لیزیک و گلوکوم یا آب سیاه

در صورت ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه آیا می توانم لیزیک کنم؟

LASIK and glaucoma لیزیک در بیماران گلوکومیبا افزایش محبوبیت و استقبال بیشتر از عمل لیزیک، بسیاری از بیماران مبتلا به گلوکوم تشخیص داده شده، می خواهند تحت عمل لیزیک قرار گیرند. با این حال، عمل لیزیک و سایر عمل های لیزری عیوب انکسار ( فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) به دلیل مشکلات اندازه گیری فشار چشم که نظارت و مدیریت مناسب آب سیاه را دشوار می کند، به بیمار مبتلا به گلوکوم متوسط تا پیشرفته توصیه نمی شود. همچنین، عمل لیزیک به دلیل مکش مورد نیاز برای ایجاد فلپ قرنیه، ممکن است باعث از دست رفتن فیبرعصبی شبکیه در این گروه از بیماران شود.

با این حال، ممکن است در موارد خفیف در بیماران مبتلا به گلوکوم که فشار چشم به خوبی کنترل شده و نقص در میدان بینایی ندارند، عمل های لیزری عیوب انکساردر نظر گرفته شود.

آیا عمل لیزیک می تواند باعث ایجاد گلوکوم (آب سیاه) شود؟

بر اساس مطالعه ای که  تقریباً 12 میلیون نفری که تحت لیزیک قرار گرفته بودند را پیگیری کرده، در این جمعیت، بدون شک ایمنی و اثربخشی روش لیزیک اثبات شده است. گلوکوم به عنوان یک عارضه نادر به دنبال لیزیک گزارش شده است.

گلوکوم بیماری است که در آن عصب بینایی (عصبی که چشم را به مغز متصل می کند و ما را قادر به دیدن می کند) به دلیل فشار زیاد در داخل چشم آسیب می بیند. همانطور که گفته شد، رابطه بین گلوکوم و لیزیک پیچیده است و اگرچه هیچ رابطه مستقیم علت و معلولی بین این دو وجود ندارد، اما برخی از زیر گروه های بیماران تحت لیزیک ممکن است در معرض خطر گلوکوم باشند.

چگونه لیزیک می تواند خطر گلوکوم را افزایش دهد؟

بر اساس دانسته های علمی،  بیماران مبتلا به نزدیک بینی در معرض خطر گلوکوم هستند. معمولاً این زیر گروه بیماران  برای بینایی بهتر بدون عینک خواهان اصلاح بینایی با لیزر هستند. این بیماران به طور طبیعی بیشتر در معرض گلوکوم هستند. این گروه می توانند زودتر  مبتلا به  انواع گلوکوم شوند و بروز گلوکوم بدنبال انجام عمل لیزیک می تواند یافته ای اتفاقی باشد.

سایر عوامل خطر ابتلا به گلوکوم عبارتند از:

    دیابت
    سن بالا
    استفاده از کورتون
    سابقه ترومای قبلی چشم
    ریشه آفریقایی
    سیگار کشیدن

در بیمارانی که ساختمان عصب بینایی به گونه ای است که در برابر گلوکوم آسیب پذیر هستند،  لیزیک می تواند وضعیت را بدتر کند. در عمل لیزیک نیاز به ایجاد فلپ قرنیه است که در هنگام ایجاد آن برای ثابت کردن چشم ان را ساکشن می کنیم و در نتیجه فشار چشم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این افزایش فشار موقتی است و ممکن است به عصب بینایی آسیب پذیر آسیب برساند و منجر به گلوکوم شود.
پس از جراحی لیزر چشم با لیزیک، به طور مرتب قطره چشم استروئیدی برای همه بیماران تجویز می شود. این قطره های چشمی می توانند باعث افزایش فشار چشم شوند که می تواند گذرا و بی ضرر باشد یا باعث آسیب دیدگی عصب بینایی شود. افزایش فشار ناشی از مصرف قطره های کورتون، ممکن است برای هر بیمار اتفاق بیفتد،چه در کسانیکه قبلا مستعد به گلوکوم بوده اند یا کسانیکه عصب نرمال داشته اند. .

چگونه پزشک می تواند اطمینان حاصل کند که من به گلوکوم مبتلا نمی شوم؟

آب سیاه می تواند ارٍی باشد، بنابراین شما باید در مورد هر گونه سابقه خانوادگی گلوکوم به جراح چشم خود اطلاع دهید. همچنین جراح شما ارزیابی دقیق چشم را انجام می دهد تا استعداد ابتلا به گلوکوم را رد کند. در صورت سوظن به بیماری یا سابقه خانوادگی مثبت، ارزیابی دقیق گلوکوم انجام می شود تا بهترین روش اصلاح عیوب انکساری برای شما انتخاب شود. درصورتی که خطر ابتلا به گلوکوم زیاد باشد، پزشک یک عمل جراحی انکساری دیگر (اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی) برای ارائه دید بهتر و بدون عینک به شما پیشنهاد می کند.
عمل لیزیک برای نزدیک بینی باعث نازک شدن قرنیه می شود و استانداردهای فعلی برای اندازه گیری فشار چشم در چشم های پس از لیزیک دقیق نیستند. بنابراین ، پزشک برای اطمینان از ابتلا به گلوکوم، عصب بینایی و میدان بینایی محیطی را کنترل می کند.
پزشک همچنین در حین پیگیری فشار چشم شما را کنترل خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که به دلیل استفاده از استروئید، فشارهای چشم افزایش نمی یابد.

آیا اگر چشم واجد شرایط لیزیک نباشد، گزینه دیگری برای برداشتن عینک در بیماران مبتلا به گلوکوم، وجود ندارد؟

در بسیاری از جراحی های انکساری نیازی به ایجاد فلپ قرنیه نیست.  لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی، کراتوپلاستی هدایتی ، کارگذاری لنز ICL و جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) همه گزینه های جایگزینی هستند که پزشک قبل از انتخاب جراحی مناسب چشم  با شما در میان خواهد گذاشت.

جراحیهای چشم