آستیگماتیسم

آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم نوعی عیب انکساری است که به دلیل بی نظمی در شکل قرنیه  یا عدسی چشم فرد ایجاد می شود.  به طور معمول ، قرنیه و عدسی از همه جهات منظم و منحنی هستند. این حالت کمک می کند تا پرتوهای نور را به خوبی بر روی شبکیه چشم متمرکز شوند. در این شرایط، چشم قادر نیست نور را به طور مساوی بر روی شبکیه متمرکز کند و منجر به تاری یا عدم وضوح دید می شود. آستیگماتیسم می تواند در زمان تولد وجود داشته باشد یا به تدریج در زندگی ایجاد شود.

آستیگماتیسم یک بیماری شایع چشم است که معمولاً با نزدیک بینی یا دور بینی همراه است  و با  معاینه چشم پزشکی به راحتی قابل تشخیص است.  هنگامی که شکل لنز شما مخدوش می شود، شما آستیگماتیسم ناشی ازعدسی دارید. در هر صورت دید شما هم برای اشیاء  نزدیک و هم دور تار یا مبهم است. این حالت تقریباً مانند زمانی است که به  آینه مکانهای تفریحی و سرگرم کننده نگاه کنید که در آن می توانید خیلی بلند، خیلی کوتاه، خیلی پهن یا خیلی لاغر به نظر برسید.
بزرگسالانی که آستیگماتیسم قابل توجهی دارند ممکن است متوجه بشوند که بینایی آنها آنچنان که باید نیست. کودکانی که علائم آستیگماتیسم دارند ممکن است از ابتلا به این بیماری آگاهی نداشته باشند. بعید است که آنها از تاری یا عدم وضوح دید شکایت کنند.
آستیگماتیسم اصلاح نشده می تواند توانایی کودک در مدرسه و ورزش را تحت تأثیر قرار دهد. بسیار مهم است که کودکان معاینه منظم چشم داشته باشند. مهم است که با انجام معاینات دوره ای چشم پزشکی در اسرع وقت آستیگماتیسم و ​​سایر مشکلات بینایی را تشخیص دهید.

علائم آستیگماتیسم

آستیگماتیسم معمولاً باعث می شود تا بینایی در همه فاصله ها تا حدی تار یا ناواضح شود. علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تاری دید یا نواحی دید غیرشفاف
     خستگی چشم
     سردرد
     جمع کردن چشم ها برای دیدن واضح
اگر این علائم را دارید ممکن است لزوما آستیگماتیسم نداشته باشید. شما باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید. معاینه کامل چشمی مشخص می کند که چه چیزی باعث بروز علائم شما می شود.

علت آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم معمولاً به دلیل شکل نامنظم قرنیه ایجاد می شود. در آستیگماتیسم به جای اینکه قرنیه دارای شکل متقارن گرد (مانند یک توپ) باشد ، بیشتر شبیه تخم مرغ است و یک نصف النهار به طور قابل توجهی بیشتر از نصف النهار عمود بر آن خمیده است. (برای درک اینکه نصف النهارها چیست ، تصور کنید که مانندایستادن روبروی ساعت دیواری روبروی چشم ایستاده اید. یک خط اتصال ساعت  12 و 6 یک نصف النهار است ؛ خطی که ساعت  3 و 9 را به هم متصل می کند نصف النهار دیگر است).
شیب دارترین و صاف ترین نصف النهارهای چشم مبتلا به آستیگماتیسم را نصف النهارهای اصلی می نامند.  در برخی موارد ، آستیگماتیسم به دلیل تغییر شکل عدسی طبیعی چشم ایجاد می شود. این را آستیگماتیسم ناشی از عدسی می نامند، تا آن را از آستیگماتیسم رایج قرنیه ای متمایز کند.
معاینه چشم کودک قبل از دبستان مهم است تا از مشکلات بینایی ناشی از آستیگماتیسم اصلاح نشده در مدرسه جلوگیری شود.

تشخیص آستیگماتیسم

چشم پزشک در طی معاینه چشم، چشم شما را از نظر آستیگماتیسم آزمایش می کند. چشم پزشک میزان بینایی شما را تست می کند. اوبا چارت بینایی میزان دید شما را اندازه گیری می کند. با این کار وضوح دید شما را در فواصل معین تعیین می کند.

دستگاه های اندازه گیری آستیگماتیسم

پزشک چشم شما ممکن است در طول معاینه از چندین دستگاه استفاده کند:
     با کمک فوروپتر به می توان میزان آستیگماتیسم را تعیین کنید. دکتر از شما می خواهد که از ورای یک سری لنز ها که جلوی چشمتان میگذارد، نگاه کنید و از شما می پرسد که کدام یک بینایی شما را بهتر می کنند. بر اساس پاسخ های شما، پزشک عدسی هایی را تعیین می کند که واضح ترین دید را ایجاد می کنند.
     پزشک شما همچنین می تواند از اتوریفرکتومتر برای تعیین لنزهای اصلاحی مورد نیاز شما استفاده کند. با کمک این دستگاه به صو.رت اتوماتیک شماره چشم شما اندازه گیری می شود.
     کراتومتر انحنای قرنیه را اندازه گیری می کند. همچنین ممکن است چشم پزشک از توپوگرافی قرنیه استفاده کند. این دستگاه اطلاعات بیشتری در مورد نقشه سطح قرنیه ارائه می دهد.
این آزمایشات به پزشک چشم شما کمک می کند تا آستیگماتیسم شما را دقیقاً تشخیص و اندازه گیری کند.

درمان آستیگماتیسم

آستیگماتیسم را معمولاًمی توان با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری اصلاح کرد. جراحی انکساری یکی از گزینه های کمتر رایج تصحیح آستیگماتیسم است، با این حال، از آنجا که در این روش با لیزر شکل قرنیه  تغییر داده می شود، خطرات مرتبط با اکثر جراحی ها را به همراه دارد.

آستیگماتیسم باید در اسرع وقت درمان شود. پس از تشخیص، مراجعه منظم به  چشم پزشک لازم است زیرا آستیگماتیسم می تواند در طول زمان نوسان داشته باشد و اصلاح نسخه عینک را ضروری می کند.