کرونا و چشم

ویروسی جدید از خانواده کرونا باعث همه گیری بیماری تنفسی کووید 19 شده است. علائم شایع آن عبارتند از: تب، سرفه و مشکلات تنفسی. به ندرت کرونا باعث عفونت چشم یعنی کنژنکتیویت می شود.

علائم چشمی بیماری کرونا

بر اساس یافته های موجود 1% تا 3% بیمارات مبتلا به کووید 19 مبتلا به کنژنکتیویت (قرمزی چشم) می شوند. کنژنکتیویت زمان بروز می کند که ویروس ملتحمه چشم را درگیر می کند. علائم آن عبارتند از: قرمزی، تورم و خارش. اگر مبتلا به کنژنکتیویت شدید، ضرورتا به معنای ابتلاء به کرونا نیست. علل شایع تر احتمالی کنژنکتیویت شمل گرفتاری با انواع ویروس ها، باکتری ها، مواد شیمیایی و مواد حساسیت زاست. بسیاری از انواع کنژنکتیویت با درمان طی یکی دو هفته بهبود می یابند.

اما اگر همراه با کنژنکتیویت، تب، سرفه و تنگی نفس دارید به پزشک مراجعه کنید. قبل از رفتن به مطب یا بیمارستان در مورد تمهیدات ایمنی تماس تلفنی بگیرید.

نحوه انتقال عفونت کرونا یا بیماری کووید 19

ویروس جدیدی که سارس نام داشت عمدتا از طریق قطرات ناشی از سرفه و عطسه منتشر می شد. این ذرات اغلب وارد بینی یا دهان یا چشم شما می شوند. همچنین ممکن است از طریق لمس میز کار، دستگیره در یا سایر سطوح به این ویروس آلوده شوید. اما به نظر نمی رسد که این راه ها تنها راه انتقال ویوس باشند.

اگر مبتلا به کنژنکتیویت ناشی از کووید 19 باشید، ممکن است با لمس چشمهایتان و سپس بدون شتشو یا ضد عفونی کردن دست هایتان،  افراد یا سطوح را لمس کنید و بیماری را به دیگران انتقال دهید. از لمس صورت، بخصوص مخاط دهان، بینی و چشم خود داری کنید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

در اوائل دوران همه گیری بسیاری از مطب ها با دستور وزارت بهداشت موقتا تعطیل شدند و فقط بیماران اورزانس پذیرش می شدند. برای اطلاع از ویزیت بیماران توسط پزشکتان با مطب با تلفن یا اینترنتی تماس بگیرید. اگر بخصوص علائم زیر را دارید به پزشکتان مراجعه کنید:

1. دژنراسیون لکه زرد شبکیه
  2. رتینوپاتی دیابتی
  3. کاهش بینایی یا کاهش میدان بینایی یا ایجاد مگس پران
  4. چشم درد یا قرمزی چشم، سردرد، تهوع و استفراغ
  5. اگر هر کدام از علائم کووید 19 را دارید یا سابقه ای از تماس با فرد آلوده به بیماری کرونا را دارید،با پزشک تماس بگیرید. پزشکتان ممکن است ویزیت مجازی از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه را به شما پیشنهاد کند.

چگونه از چشم ها در برابر کووید 19 مراقبت کنیم؟

باید همه افراد مرتباً دست ها را بشویند و هر موقع بتوانند از خانه خراج نشوند. اگر از خانه خارج می شوید حد اقل دو متر از سایرین فاصله داشته باشید. در شرایط زیر چکار کنیم؟

استفاده کنندگان لنزهای تماسی: هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد که استفاده کنندگان از لنز تماسی نسبت به کسانیکه عینک میزنند، در ریسک بالاتر ابتلا به کووید 19 باشند. اما باید اصول بهداشتی در نگهداری و مراقبت از لنزهای تماسی را مراعات کنید. قبل از گذاشن لنز تماسی و بعد از برداشتن آن از چشم دست ها را بشوئید.

استفاده از عینک: عدسی های عینک ممکن است در جلوگیری از پرتاب قطرات تنفسی به سمت چشم هایتان کمک کننده باشد. اگر عینکی نیستید از عینک آفتابی استفاده کنید. اگر از فرد بیمار مراقبت می کنید از عینک محافظ استفاده کنید.

تهیه داروهای چشمی: برای تهیه قطره های چشمی برای مصرف حداقل سه ماه، با پزشک و داروخانه هماهنگی کنید.

از مالش چشم ها بپرهیزید: مالش چشم ها عادت بدی است که ترک آن کار دشواری است. استفاده از قطره های نرم کننده در تخفیف خارش و تحریک چشم ها موثر است. قبل و بعد از دست زدن به چشم ها به مدت حداقل 20 ثانیه دست ها را با آب و صابون بشوئید. اگر نیاز به لمس چشم ها باشد به جای تماس مستقیم انگشت از دستمال استفاده کنید.