کارگذاری رینگهای داخل قرنیه ای

يكي ديگر از درمانهاي جراحي , كه براي قوز قرنيه وجود دارد، استفاده از حلقه هاي داخل قرنيه مي باشد كه اين نوع از درمان در بعضي از قوزهاي  قرنیه خفيف تا متوسط كه كنتاكت لنز را نمي توانند تحمل كنند، كاربرد دارد. اين حلقه ها با كاهش ميزان آستيگماتيسم نامنظم به بهبود بينايي كمك مي كنند. اما بايد دانست كه ميزان موفقيت در حلقه هاي داخل قرنيه بسيار متغير و از فردي به فرد ديگر متفاوت خواهد بود و در صورت عدم موفقيت درماني، نهايتا بيمار نياز به پيوند قرنيه خواهد داشت.

جنس رینگ های داخل قرنیه ای از همان ماده لنز های داخل چشمی است؛ بنابراین با بدن سازگار بوده و حساسیت زا نیستند.  شاید بتوان گفت مهم ترین کاربرد فعلی رینگ داخل قرنیه برای بیماران دچار قوز قرنیه یا کراتوکونوس خفیف و متوسط می باشد که قرنیه شفافی داشته و ضخامت قرنیه برای انجام این عمل کافی باشد. رینگ داخل قرنیه ای می توانند باعث بهبود دید بدون عینک و با عینک در این بیماران شده و از شدت بیماری می کاهد.

بسته به طراحی این رینگها انواع مختلفی دارند که رایج ترین انها شامل قطعات اینتکس(رینگ داخل قرنیه INTACS)، کرارینگ (Keraring – Intracorneal Ring Segments) و میورینگ (MYORING) است. 

رینگ داخل قرنیه ای INTACS

رینگ های داخل قرنیه ای اینتکس شامل دو قطعه نیم دایره هستند که در اندازه و ضخامت های مختلفی طراحی شده اند و یک یا دو قطعه آن بسته به وضعیت قوز قرنیه  برای درمان نزدیک بینی و آستیگماتیسم، وضعیت بینایی را با صاف کردن سطح قرنیه ، برای تغییر مسیر اشعه های نور بهبود میبخشند. برای درمان قوز قرنیه ، رینگ های داخل قرنیه ای با مسطح کردن قسمت شیب دار قرنیه ، برای کاهش اعوجاج بینایی استفاده میشوند.

                                       Intacs® Corneal Implants قطعات رینگ اینتکس  

فیلم کارگذاری رینگ های داخل قرنیه ای INTACS به روش معمول

 

فیلم کارگذاری رینگ های داخل قرنیه ای INTACS با لیزر فمتو سکند

 

رينگ داخل قرنيه كرارينگ (Keraring – Intracorneal Ring Segments)

 این رینگ های داخل قرنیه ای ، دو قطعه کوچک و شفاف به شکل هلال هستند و از نوعی پلیمر پلاستیکی ساخته شده اند که وارد قرنیه می شوند تا انحنای سطح جلویی چشم یعنی قرنیه را تغییر دهند. این قطعات در اندازه و ضخامت های مختلفی طراحی شده اند تا بتوانند درجات مختلفی از قوز قرنیه را بهبود ببخشند. 

 میورینگ MYORING

 myoring میورینگحلقه ای کامل از جنس پلي متيل متاکريلات است که در درون استروما ي قرنيه ازطريق يک برش تونلي کوچک قرار مي گيرد. میورینگ در حال حاضر در محدوده قطر 5 تا 8 میلی متری و در ضخامتهای 200 تا 400 میکرون و با فواصل 20 میکرون موجود است که هر چه ضخامت بیشتر و یا قطر رینگ کمتر باشد، اثر اصلاحی بیشتری خواهد داشت. پهنای بدنه حلقوی 5/. میلیمتر است. سطح قدامی محدب و سطح خلفی مقعر و با شعاع انحنای5 تا 8 میلی متر است. این شکل و ابعاد خاص به آن احازه خم شدن را می دهد تا بتوان انرا از طریق شکاف کوچکی در قرنیه کار گذاشت. عمل کارگذاری انرا می توان با کمک دستگاه مخصوص کارگذاری میورینگ CISIS یا به کمک برش با لیزر فمتوسکند انجام داد. به نظر می رسد که میورینگ پتانسیل بیشتری برای اصلاح نزدیک بینی و استیگماتیسم نسبت به قطعات داخل قرنیه ای INTACS داشته باشد. همچنین برای اصلاح نزدیک بینی های شماره بالا نیز مفید است. اینجانب تاکنون تعداد زیادی از بیماران قوز قرنیه ای را با این روش و با کمک لیزر فمتوسکند درمان کرده ام و بیماران از نتایج بسیار راضی بوده اند. 

 نحوه کارگذاری رینگ های داخل قرنیه ای

 عمل کارگذاری  انواع رینگ داخل قرنیه به صورت تکنیک دستی یا با کمک لیزر فمتو سکند انجام می شود. عمل به صورت سرپایی و با استفاده از قطره های بی حسی موضعی در طی دو مرحله صورت می پذیرد. در مرحله اول با استفاده از وسایل مربوطه یا لیزر فمتو سکند  ابتدا یک برش شعاعی در محیط قرنیه ایجاد و از طریق آن دو تونل قوسی شکل در ضخامت قرنیه به صورت مدور و هم مرکز با قرنیه ایجاد می شود و در مرحله دوم، سگمان های حلقوی به ضخامت محاسبه شده در این تونل ها قرار می گیرند. بعد از خاتمه عمل، قطره های چشمی به مدت یک تا چند هفته تجویز می شود. در چند روز بعد از عمل، چشم به نور حساس است و بهتر است از عینک های آفتابی استفاده شود. محدودیت های بعد از عمل تنها در مورد تماس و مالش قرنیه و فعالیت های بدنی شدید در 4 تا 6 هفته اول بعد از عمل لحاظ می شود.

فیلم  کار گذاری انواع رینگ های داخل قرنیه ای در درمان کراتوکونوس
intracorneal ring for keratoconus treatment video

 

  نتایج عمل کار گذاری رینگ های داخل قرنیه ای

نتايج عمل کارگذاری رینگ در بيماران كراتوكونوس (قوز قرنيه) متفاوت است. در اين بيماران قرار دادن رينگ به طور متوسط باعث بهبود دو خط ديد در نيمي از بيماران مي گردد؛ اگر چه ممكن است بعضي بيماران بهبودي چشمگيرتري داشته باشند. در واقع در بيماران قوز قرنيه اين عمل باعث مي شود بيماري كه قبل از عمل با عينك ديد خوبي نداشته است پس از قرار دادن رينگ به دليل كاهش نامنظمي هاي قرنيه با عينك جديد ديد بهتري نسبت به قبل از عمل داشته باشد. همچنین باید یاد آوری کنم که کارگذاری رینگ داخل قرنیه در هر بيمار قابل انجام نيست. 

جراحیهای چشم