اشکریزش

اگردچاراشکریزش مداوم چشم هستید، این مشکل معمولاً به دلیل تولید بیش از حد اشک یا تخلیه ضعیف اشک است. غدد اشکی برای نرم شدن چشم ها و کمک به از خروج اجسام خارجی از چشم اشک تولید می کنند. اما هنگامی که چشم بیش از حد اشک تولید می کند، یا تخلیه اشک بخوبی انجام نمی شود، نتیجه آن آب ریزش بیش از حد چشم است. اگرچه اشکریزش خطرناک نیست، اما آبریزش چشم می تواند مزاحم و تحریک کننده باشد. خوشبختانه، گزینه های درمانی جدید و تکامل یافته ای به کاهش قابل توجه اشکریزش کمک می کنند حتی اگر آنرا به طوردرمان کامل درمان نکنند.

توليد اشکLacrimal System سیستم اشکی

توليد اشک از دو منبع کاملا متفاوت انجام مي شود. يکي توليد و ترشح آهسته و مداوم اشک از غدد کوچک فرعي اشک که به آن ترشح پايه اشک مي گوئيم و مسئول نرم و مرطوب کردن سطح چشم است. راه ديگر، ترشح مقادير زياد اشک از غده اصلي اشک در پاسخ به تحرک شدن چشم که به آن ترشح رفلکسي مي گو ئيم؛ مثلا زماني که چيزي در چشم مي افتد و يا فرد گريه ميکند. ترشح اشک به روش دوم چون سريعا از چشم خارج مي شود، تأثيرچنداني در مرطوب کردن چشم ندارد. در کساني که خشکي چشم دارند، ترشح پايه اشک کاهش يافته است و ممکن است به علت خشکي چشم فرد دچار اشکريزش رفلکسي شود.

فیلم آناتومی سیستم اشکی Lacrimal system Anatomy video

علائم اشکریزش

اشکریزش باعث اشک آلود شدن چشم ها و سرازیر شدن یا ریختن اشک از لبه پلکها بر روی صورت می شود. اشکریزش در محیط بادی یا سرد یا ناشی از افتادن جسم خارجی در چشم، به علت تولید بیش از حد اشک است و طبیعی است. بهرحال اشکریزش زیاد و مداوم غیرطبیعی است و به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود.

علل اشکریزش

اشک زیاد تولید می شود.

ترشح بیش از حد اشک معمولاً در اثر تحریک یا التهاب سطح چشم است. این مشکل می تواند به دلایلی از جمله مشکلات مژه و پلک یا آلرژ ی رخ دهد. عجیب تر اینکه خشکی چشم می تواند گاهی اوقات باعث آبریزش چشم شود، زیرا چشم برای مقابله با تحریک و خشکی اشک اضافی ترشح می کند.

تخلیه ضعیف اشک

اشکریزش همچنین می تواند هنگامی رخ دهد که کانال های تخلیه اشک چشم نمی توانند حجم طبیعی اشک را تخلیه کنند. مجرای تخلیه اشک مسدود شده می تواند باعث این امر شود یا اگر دهانه (پونکتوم) مجاری تخلیه اشکی باریک یا جابجا شده باشد یا شلی  پلک ها می تواند باعث از کار افتادن "پمپ" تخلیه اشک طبیعی (که معمولاً با پلک زدن فعال می شود) شود.

درمان اشکریزش

در صورت تولید بیش از حد اشک به علت تحریک چشم ها ناشی از عدم ثبات لایه اشک با مداخلات مختلفی از جمله کمپرس گرم می توان آبریزش چشم را به آسانی کنترل کرد. ارزیابی بیماریهای سطح چشم می تواند به درمان مناسب کمک کند. درمان مشکلات تخلیه اشک معمولاً به مداخله جراحی نیاز دارد.  اما جای نگرانی نیست، زیرا اکثر درمان ها سریع و بسیار موثر هستند.

انسداد  مجراي اشکي فقط در سنين زير دو الي سه سال با ميل زدن يا در اصطلاح سونداژ مجراي اشکي قابل درمان است؛ اما در سنين بالاتر سونداژ فقط جنبه تشخصي دارد و به هيچ وجه براي درمان توصيه نمي شود. لذا در بزرگسالان عملي بنام داکريوسيستورينوستومي (DCR) انجام مي شود  که طي آن مجراي اشکي به داخل بيني باز مي شود. حال اگر قسمت  ابتدايي مجرا بسته باشد، بايد علاوه بر DCR به مدت چند ماه هم لوله سيليکون گذاشت؛ ولي در صورت بسته بودن قسمت انتهايي فقط DCR کافي است.

فیلم عمل جراحی مجرای اشکیDacryocystorhinostomy Video