رنگ چشم ها

آیا سبز جذاب ترین رنگ چشم است؟

اگر چشمانی سبز دارید ، دلیل خوبی است که خوشحال باشید. شاید ممکن است دیگران به شما حسودی کنند، اما  بسیاری از مردم سبز را جذاب ترین رنگ چشم می دانند.

در یک نظرسنجی آنلاین از خوانندگان سوال شد  که کدام رنگ چشم را بیشتر جذاب می دانند. پاسخ به این ترتیب بود: 

  1. سبز: 20.3٪
  2. آبی روشن: 16.9٪
  3. فندقی: 16.0٪
  4. آبی تیره: 15.2٪
  5. خاکستری: 10.9٪
  6. عسلی: 7.9٪
  7. بنفش: 6.9٪
  8. قهوه ای: 5.9٪

بخشی از جذابیت چشم های سبز ممکن است نادر بودن آنها باشد. یافتن آمار قابل اعتماد از توزیع رنگ چشم دشوار است ، اما برخی منابع شیوع چشم سبز در جهان را فقط 2 درصد اعلام کرده اند.

از طرف دیگر ، یک نظرسنجی چند ساله از دانشجویان یک دانشگاه بزرگ میدوسترن در ایالات متحده ، شیوع چشم های سبز را 15.2 درصد اعلام کرد. همچنین ، شیوع چشم های سبز بر حسب منطقه جغرافیایی و کشور متفاوت است ، با بیشترین تمرکز در شمال و مرکز اروپا. به عنوان مثال ، در ادینبورگ ، اسکاتلند ، تخمین زده می شود که 29 درصد از ساکنان چشمان سبز دارند (57 درصد چشمان آبی و تنها 14 درصد چشمان قهوه ای دارند). در ایسلند ، یک بررسی از جمعیت نشان داد که 89 درصد از زنان و 87 درصد از مردان دارای رنگ چشم آبی یا سبز هستند. 

علت رنگ سبز چشم چیست؟

ژنتیک در تعیین رنگ چشم نقش دارد. اما پیش بینی با اطمینان 100 درصدی رنگ چشم کودک به سادگی با دانستن رنگ چشم والدینش تقریباً غیرممکن است. دلیل این امر آنست که ژنهای مختلفی در وراثت رنگ چشم نقش دارند و تعاملات و میزان تظاهر مختلف این ژنها می تواند نتایج رنگ چشم را در کودکان تغییر دهد.

ساختار داخل چشم که مسئول رنگ چشم است ، عنبیه نامیده می شود - ساختار نازک و دایره ای که مردمک چشم را احاطه کرده است. عنبیه علاوه بر کنترل اندازه مردمک چشم و در نتیجه میزان نوری که به چشم وارد می شود ، حاوی سلول های رنگی است که رنگ چشم را تعیین می کند.

نکته جالب این است که اگرچه رنگ چشم های مختلفی وجود دارد ، اما به طور شگفت انگیزی انواع محدودی از رنگدانه های چشم وجود دارد. در حقیقت ، تقریباً همه رنگ چشم با توجه به مقدار رنگدانه ای به رنگ قهوه ای به نام ملانین در سلولهای عنبیه تعیین می شود.

بنابراین چگونه یک رنگدانه به رنگ قهوه ای باعث ایجاد چشمهای سبز - یا چشمهای آبی ، یا چشمهای فندقی یا هر رنگ چشم غیر از قهوه ای می شود؟

تفاوت در رنگ چشم نتیجه مقادیر مختلف گرانولهای رنگدانه ای ملانین در سلولهای عنبیه به نام ملانوسیت است. این سلول ها در اوایل کودکی مقدار تعیین شده ژنتیکی ملانین خود را به دست می آورند و محتوای ملانین آنها معمولاً در طول زندگی نسبتاً ثابت می ماند.

رنگ فردی که ملانین کمتری در ملانوسیت های عنبیه چشم خود دارد نسبت به فردی که غلظت بیشتری از ملانین دارد و احتمالاً چشم های قهوه ای دارد ، رنگ چشم روشن تری (مثلاً آبی یا سبز) دارد.

