روش های جراحی اصلاح پیرچشمی

 در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای اصلاح پیرچشمی به کمک روش های مختلف جراحی صورت گرفته است. در زیر خلاصه ای از جدید ترین روش های اصلاح جراحی پیرچشمی و معایب و محاسن هر روش شرح داده خواهد شد:

کراتوپلاستی هدایتی یا Conductive Keratoplasty یا  CK

در این روش به کمک امواج رادیویی انحنای قرنیه را افزایش می دهیم تا چشم قدرت انکساری بیشتری پیدا کرده و بتوانیم نزدیک را بهتر ببینیم. عمل برای اصلاح یک چشم انجام می شود. نتایج اولیه خوب بود، اما به مرور زمان تاثیر آن کم می شود. به این دلیل این روش در میان چشم پزشکان مقبولیت عمومی پیدا نکرد. 

conductive keratoplasty کراتوپلاستی هدایتی در این روش با کمک امواج رادیو فرکونسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرنیه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود.

برای انجام این عمل ابتدا چشم پزشک با ریختن قطره های  چشمی بی حس کننده سطح چشم را بی حس می کند. سپس مارکر مدوری با ماژیک رنگ شده و بر روی قرنیه گذاشته می شود. این علامت گذاری به منظور مشخص شدن محل قرار دادن سر پروب دستگاه رادیو فرکونسی انجام می شود. مسیر اصلاح شبیه کمربندی در محیط قرنیه اعمال می شود و باعت تنگ شدن محیط قرنیه و در نتیجه افزایش انحنای قسمت مرکزی و اصلاح دید نزدیک و بهبود دوربینی و پیر چشمی شود. 

عمل کراتو پلاستی هدایتی در سال 2002 برای اصلاح موقت دوربینی و در آوریل سال 2004 برای اصلاح پیر چشمی موفق به اخذ تادئیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد. 

 

فیلم کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video

 
 
فیلم تکنیک عمل کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video
 

کراتوپلاستی هدایتی برای ایجاد مونوویژن یا دید تک چشمی Monovisin

در روش اصلاح "دید تک چشمی یا منوویژن" در افردی که دید خوبی برای دور دارند و برای دید نزدیک ناشی از پیر چشمی نیاز به کمک دارند، اصلاح بینایی برای نزدیک در یک چشم معمولا چشم غیر غالب با روش کراتو پلاستی هدایتی انجام می شود. توصیه می شود قبل از اصلاح تک دید با کمک لنز تماسی چند هفته قبل از عمل، شرایط بینایی مشابه پس از عمل را برای بیمار ایجاد کرد تا فرد نتیجه عمل را بهتر درک کند.

با یک عمل سه دقیقه ای، شما احساس بهبودی در بینایی نزدیک را تجربه خواهید کرد؛ اما برای حصول نتیجه نهایی به چند هفته زمان نیاز داریم. یکی از خصوصیات جذاب این روش این است که کمتر تهاجمی است. بعضی افراد اشکریزش، احساس جسم خارجی یا نوسان دید دارند که گذراست. 

فیلم عمل مونوویژن (دید تک چشمی) monovision video

 

 لیزیک و پیر چشمی     Monovision LASIK

لیزیک تک چشمی برای اصلاح پیرچشمی Monovision LASIK

یکی از روش های جراحی که می تواند نیاز به عینک نزدیک را کاهش دهد، لیزیک منوویژن (دید تک چشمی) است. به این معنی که با لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ...) یک چشم (معمولا چشم غالب) به طور کامل برای دید دور اصلاح می شود و چشم دیگر تعمدا کمی نزدیک بین اصلاح می شود تا فرد دید نزدیک خوبی پیدا کند. 

 

Mnovision LASIK لیزیک منوویژن (تک چشمی) برای اصلاح پیر چشمیلیزیک تک چشمی می تواند برای کاهش مشکلات دید نزدیک ناشی از پیر چشمی موثر باشد، زیرا چشمی که کمی نزدیک بین باشد، می تواند اشیاء نزدیک را بدون عینک واضح ببیند. بنا بر این پس از لیزیک تک چشمی، چشم غالب مسئول وضوح دید دور و چشم غیر غالب مسئول دید واضح نزدیک خواهد بود.

هر نوعی از اصلاح تک چشمی – چه با لنز تماسی و چه با لیزیک و یا سایر روش ها، محدودیت هایی از نظر دید ایجاد می کند. از آنجایی که هر دو چشم به صورت تیمی واحد با هم کار می کنند، با اصلاح تک چشمی دید دور به وضوح زمانی که هر دو چشم برای دور اصلاح شده اند، نخواهد بود. با این وجود اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک تک چشمی قرار می گیرند، چون بدون عینک دید قابل قبولی برای همه فواصل دور و نزدیک دارند، احساس رضایت نسبی دارند و کاهش اندک وضوح دید دور را در مقایسه با ارزش بدست آوردن دید نزدیک ترجیح می دهند. همچنین اگر فردی بعد از لیزیک تک چشمی نیاز به وضوح دید دور بهتری برای فعالیت های خاصی مثلا رانندگی در شب داشته باشد، می تواند در این مواقع از عینک یا لنز تماسی استفاده کند.

