پینگوکولا (توده زرد روی چشم)

pingeocula پینگکولا

پینگکولا pingeocula

پینگوکولا چیست؟

پینگوکولا به علت تغییر بافت ملتحمه ناشی از رسوب پروتئین و چربی در آن ایجاد می شود. بر خلاف ناخنک، پینگوکولا بر روی قرنیه گسترش نمی یابد. پینگوکولا و ناخنک هر دو رشد غیرطبیعی هستند که در سطح چشم ایجاد می شوند. اگرچه ممکن است مشابه به نظر برسند و علایم و علل آنها مشابه باشد، اما در واقع بیماری های مختلفی هستند. پینگوکولا شباهت زیادی به ناخنک دارد و این دو اغلب اشتباه گرفته می شوند. با این حال ، پینگوکولا فقط در ملتحمه (غشای نازک و محافظی که سطح چشم را می پوشاند) رخ می دهد و در سراسر قرنیه رشد نخواهد کرد.

علائم آن کاملاً شبیه ناخنک است. معمولاً به صورت رویش خامه ای یا گچی روی سفیدی چشم، بین پلک ها ظاهر می شود.  پینگوکولا نیز به طور معمول در گوشه چشم، نزدیک بینی رشد می کند و می تواند یک چشم یا هر دو را درگیرکند. درست مثل ناخنک،  پینگوکولا نیز می تواند باعث تحریک و همچنین مشکل در استفاده از لنزهای تماسی شود. با این حال،  پینگوکولا نمی تواند بر روی قرنیه رشد کند و بنابراین بر بینایی تأثیر نخواهد گذاشت. در برخی موارد،  پینگوکولا می تواند به ناخنک تبدیل شود و قرنیه را درگیر کند.

فیلم پینگکولا Pingeocula Video

علائم پینگوکولا

پینگوکولا به شکل ضایعه ای زرد رنگ مشخص و برجسته بر روی صلبیه دیده می شود. این ضایعه بیشتر در سمت بینی دیده می شود؛ گرچه ممکن است قرمز و ملتهب شود. همچنین ممکن است فرد احساس جسم خارجی کند.

علل پینگوکولا

درست مثل ناخنک ، پینگوکولا معمولاً در سنین 20 تا 50 سالگی رخ می دهد. همچنین تصور می شود که علت آن عوامل محیطی مانند آب و هوا ، گرد و غبار و  اشعه ماوراء بنفش باشد.

عوامل زمینه ساز پینگوکولا

عوامل زمینه ساز آن شامل تحریک مزمن و تماس طولانی مدت با اشعه ماوراء بنفش است.

تستهای تشخیصی پینگوکولا

تشخیص پینگوکولا با معاینه با دستگاه اسلت لامپ است.

درمان پینگوکولا

پینگوکولا معمولا نیازی به درمان ندارد مگر اینکه ملتهب شود. پینگوکولا به روی قرنیه گسترش پیدا نمی کند و بینایی را تهدید نمی کند. در موارد نادری اگر پینگوکولا مزاحم باشد، می توان آن را با جراحی برداشت. اما اسکار محل عمل ممکن است ناخوشایند باشد. در صورتی که پینگوکولا ملتهب باشد می توان با استفاده از قطره های نرم کننده یا ضد التهاب آن را درمان کرد.