عینک رانندگی

چگونه عینک آفتابی مناسب برای رانندگی انتخاب کنیم؟

عینک رانندگیبسیاری از افراد رانندگی را دوست دارند و از آن لذت می برند؛ اما خیلی از ما به هنگام رانندگی نیاز به احساس راحتی داریم. بر اساس مطالعات خیلی از افراد موقع رانندگی بخصوص در شرایط با دید ناکافی مثل هوای بارانی، مه آلود، گرد و غبار و هنگام طلوع و غروب خورشید؛ احساس عدم اطمینان، عصبانیت و استرس می کنند.

برای اطمینان از رانندگی و جلو گیری از تصادف، نیاز به دید خوب است. اگر دید کافی نباشد، زودتر خسته شده و قدرت عکس العمل ما کم می شود. اما برای تامین دید خوب، راننده به چه چیزی نیاز دارد؟ عینک راننده باید چه مشخصاتی داشته باشد تا برای این شرایط مناسب باشد؟ دید خوب چقدر برای رانندگی مهم است؟ مشکلات بینای چه موقع پیش می آید؟

1- مشکلات بینایی ممکن است در هوای بد، موقع طلوع و غروب خورشید و در شب حادث شود.

این حالت بعضی مواقع به شب کوری تعبیر می شود که این افراد در نور کم یا شب نمی توانند رانندگی کنند. دلیل آن این است که برای رانندگی در هوای تاریک، هوای گرگ و میش یا شرایط نوری کم مثل هوای بارانی، مه آلود و برفی چشم ها نیازشان متفاوت است. در این شرایط مردمک ها گشاد است و در نتیجه در مقایسه با زمانی که مردمک در نور روز تنگ شده، تمرکز بینایی کمتر می شود. یکی از نتایج مبرهن این وضعیت این است که راننده فاصله ها را خوب تشخیص نمی دهد و در نتیجه دچار عدم اطمینان و استرس می شود. این مساله موید این است که برای رانندگی در نور کم نیاز به عینکی داریم که فواصل را بهتر تمیز دهیم.

2- مشکلات بینایی ناشی از تابش خیره کننده نور glare (روشنایی زننده)

برای بسیاری از مردم روشنایی زننده نور چراغ ماشین های روبرو، چراغ های خیابان و انعکاس های نور به شدت آزار دهنده است. این مشکل بخصوص زمانی که در نور کم هوای گرگ و میش و یا در شب رانندگی می کنیم و مردمک باز است، مشهود است.  به کار بردن چراغ های زنون یا LED در ماشین های امروزی این موضوع را دشوارتر می کند. دلیل آن این است که قسمت اعظم این نورها، نور آبی است که چشم در مقابل آن در شب با حساسیت بیشتری واکنش نشان می دهد.این مطلب دلیلی است بر اینکه برای راحتی و امنیت بیشتر رانندگی باید چشم ها در مقابل این روشنایی زننده نور محافظت شوند. برای این منظور شرکت های سازنده عینک پوشش هایی برای شیشه های عینک رانندگی، ابداع کرده اند.

3- مشکلات بینایی ناشی از حرکات سریع و مکرر چشم ها

بر اساس مطالعات، ما در 97% زمان رانندگی به فاصله دور نگاه می کنیم. در واقع این رقم بسیار بالایی است؛ اما در موقع رانندگی چشم های ما وظایف دیگری نیز دارند: چشم ها مرتب و با سرعت از فاصله دور به سمت داشبورد، آینه عقب و آینه های طرفی حرکت می کنند. این حرکات برای رانندگان جوان مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما بعد از سنین 35 تا 40 سال، چشم ها قادر نخواهند بود که با سرعت خود را با این شرایط تطبیق دهند. برای غلبه بر این شرایط ما نیاز به عینک های تدریجی داریم. در عینک های مخصوص رانندگی، نواحی دید حد وسط و دید دور شیشه عینک تدریجی باید وسیع باشد تا بتوانیم با کمترین نیاز به حرکت سر، زمانیکه چشممان از جاده به سمت داشبورد حرکت می کند، به سرعت تمرکز کنیم.

