بیماری کووید 19 و چشم

ویروس کرونا چیست؟

گزارش ها یی از ظهور ویروس کرونای جدید (که به آن COVID-19 نیز گفته می شود) اولین بار در اواخر دسامبر سال 2019  (دی ماه 1398) در ووهان ، چین منتشر شد. ویروس های کرونا ویروس های رایجی هستند. طبق گزلرش کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، برخی از آنها فقط روی حیوانات (مانند خفاش ، گربه ، شتر و گاو) تأثیر می گذارند، در حالیکه برخی دیگر  بر روی انسان نیز تأثیر می گذارند.

کووید 19 (COVID-19) می تواند به صورت سرماخوردگی خفیف  یا عواقب شدیدتری مانند برونشیت ، ذات الریه و نارسایی کلیه تظاهر کند. در موارد شدید ممکن است حیات فرد را تهدید کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  این هفتمین نوع شناخته شده ویروس کرونا است. بیشتر بخوانید ...

علائم چشمی بیماری کرونا

بر اساس یافته های موجود 1% تا 3% بیماران مبتلا به کووید 19 مبتلا به کنژنکتیویت (قرمزی چشم) می شوند. کنژنکتیویت زمان بروز می کند که ویروس ملتحمه چشم را درگیر می کند. علائم آن عبارتند از: قرمزی، تورم و خارش. اگر مبتلا به کنژنکتیویت شدید، ضرورتا به معنای ابتلاء به کرونا نیست. علل شایع تر احتمالی کنژنکتیویت شمل گرفتاری با انواع ویروس ها، باکتری ها، مواد شیمیایی و مواد حساسیت زاست. بسیاری از انواع کنژنکتیویت با درمان طی یکی دو هفته بهبود می یابند.

اما اگر همراه با کنژنکتیویت، تب، سرفه و تنگی نفس دارید به پزشک مراجعه کنید. قبل از رفتن به مطب یا بیمارستان در مورد تمهیدات ایمنی تماس تلفنی بگیرید. بیشتر بخوانید ...

چگونه ممکن است چشم در انتشار بیماری نقش داشته باشد؟

چشم پزشکان و متخصصان بهداشت می گویند چشم ها ممکن است نقش مهمی در شیوع و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داشته باشد. برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا ، از لمس چشم ، بینی و دهان با دست های شسته نشده خودداری کنید. این غشاهای مخاطی (غشایی که حفره های مختلف بدن را پوشانده اند) هستند که بیشتر در معرض انتقال ویروس هستند.

برای جلوگیری از آلوده نکردن دیگران به ویروس کرونا، اکنون مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به مردم توصیه می کنند که هنگام حضور در جمع، از ماسک پارچه ای صورت استفاده کنند. ماسک های صورت می توانند شیوع ویروس کرونا توسط افرادی که علائم ابتلا به ویروس را ندارند، کاهش دهند. اما ماسک های صورت از چشم های شما محافظت نمی کنند. بیشتر بخوانید ...

مراقبت های چشمی در بیماران عادی و اورژانسی چشم در طول COVID-19

محدود کردن تماس فیزیکی نزدیک برای کمک به کاهش شیوع ویروس کرونا مهم است. علائمی مانند تب ، سرفه و تنگی نفس می تواند 2 تا 14 روز پس از تماس با فرد مبتلا به کرونا ظاهر شود. افراد مبتلا به عفونت شدید می توانند به ذات الریه مبتلا شوند و به دلیل این بیماری ریوی جان خود را از دست دهند.

ممکن است بعضی از چشم پزشکان از طریق مشاوره تلفنی، اینترنتی یا فضاهای مجازی با بیماران خود در ارتباط باشند. برای قرار ملاقات های حضوری ، چشم پزشکان و کارکنان مراکز چشم پزشکی اقدامات احتیاطی زیادی برای محافظت از سلامتی شما انجام می دهند. بیشتر بخوانید ...

روش های جلوگیری از بخار کردن شیشه عینک به هنگام استفاده از ماسک در طی دوره همه گیری کرونا

در حالی که ماسک های صورت به ما کمک می کنند تا  از انتقال ناخواسته ویروس کرونا جلوگیری کنیم، بسیاری از افراد عینکی  مزاحمت  مه آلود شدن عدسی های عینک ناشی از استفاده از ماسک را تجربه می کنند.
با توجه به اینکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک های صورت را برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا توصیه کرده اند، بخار زدن و مه آلود شدن عدسی های عینک موقع استفاده از ماسک برای بسیاری باعث مزاحمت می شود. بیشتر بخوانید ..

واکسن کرونا و اثر آن بر چشم و سیستم بینایی

Corona vaccination واکسن کرونا ترس از عوارض جانبی، از جمله چگونگی تأثیر آن بر بینایی، دلیل اصلی این است که برخی از افراد در واکسیناسیون علیه ویروسی که باعث ایجاد کرونا COVID-19 می شود، مردد باشند. با این حال، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عوارض جانبی گسترده واکسن ها به بینایی مربوط باشد، وجود ندارد.  

البته لازم به ذکر است که حداقل یک مورد عارضه جانبی مرتبط با چشم گزارش شده است - یک کارمند مراقبت های بهداشتی در آلاسکا که پس از گرفتن واکسن COVID-19 دچار پف چشم شد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در حال بررسی این موضوع در میان سایر واکنشهای آلرژیک نادر به واکسن کرونا ویروس تولید شده توسط Pfizer و BioNTech است.  بیشتر بخوانید ..

 

 

جراحیهای چشم