عفونت قرنیه یا کراتیت میکروبی Microbial Keratitis or Corneal Ulcer

کراتیت یا عفونت قرنیه چیست؟

کراتیت یا عفونت قرنیهkeratitis

گاهي اوقات بعضي از اجسام خارجي ممکن است در قرنيه فرو روند؛ مثلا زماني که شاخه گياه يا ناخنتان به چشمتان برخورد مي کند. يا ممکن است باکتري ها و قارچ ها از طريق لنز تماسي آلوده وارد قرنيه شوند. در اين شرايط ممکن است چشم دچار التهاب دردناک و عفونت قرنيه شود که اصطلاحا آنرا "کراتيت" يا "زخم عفوني قرنيه" مي گوئيم. اين عفونت ها مي تواند منجر به کاهش وضوح بينائي، ترشح از قرنيه، و شايد تخريب بافت قرنيه شود. عفونت قرنيه همچنين ممکن است باعث اسکار قرنيه ( ايجاد بافت جوشگاه در قرنيه) شود، که مي تواند منجر به کاهش بينائي و نياز به پيوند قرنيه شود.

به عنوان يک قانون کلي، هر چه عفونت قرنيه عمقي تر باشد، علائم و عوارض آن شديد تر است. ذکر اين نکته ضروري است که گرچه عفونت قرنيه نسبتا نادر است اما وخيم ترين عارضه استفاده لنزهاي تماسي است.

چه عواملی باعث عفونت قرنیه می شود؟

عفونت های قرنیه می توانند توسط بسیاری از موارد ایجاد شوند. گاهی اوقات قرنیه پس از نفوذ جسم خارجی به بافت آسیب می بیند. باکتری ها یا قارچ های ازلنز تماسی آلوده نیز می توانند به قرنیه منتقل شوند. این موارد می توانند باعث التهاب دردناک و عفونت های قرنیه به نام کراتیت شوند. کراتیت می تواند شفافیت بینایی را کاهش دهد، باعث ترشحات چشم شود و احتمالاً باعث فرسایش قرنیه شود. عفونت های قرنیه همچنین می توانند منجر به زخم شدن قرنیه شوند که می تواند بینایی را مختل کند و ممکن است نیاز به پیوند قرنیه داشته باشد.

درمان عفونت قرنیه

عفونتهاي خفيف قرنيه را با قطره هاي چشمي آنتي بيوتيک درمان مي کنيم. اگر بيماري شديد باشد، نياز به درمان بيشتر با داروهاي ضد باکتري و ضد قارچي براي ريشه کن کردن عفونت و قطره هاي استيروئيدي (کورتوني) براي کاهش التهاب خواهد بود. ممکن است تا زمان کنترل و حذف کامل عفونت قرنيه حتي تا چندين ماه نياز به ويزيت هاي مکرر توسط چشم پزشک باشد