اما یک عامل اضافی در تعیین رنگ چشم ، به ویژه سایه های مختلف چشم سبز و چشم آبی دخیل است. وقتی نور به عنبیه و ملانوسیت های حاوی رنگدانه ها در عنبیه برخورد می کند ، این نور پراکنده و منعکس می شود. این پدیده که پراکندگی  ریلی (Rayleigh scattering) نامیده می شود ، بسته به ساختار فیزیکی عنبیه و میزان ملانوسیت ها و تراکم ملانین درون ملانوسیت ها ، می تواند رنگ های مختلف بازتابنده ای ایجاد کند. بسته به این متغیرها ، پراکندگی ریلی (که همان پدیده ای است که باعث می شود آسمانی بدون ابر آبی به نظر برسد) می تواند سایه های مختلفی از آبی ، سبز ، فندقی و غیره ایجاد کند. 

همچنین قابل ذکر است که ، بسته به ساختار عنبیه و توزیع ملانوسیت ها در آن ، طبقه بندی برخی از رنگ چشم ها دشوار است. به عنوان مثال ، بعضی از چشم های "سبز" ممکن است نزدیک مردمک فرد دارای یک تاج فندق یا قهوه ای باشند، این امر باعث می شود که بسته به نور، آرایش و رنگ لباسی که فرد دارد، بعضی اوقات فندقی و در بعضی مواقع سبز به نظر برسد. 

افراد مشهور با چشمان سبز

آیا جذابیت چشم های سبز به سرگرمی ها و افراد مشهور دیگر توجه می کند؟ شاید.  در اینجا لیست کوتاهی از بازیگران، خوانندگان و مشاهیر دیگر وجود دارد که ممکن است بخش کوچکی از جذابیت خود را مدیون چشمهای سبز خود باشند:  

آدل ، آدرین برودی ، دانیل دی لوئیس ، کیتی هولمز ، ترنس هوارد ، کیت هادسون ، اسکارلت جوهانسون ، جان کراسینسکی ، لئونا لوئیس ، لیندسی لوهان ، کیت میدلتون (کاترین ، دوشس کمبریج) ، کلایو اوون ، خواکین ققنوس ، ادی ردمی ریحانا ، اسموکی رابینسون ، پل رود ، کریستن استوارت ، اما استون ، تیلدا سوئینتون ، چانینگ تاتوم ، چارلیز ترون ، بروس ویلیس.

آیا با گذشت زمان رنگ چشم تغییر می کند؟

پاسخ کوتاه: نه. رنگدانه ملانین رنگ چشم شما را تعیین می کند. چشم هایی که مقدار زیادی ملانین دارند به طور طبیعی تیره می شوند. هر چه ملانین در چشم شما کمتر باشد، چشم کم رنگترتر خواهد شد.در بیشتر موارد، رنگ چشم شما از نوزادی ثابت خواهد ماند. تحقیقات نشان داده است که رنگ چشم می تواند در موارد نادر به دلیل آسیب دیدگی یا ژنتیک تغییر کند. 

در بعضی از افراد رنگ عنبیه دو چشم متفاوت است. این تغییر رنگ  به نام هتروکرومیا نامیده می شود. این وضعیت اغلب به دلیل آسیب دیدگی یا ضربه به چشم ایجاد می شود. بندرت ، ممکن است به دلیل نقص مادرزادی مانند سندرم وااردنبورگ ، سندرم استورج-وبر ، سندرم هورنر مادرزادی یا سندرم پاری-رومبرگ ایجاد شود.

گلوکوم رنگی همچنین ممکن است بر روی رنگ چشم شما تأثیر بگذارد. این نوعی گلوکوم زاویه باز مادرزادی است که می تواند در طی 20 یا 30 سالگی ایجاد شود. برخی افراد ادعا کرده اند که ریختن غسل در چشم با گذشت زمان باعث تغییر رنگ چشم می شود. هیچ مدرک علمی این کار را  پشتیبانی نمی کندو در حقیقت ، بسیار بعید است زیرا این مخلوط نمی تواند به قرنیه نفوذ کند تا به عنبیه شما برسد. 

