حرکت ناخواسته چشم ها حین عمل لیزیک

اگر در حین جراحی اصلاح بینایی؛ لیزیک، لازک، پی آرکی، فمتو لیزیک یا اسمایل چشم ها حرکت کند یا پلک بزنیم چه می شود؟

یکی از نگرانی های معمول این است که اگر در حین  انجام عمل لیزیک و یا سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی چشم ها ناخواسته حرکت کند یا پلک بزنیم، مشکلی ایجاد شود.  اما مطمئن باشید که پلک زدن و حرکت در حین جراحی لیزیک معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند.

در حالی که برخی از افراد ممکن است تصور کنند  در طی انجام لیزر چشم،  حرکت دادن چشم ها، سرفه، عطسه یا حتی پلک زدن باعث تغییر مسیر لیزر و از کنترل خارج شدن آن می شود، روند کار آنقدر ترسناک نیست که در ذهنشان تصور می شود.

قبل از جراحی قطره های  بی حسی کننده  در چشم شما چکانده می شود تا در مراحل بعدی عمل راحت باشید و تمایل طبیعی شما به پلک زدن کاهش یابد. همچنین، یک دستگاه کوچک پلک های شما را در حین عمل باز نگه می دارد.  بنابراین شما نمی توانید به طور تصادفی  پلک بزنید و پلک های شما نمی توانند در مراحل جراحی تداخل کنند.

برای شروع عمل، شما به راحتی و در حالی که سرتان در جای مناسبی قرار گرفته دراز می کشید. حرکت سر و بدن نیز نگران کننده نیست.  بسته به نوع لیزری که جراح شما از آن استفاده می کند، اکثر دستگاه های لیزر دارای محل مناسبی برای قرار گرفتن سر هستند که در طول عمل به راحتی سر شما در آن قرار می گیرد. همچنین جراح لیزیک ممکن است به آرامی سر شما را در موقعیت خود نگه دارد تا به شما کمک کند تا در مراحل خاصی از عمل ثابت بمانید.

در مراحل بعد، جراح لیزر علاوه بر اینکه از وسیله خاصی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن پلک ها و جلوگیری از پلک زدن در طی عمل جراحی استفاده می کند؛ برای کنترل حرکات ناخواسته چشم ها  از سیستم "رد یاب چشم" نیزکمک می گیرد. اکثر لیزرهای مورد استفاده دارای یک ویژگی پیشرفته به نام "ردیاب چشم" هستند که به طور خودکار موقعیت چشم شما را کنترل می کند و در حین لیزر درمانی هر حرکت کوچک و غیر ارادی چشم شما را با تنظیم مسیر حرکت لیزر و قرار گرفت محل دقیق لیزر بر روی قرنیه جبران می کند. این فناوری برای لیزیک سفارشی و ارائه دقیق ترین لیزر درمانی چشم ضروری است.با این تکنولوژی پیشرفته که در حال حاضر در مراکز چشم پزشکی ما وجود دارد، دستگاه لیزر می توانند حرکات چشم را با سرعت 4000 بار در ثانیه ردیابی کنند.
تجهیزات جراحی که ما امروزه از آن استفاده می کند بسیار ظریف و دقیق است. لیزیک امروزه  عملی با خطرات و عوارض جانبی بسیار اندک و یکی از موفق ترین انواع جراحی ها است.
جراح لیزیک می تواند در طی  مشاوره قبل از عمل درباره این فناوری و اینکه کدام نوع جراحی برای شما بهترین است، بحث کند.

فیلم تکنیک آماده سازی چشم برای جلوگیری از پلک زدن و حرکات چشم در طول جراحی عیوب انکسار Preparation for Refractive Surgery Video

 

جراحیهای چشم