فلج بل (فلج عصب صورت) Bell’s Palsy

Bell's palsy فلج بل یا فلج عصب صورت

فلج بل (فلج عصب صورت) یکی از بیماری های اعصاب است که عضلات صورت را درگیر می کند. این بیماری باعث ضعف یا فلج نسبی عضلات یک طرف صورت می شود. در ابتلاء به فلج بل پلکها به خوبی بسته نمی شود و صورت غیرقرینه می شود.

فلج بل (فلج عصب صورت) معمولا بزرگسالان را درگیر می کند. این بیماری بیشتر در افراد دیابتیک، حاملگی یا با سابقه خانوادگی فلج بل اتفاق می افتد..

علل فلج بل (فلج عصب صورت) چیست؟

معمولا علت فلج بل (فلج عصب صورت) نامعلوم است. به هرحال پزشکان معتقدند که فلج بل ممکن است به علت یکی یا بیشتر از یکی از علل زیر باشد:

  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خونرسانی به عصب صورت (عصب زوج هفتم مغزی)
  • عفونت ویروسی که باعث تورم عصب صورت می شود.

علائم فلج بل (فلج عصب صورت)

علائم فلج بل (فلج عصب صورت) ممکن است ناگهانی ظاهر شوند.  ممکن است متوجه شوید که در یک طرف صورتتان نمی توانید لبخند بزنید. ممکن است نتوانید به وضوح تکلم کنید یا ممکن است نتوانید احساستان در را صورتتان بروز دهید. ممکن است قبل یا حین فلج صورتتان احساس درد صورت داشته باشید. ممکن است دچار خشکی چشم شده یا بینائیتان تار شود. ممکن است یک چشم خوب بسته نشود و ملتهب باشد.

ممکن است به خوبی قبل مزه غذا ها را حس نکنید. همچنین ممکن است اختلال شنوایی داشته باشید. در صورتیکه هر کدام از علائمتان بدتر شد با پزشکتان در میان بگذارید.

اگر در هر دو طرف علائم فلج (فلج عصب صورت) داشتید، تشخیص فلج بل زیر سوال می رود و مشکلی غیر از فلج بل دارید. اگر علائمتان طی چند هفته بهبود پیدا نکرد، ممکن است نیاز به MRI  باشد. با MRI تصویر اعضای داخلی بدن بررسی می شود.

طول مدت علائم فلج بل (فلج عصب صورت)

علائم فلج بل (فلج عصب صورت) در 8 نفر از هر 10 بیمار،  در هفته سوم بیماری شروع به بهبود کرده و تقریبا در حدود دو تا سه ماه از بین می رود. بعضی از علائم نظیر فلج مختصر عضلات یا کاهش حرکات صورت در یک طرف باقی می ماند. علائم فلج بل (فلج عصب صورت) در 2 بیمار از هر ده بیمار مبتلا به فلج بل هیچوقت از بین نمی رود. چشم پزشکتان برای برطرف شدن علائم ناراحتی های چشمی فلج بل به شما  کمک می کند.

درمان فلج بل (فلج عصب صورت)

فلج بل (فلج عصب صورت) درمان ندارد. در اغلب موارد به صورت خود به خودی طی چند هفته بهبود می یابد.به هر حال چشم پزشک در درمان علائم چشمی ناشی از فلج بل (فلج عصب صورت) به شما کمک می کند. اگر قادر به بستن چشمتان نباشید، قطره های چشمی اشک مصنوعی و سایر داروهای نرم کننده تجویز می شود. در بعضی موارد، داروهای کورتون، ضد ویروس یا سایر داروه ممکن است تجویز شود.

جراحیهای چشم