افرادی که تحت جراحی منو ویژن لیزیک قرار گرفته اند ( یعنی یک چشم انها برای نزدیک و چشم دیگرشان برای دور اصلاح شده است ) میتوانند برای برخورداری از دید عالی برای اشیا ریز کاملا نزدیک از یک عینک نزدیک مخصوص برای اینکار استفاده کنند.

عمل جراحی لیزیک

 لیزیک مولتی فوکال (چند کانونی) یا پرسبی لیزیک PresbyLASIK

روش دیگر لیزیک مولتی فوکال (چند کانونی) یا پرسبی لیزیک PresbyLASIK است. در لنز تماسی چند کانونی، نواحی مختلف لنز برای اصلاح دید نزدیک، حد وسط و دور طراحی شده است. در این روش تحقیقاتی که بنام لیزیک مولتی فوکال یا پرسبی لیزیک نامیده می شود،به منظور اصلاح پیر چشمی، با کمک لیزر اگزایمر نواحی مشابهی بر روی سطح قرنیه ایجاد می شود.

پرسبی لیزیک هنوز موفق به دریافت تائیدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA نشده است؛ اما نتایج بررسی های اولیه موثر و کم خطر بودن این روش را اثبات کرده است. 

کارگذاری کمرا  Kamra Corneal Inlay

 Kamera corneal inlayکمرا برای اصلاح پیر چشمی کمرا توسط شرکت AcuFocus تولید می شود و درآوریل سال 2015 موفق به دریافت تائیدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA  شد. این وسیله در بیش از 50 کشور دنیا وجود دارد. 

کمرا برای برای کاهش یا حذف نیاز به عینک برای دید نزدیک در افراد 45 تا 60 ساله طراحی شده است. این افراد دید خوبی برای دور دارند ؛اما به علت پیر چشمی دید نزدیک خوبی ندارند.

کمرا بسیار کوچک و ظریف است بطوری که قطر آن 3.8 میلیمتر و ضخامت آن 6 میکرون است. رنگ آن مات است و سوراخی به قطر 1.6 میلیمتر در مرکز دارد.

این وسیله به کمک جراحی در مرکز قرنیه و مستقیما در جلوی مردمک چشم کار گذاشته می شود. سوراخ مرکزی کمرا شبیه اثر سوراخ ریز دوربین عمل کرده و دامنه دید را وسعت می بخشد. این مسئله باعث واضح شدن دید نزدیک و در عین حال باقیماندن وضوح دید دور می شود.

به طور معمول کمرا در چشم غیرغالب کارگذاشته می شود. این کار باعث می شود هر دو چشم برای دور دید واضحی داشته باشند و در همان حال چشمی که کمرا دارد برای نزدیک دید خوبی پیدا کند.

عمل کارگذاری کمرا کمتر از 15 دقیقه زمان می برد و و حتی در مطب قابل انجام است.  نیازی به بخیه نیست. زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب افراد می توانند طی 24 تا 48 ساعت پس از جراحی به کار و زندگی معمول برگردند. 

فیلم عمل کار گذاری کمرا برای اصلاح پیرچشمی Kamera corneal Inlay video

فیلم جراحی زنده کار گذاری کمرا برای اصلاح پیرچشمی Kamera corneal Inlay video
 

لیزر اینتراکور  INTRACOR

 

Intracor Femtosecond Laserلیزر اینتراکور  برای درمان پیرچشمی یکی از روش های جدید جراحی پیرچشمی بر روی قرنیه به نام اینتراکور نامیده می شود که نتایج اولیه آن امید وار کننده است. در روش اینتراکور با استفاده از لیزر فمتوسکند در عمق ضخامت قرنیه و بدون دستکاری سطح آن تغییراتی ایجاد می شود تا فرد بتواند نزدیک را بهتر ببیند. چون سطح قرنیه دستکاری نمی شود احتمال عوارضی مثل عفونت، التهاب و .....کمتر است.

بر اساس گزارش محققان با این عمل، توانایی خواندن نوشتها های ریز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این عمل در اروپا برای افراد پیرچشمی که دوربینی دارند، تائید شده است. 

 

   فیلم لیزر فمتوسکند اینتراکور برای اصلاح پیرچشمی Intracor Femtosecond Laser video

فیلم [جراحی زنده لیزر فمتوسکند اینتراکور برای اصلاح پیرچشمی Intracor Femtosecond Laser video

  

جراحیهای چشم