارو و غذای آمریکا FDA است، استفاده از آتروپین با دوز پایین تائیدیه FDA ندارد.
مطالعات بالینی که ایمنی استفاده از قطره های چشمی آتروپین را برای کنترل نزدیک بینی بررسی کرده اند، بی خطر بودن آن را نشان می دهد. اثرات طولانی مدت استفاده مداوم از قطره های چشمی آتروپین با دوز پایین ناشناخته است.

دوز آتروپین برای کنترل نزدیک بینی چقدر است؟

چشم پزشکان معمولا از قطره چشمی آتروپین 1% در مطب خود برای گشاد شدن مردمک چشم استفاده می کنند. برای کنترل نزدیک بینی، کودکان به دوز کمتری مانند غلظت 0.01٪، 0.025٪ یا 0.05٪ نیاز دارند.
به طور کلی، هر چه غلظت آتروپین بیشتر باشد، تأثیر آن بر کنترل نزدیک بینی بهتر است. با این حال، دوز کمتر خطر عوارض جانبی بالقوه را کاهش می دهد. قطره‌های آتروپین با غلظت‌های پایین‌تر معمولاً باید از داروخانه‌های ترکیبی توسط چشم پزشک سفارش داده شوند.
پس از تکمیل یک معاینه جامع چشم و تکمیل سابقه پزشکی، چشم پزشک موثرترین دوز را برای کودک شما توصیه می کند.
قطره چشمی آتروپین چه عوارضی دارد؟
هر چه دوز قطره چشمی آتروپین قوی تر باشد، احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر است.
عوارض جانبی قطره چشمی آتروپین عبارتند از:
·         حساسیت به نور به دلیل گشاد شدن مردمک ها
·         مشکل در کار نزدیک مانند مطالعه به دلیل فلج شدن تطابق
·         سوزش چشم هنگام چکاندن قطره
·         آلرژی چشمی یا حساسیت به فرمولاسیون
غلظت‌های پایین‌تر آتروپین، مانند آنچه در کودکان برای کنترل نزدیک‌بینی استفاده می‌شود (0.01٪، 0.025٪، 0.05٪) نشان داده شده است که فقط مقدار کمی بر اندازه مردمک و دید از نزدیک تأثیر می‌گذارد.

آیا کودک من همچنان نیاز به استفاده از عینک یا لنز دارد؟

نسخه ای که کودک شما باید به وضوح ببیند معمولاً ثابت می ماند. قطره های آتروپین برای کنترل نزدیک بینی معمولاً قبل از خواب چکانده می شوند، بنابراین استفاده از لنزهای تماسی در روز بی خطر است.
اگرچه آتروپین با دوز پایین نباید بر توانایی کودک شما برای دیدن از نزدیک تأثیر بگذارد، اما در صورت نیاز می توان از عینک مطالعه استفاده کرد. اگر حساسیت به نور مشکل ساز شود، می توان عینک آفتابی را در فضای باز استفاده کرد.
آیا می توان از آتروپین در ترکیب با سایر استراتژی های کنترل نزدیک بینی استفاده کرد؟
به طور کلی ترکیب آتروپین برای کنترل نزدیک بینی با عینک های تخصصی یا لنزهای تماسی برای کنترل نزدیک بینی بی خطر است. ابتدا باید یک استراتژی را شروع کنید و زمانی که چشم پزشک شما آن را مناسب بداند، می تواند استراتژی اضافی را شروع کند.
به عنوان مثال، قطره آتروپین ممکن است برای کنترل نزدیک بینی شروع شود. اگر این استراتژی به خوبی تحمل شود، لنزهای تماسی برای کنترل نزدیک بینی ممکن است پس از چند ماه توسط پزشک شما اضافه شود.

آیا می توانم قطره آتروپین را برای کنترل نزدیک بینی در هر زمان قطع کنم؟

قطره های آتروپین معمولاً در صورت قطع مصرف باید کاهش یابد. مهم است که در مورد قطع قطره ها با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین استراتژی را تعیین کنید.
آیا اگر قطره آتروپین را برای کنترل نزدیک بینی قطع کنم، مزایای کاهش سرعت نزدیک بینی از بین می رود؟
یک "اثر برگشتی" که در آن افزایش سریع نزدیک بینی پس از قطع قطره های چشمی آتروپین برای کنترل نزدیک بینی وجود دارد، نگران کننده است.
همانطور که مطالعات بیشتر، داده های طولانی مدت را ارائه می دهند، پاسخ به به این سوال که مدت زمانی که ممکن است کودک به مصرف قطره های آتروپین نیاز داشته باشد و برنامه کاهش تدریجی مصرف برای کنترل طولانی مدت نزدیک بینی واضح تر خواهد شد.

جدیدترین مقالات علمی در مورد قطره چشمی آتروپین برای کنترل نزدیک بینی چه می گویند؟

تعدادی از مطالعات اخیر انجام شده است که اثربخشی قطره چشمی آتروپین را برای کنترل نزدیک بینی ارزیابی کرده است. نتایج مطالعه در زیر فهرست شده است.
به طور کلی، دوز کمتر برای کند کردن پیشرفت نزدیک بینی کافی به نظر می رسد و این مزیت را دارد که عوارض جانبی آن کمتر است.
آتروپین با غلظت کم برای پیشرفت نزدیک بینی
مطالعه فاز 1  و یک ساله که در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که:
     آتروپین 01/0 درصد کمترین اثر را داشت.
     0.025٪ اثر آتروپین بین 0.01٪ و 0.05٪ گروه بود.
     آتروپین 05/0 درصد بیشترین تأثیر را در کاهش پیشرفت نزدیک بینی نشان داد
     عوارض جانبی برای هر سه دوز حداقل بود
مطالعه فاز 2 که در سال 2020 منتشر شد، پس از دومین سال مطالعه فاز 1، دوباره نشان داد که:
     0.05% موثرترین دوز بود
     0.05٪ اثر دو برابر مشاهده شده با 0.01٪ آتروپین داشتند
     اثر آتروپین 0.05% و 0.025% در سال دوم مشابه باقی ماند
     عوارض جانبی برای هر سه دوز حداقل بود
تأثیر آتروپین با دوز کم بر پیشرفت نزدیک بینی، قطر مردمک و دامنه سازگاری: آتروپین با دوز پایین و پیشرفت نزدیک بینی
این مطالعه یک ساله که در سال 2020 منتشر شد نشان داد که:
     آتروپین 02/0 درصد مؤثرتر از آتروپین 01/0 درصد بود
     عوارض جانبی برای هر دو دوز مشابه بود
مطالعات اضافی در حال انجام است و انتظار می رود در چند ماه تا سال آینده تکمیل شود. مطالعات بیشتری در حال ثبت نام افراد است.

Atropineآیا برای کنترل نزدیک بینی باید قطره چشمی آتروپین را برای کودکم شروع کنم؟

این تصمیمی است که به سطح راحتی شخصی شما با آخرین تحقیقات بستگی دارد. این گزینه را بخوانید و بیاموزید و با چشم پزشک خود در مورد نیازهای فردی فرزندتان صحبت کنید. پزشک به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا این یک گزینه مناسب برای کنترل نزدیک بینی برای کودک شما است یا خیر.
 

 

جراحیهای چشم