توصیه ها و آمادگی های قبل از عمل جراحی عیوب انکسار

( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی)

برای انجام عمل جراحی حذف عینک چه کارهایی باید انجام دهیم؟

آیا قصددارید برای رهایی از عینک و لذت از زندگی، بدون وابسگی به عینک یا لنز تماسی، به میلیون ها نفر که عمل لیزیک را انجام داده اند، بپیوندید؟ به شما خیرمقدم و تبریک می گوئیم. مطلب زیر را برای آمادگی عمل های اصلاح لیزری بینایی مثل لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی یا ترانس پی آر کی مطالعه فرما ئید.

بررسي ها و کارهاي قبل از عمل ليزيک

  • اگر از لنز تماسي نرم (soft contact lenses ) استفاده مي کنيد، حد اقل از يک هفته قبل استفاده از لنزتان را متوقف کنيد.
  • اگر از لنز تماسي سخت (rigid gas-permeable contact lenses ) استفاده مي کنيد، حد اقل از 3 تا 4 هفته قبل استفاده از لنزتان را متوقف کنيد.
  • در صورتي که شک داشته باشيم که پس از برداشتن لنز تماسي هنوز تغييرات قرنيه ناشي از لنز به وضعيت طبيعي برنگشته است، اندازه گيري عيب انکسار (تعيين نمره عينک) تا زمان ثابت شدن عيب انکسار با فواصل يک تا چند هفته يکبار تکرار مي شود و سپس آزمايشات قبل از عمل انجام مي شود.
  • پس از مراجعه به مطب يا کلينيک چشم پزشکي، معاينه کامل چشم پزشکي شامل: معاينه با اسليت لامپ، اندازه گيري فشار چشم ها، بررسي حرکات کره چشم و بررسي قسمت هاي خلفي چشم يعني عصب بینایی و پرده شبکيه (پس از ريختن قطره گشاد کننده مردمک) و ارزيابي دقيق عيب انکسار (نمره عينک) و ميزان بينائي انجام مي شود.
  • عکس هاي رنگي خاصي به نام توپوگرافي و پاکي متري و يا ارب اسکن براي ارزيابي قرنيه از نظر اندازه گيري ضخامت قرنيه و عدم وجود قوز قرنيه و آستيماتيسم نامنظم و بررسي جزئيات نقشه اپتيکي سطح قرنيه انجام مي شود.

 

عکس توپوگرافی پنتاکم 

 

پس از کسب اطلاعات کافي و آگاهي از توانايي ها و محدوديت هاي عمل و با انتظارات واقعي تصميم به عمل بگيريد.

  1. روز قبل از عمل استحمام کنيد و لبه پلک ها را با شامپو بچه رقيق شده بخوبي شستشو دهيد.
  2. حداقل از ۷۲ ساعت قبل از عمل روزانه دو بار صبح و شب چشم‌ها، لبه پلک‌ها و مژه‌ها را با آب ولرم و شامپو بچه شستشو دهید.
  3. روز عمل به هيچ وجه از عطر، ادکلن و ساير مواد معطر استفاده نکنيد(دستگاه ليزر نسبت به بو حساس است)  و از آرايش لبه پلکها جدا اجتناب کنيد.
  4. شب قبل از عمل استراحت کافی و کامل داشته باشید.
  5. لزومی ندارد که ناشتا باشید؛ اما از نوشیدن الکل و مصرف داروهایی که شما را خواب آلود می کند، خود داری کنید.
  6. اگر پزشک جراح شما استفاده از قرص و یا قطره‌ای را قبل از عمل توصیه کرده‌اند، حتماً طبق دستور ایشان آن‌ها را مصرف نمایید.
  7. پس از انجام عمل لیزیک و لازک قادر به رانندگی نخواهید بود؛ لذا توصیه می شود برای برگشت به منزل یک نفر همراه داشته باشید.
  8. در صورتی که بعد از عمل قصد مسافرت دارید حتماً قبل از عمل با جراح خود هماهنگ فرمایید.
  9. برای ساعت حضور شما در بیمارستان روز قبل از عمل از مطب با شما تماس گرفته  و هماهنگی می شود.  سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید تا قبل از موعد مقرر در بیمارستان حضور داشته باشید.
  10. اگر تصمیم به استفاده از بیمه دارید، قبل از عمل با اداره بیمه و بیمارستان محل عمل هماهنگی های لازم را انجام دهید و معرفی نامه را از اداره بیمه بگیرید تا در روز مراجعه برای عمل به مشکل مالی برخورد نکنید. 
  11. هزینه های عمل طبق تعرفه مصوبه وزارت بهداری است که می توانید از پرسنل مرکز چشم پزشکی دکتر نادری و یا از بیمارستان محل عمل استعلام بفرمایید. در صورتیکه از بیمه استفاده می کنید، میزان سهم پرداختی خودتان را از اداره بیمه مربوطه استعلام کنید.
  12. ویزیت‌های بعد از عمل لیزیک و لازک برای تنظیم شماره نهایی چشم شما، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خواهشمند است طبق برنامه زمان بندی شده که به شما اعلام شده، چهت معاینات منظم و دروره ای به مطب مراجعه نمائید.

فیلم "معاینات و بررسی های قبل از عمل جراحی لیزیک و لازک و پی آر کی"

جراحیهای چشم