استفاده از یک عینک برای هر منظوری!

73% از افراد تمایل دارند از عینکشان برای رانندگی مناسب در شب استفاده کنند؛ اما آنها دوست دارند بتوانند عینکشان را در روز نیزاستفاده کنند. شرکت زایس شیشه عینکی را با نام  ZEISS DriveSafe Lenses ساخته که بتوان با آن هر سه هدف را براورده کرد. شرکت زایس این شیشه عینک را برای رانندگی در تمام ساعات شبانه روز برای رانندگانی که تاکنون موقع رانندگی دید خوبی نداشته اند، طراحی و ساخته است. همچنین هر کسی که بخواهد با رعایت اصول علمی و تخصصی رانندگی لذت بخش و مناسبی داشته باشد، می تواند از مر کز فوق تخصصی ما مشورت بگیرد.

اهمیت انتخاب فریم و شیشه عینک مناسب برای رانندگی

بسیاری از رانندگان به این مسئله واقف نیستند؛ اما بعضی از انواع عینک های آفتابی برای رانندگی مناسب نیستند. بعضی از عینک های آفتابی اجازه نمی دهند نور کافی به چشم برسد و در نتیجه وضوح دید را کم می کنند؛ در حالیکه بعضی انواع دیگر ممکن است رنگ خاصی داشته باشند که به هنگام رانندگی اثر منفی بر طیف رنگ و حساسیت کنتراست (وضوح تشخیص) و تمایز رنگها بگذارد. این مطلب به تمام ابعاد عینک آفتابی مناسب رانندگی برای جلوگیری از افزایش خطر تصادف شما می پردازد. در این مطلب به خصوصیات فریم، عدسی عینک، شدت رنگ شیشه عینک، پوشش و امنیت می پردازیم.

فریم مناسب عینک رانندگی

به هنگام رانندگی وضوح دید اطراف از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در عین حال عینک باید از چشمتان در برابر نور خورشید محافظت کند. عینک های با فریم بزرگ که توسط هنرمندان مد شده، ممکن است دید محیطی شما را محدود کرده و دیدن موانع جاده ای را مشکل کرده و باعث افزایش خطر تصادف شود. فریم های با شیشه های بزرگ و دسته های باریک مثل عینک هوانوردان، برای تامین دید محیطی مناسب هستنند و در عین حال در برابر نور خورشید نیز محافظت خوبی دارند. پوشش کنار دسته عینک نیز بدون اینکه مانع دید شما شود، برای محافظت در برابر نور خورشید از زوایای مختلف خوب است. اگرچه راهنمای مناسبی برای انتخاب فریم عینک آفتابی رانندگی وجود ندارد، پیشنهاد ما این است که فریمی را انتخاب کنید که بتوانید از زوایای مختلف اطراف آن، دید خوبی داشته باشید.

رنگ شیشه عینک آفتابی رانندگی

شیشه های عینک با رنگهای مختلف در تعیین اینکه چه میزان نور مرئی قادر است وارد چشم شود، با چه کیفیتی فرد می تواند رنگهای خاصی را ببیند و در نتیجه میزان وضوح بینایی فرد، موثر است.  به این دلیل انتخاب رنگ نامناسب شیشیه عینک اثر منفی بر دید راننده در دیدن علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ های راهنمایی و علائم خطر دارد.

بر مبنای تحقیقات علمی، عینک های با شیشه های  به رنگ صورتی، آبی و سبز نباید به هنگام رانندگی استفاده شوند، زیرا باعت عدم تشخیص چراغ های قرمزمی شوند. بهترین رنگ شیشه عینک برای رانندگی رنگهای سبز و قهوه ای است (بخصوص در شیشه های پلاریزه)؛ زیرا این رنگها خنثی هستند؛ به این معنی که بر روی رنگ های اشیاء دیگر اثری ندارند. بسیاری از عینک هایی که اختصاصاً برای رانندگی طراحی شده اند نیز شیشه زرد یا کهربایی دارند که به افزایش کنتراست و قدرت وضوح تشخیص کمک می کنند.   

فیلم عینک پولاریزه رانندگی polarized driving glass video

جراحیهای چشم