تغییرنگ چشم

اگر واقعاً آرزو می کنید به جای رنگ چشم متولد شده ، چشمان سبز داشته باشید ، یک گزینه استفاده از لنزهای تماسی رنگی است.

آیا می توانید رنگ چشم خود را برای همیشه تغییر دهید؟

جراحی کاشت عنبیه برای اولین بار برای درمان آسیب های تروماتیک چشم و بیماری های خاص پزشکی پیشنهاد شد. این موارد شامل آنیریدیا ، هنگامی که کل عنبیه چشم از بین رفته باشد ، و کولوبوما ، هنگامی که بخشی از عنبیه وجود ندارد، است. 

در این روش ، پزشک یک برش کوچک در لیمبوس ایجاد می کند و عنبیه مصنوعی که از حنس سیلیکون است را وارد چشم می کند، این عنبیه هنگام ورود به چشم تا می شود تا از برش کوچکتری وارد چشم شود. سپس عنبیه مصنوعی را درفضای اتاقک قدامی باز می کنند تا عنبیه طبیعی را بپوشاند. به طور معمول،  عمل با بی حسی موضعی انجام می شود.

علیرغم اینکه هدف از ابداع عنبیه مصنوعی درمان مشکلات طبی بود، این روش به دلایل زیبایی به طور فزاینده ای محبوب شده است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای تغییر رنگ چشم خود تحت عمل جراحی قرار بگیرند. افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی کاشت عنبیه قرار گرفته اند ، بیشتر دچار عوارض می شوند.این عوارض شامل:

کاهش بینایی یا نابینایی

گلوکوم ناشی از افزایش فشار داخل چشم

آب مروارید، که با کدر شدن عدسی شفاف چشم اتفاق می افتد

آسیب قرنیه

تورم قرنیه ، معروف به ادم قرنیه

یووئیت ، نوعی التهاب چشم است که منجر به قرمزی، درد و تاری دید می شود

جراحی کاشت عنبیه زیبایی عملی نسبتاً جدید و بحث برانگیز است که هنوز به طور کامل توسط محققان پزشکی بررسی نشده است. شواهد کمی اثبات می کند که این روش موثر و بی خطر است. این روش توسط  نهاد نظارتی معتبر چشم پزشکی ارزیابی نشده است و همچنین تحت آزمایشات بالینی قرار نگرفته است. به همین دلیل ، افراد باید برای انجام این جراحی به خارج از کشور سفر کنند.

روش بحث برانگیز دیگر برای تغییر دائمی رنگ چشم از قهوه ای به آبی شامل استفاده از لیزر کم انرژی است. این لیزر رنگدانه را از لایه بافت عنبیه، معروف به استروما، از بین می برد. گرگ هومر ، دانشمندی که شرکت پزشکی استروما را در سال 2009 تأسیس کرد ، این روش را توسعه داد. هنوز برای عموم در دسترس نیست. طبق وب سایت Stroma’s ، این روش در حال حاضر تحت آزمایشات بالینی است.

سخن پایانی

آکادمی چشم پزشکی آمریکا در سال 2014 با عمل جراحی کاشت عنبیه زیبایی مخالفت کرد. این سازمان هشدار داد که این روش می تواند منجر به عوارض شدید چشم ، از جمله از دست دادن بینایی و نابینایی شود. بسیاری از چشم پزشکان با انجام این عمل مخالف هستند. اگرچه این روش ممکن است در بین افراد مشهور محبوب باشد، اما این به این معنی نیست که در طولانی مدت در واقع ایمن است.

اگر می خواهید رنگ چشم خود را تغییر دهید، یک تغییر موقتی غیر تهاجمی مانند استفاده از لنز رنگی را انتخاب کنید. استفاده از داروهای تجویز شده یا تزئینی ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد، اما استفاده از لنز های تماسی رنگی می تواند ایمن تر از رفتن زیر چاقو باشند.

جراحیهای چشم