مزایا و معایب لیزیک

مزایا و معایب لیزیک

تصمیم به عمل لیزیک به بررسی و فکر کردن نیاز دارد. تصور این که صبح از خواب بیدار شویم و نیاز به عینک نداشته باشیم و یا یکی دو دقیقه را صرف گذاشتن لنزهای تماسیمان نکنیم، جذاب است.

بیشتر افراد دوست دارند با دید واضح از کار و اوقات فراغت لذت ببرند. اما ایده جراحی چشم - و بیدار بودن در حین انجام آن - می تواند ترسناک باشد. اما چون این کار با دستگاه های لیزر پیشرفته انجام می شود بسیار امن و کم خطر است. لیزیک که شامل برش یک فلپ کوچک در لایه های سطح قرنیه به منظور تغییر شکل قرنیه در زیر آن است، ممکن است برای همه مناسب نباشد.
مانند همه کارهای روزمره زندگی، عمل لیزیک و یا سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما هر کاری را که در زندگی روزمره انجام دهید، همانگونه که از یک طرف از مزایا و فواید آن بهره مند می شوید، از طرف دیگر ناچاراً معایب و خطرات و ضررهای احتمال آن را باید بپذیرید؛ وگرنه آن کار را نمی توانید انجام دهید.
پذیرش و انجام یک کار از نظر عقلی و منطقی زمانی قابل قبول است که پس از کسب اطلاعات کافی و درست در باره همه جوانب مثبت و منفی آن و با توجه به شرایط و طرز تفکر خودتان، تصمیم به آن کار بگیرید. برای تصمیم به انجام این کار باید هم منافع و مزایا ی انجام آن از دیدگاه فرد، به اندازه کافی قابل قبول باشد و هم ضررها و خطرهای احتمالی آن به اندازه کافی کم باشند که بتواند آنها را قبول کند.

مزایا و معایب لیزیک چیست؟

مزایا: جراحی لیزیک چشم سریع و ایمن است.

لیزیک عملی سرپایی است که حدود بیست دقیقه طول می کشد و پس از عمل به منزل برمی گردید. این عمل نیاز به بی هوشی ندارد و اگر استرس داشته باشید، چشم پزشکتان قبل از عمل به شما قرص آرامبخش می دهد تا حین عمل آرام و راحت باشید. در مورد احتمال حرکت ناگهانی چشم یا پلک زدن نیز نباید نگران باشید؛ زیرا دستگاه لیزر طوری عمل می کند که هم با سیستم "ردیاب" دستگاه حرکات چشم شما را تعقیب می کند و هم اگر حرکات ناخواسته تندی داشتید، شلیک لیزر به طور اتوماتیک قطع می شود و در نتیجه عمل اختلالی ایجاد نمی کند.

معایب: همه افراد واجد شرایط  لیزیک نیستند.

کسانی که نامناسب شناخته می شوند اغلب سنین 40 سال به بالا دارند. به این دلیل که ممکن است مبتلا به پیرچشمی باشند. در این سنین عدسی طبیعی چشم سفت می شود و مانع دید نزدیک می شود.
جراحی مشابه دیگری که تحت عنوان فوتورفراکتیو کراتکتومی یا PRK شناخته می شود، می تواند برای افرادی که دارای شماره چشم  (عیب انکساری) بالا یا قرنیه بسیار نازک هستند، بهتر باشد. در این عمل ها نیاز به ایجاد فلپ نیست؛ در نتیجه می توان عیب انکساری را بدون آسیب رساندن بیشتر به قرنیه اصلاح کرد.

مزایا: لیزیک به سرعت نتیجه بخش است.

پس از عمل لیزیک، طولی نمی کشد تا بینایی واضح داشته باشید. بیماران لیزیک طی چند ساعت تفاوت را مشاهده می کنند. تا فردای روز عمل واقعاً خوب خواهید دید..  بیشتر فعالیت های عادی ممکن است طی 48 ساعت از سر گرفته شود.
با این حال ، کسانی که عمل پی آر کی می کنند، می توانند بهبودی طولانی تر - حدود یک هفته یا بیشتر - و درد جزئی را به دلیل برداشتن سلولهای سطح قرنیه انتظار داشته باشند.

معایب:  در عمل لیزیک امکان خطراتی نیز وجود دارد.

اگرچه لیزیک ممکن است تا سه ماه باعث خشکی چشم شود (و با اشک مصنوعی قابل کنترل است) ، احتمال تبدیل شدن آن به یک مسئله دائمی گرچه نادر است اما وجود دارد. یک عارضه جانبی غیرمعمول دیگر: تابش خیره کننده شب یا هاله بینی شبانه است.  با دستگاه های جدید لیزر خطر بسیار کمتری نسبت به گذشته وجود دارد و فناوری بسیار بهتر شده است. برای کاهش این عوارض اکنون منطقه درمان با لیزر بر روی قرنیه بسیار بزرگتر است و کل قرنیه را پوشانده است.

مزایا: شما می توانید بدون استفاده از عینک و یا لنز تماسی زندگی کنید.

چه آنها لیزیکایر عمل های لیزری اصلاح عیوب انکساری را انجام داده اند از فعلیت های زندگی بدون وابستگس به عینک و لنز تماسی لذت می برند.  فعالت های ورزشی یا تفریحی که به خاطر وابسته بودن به عینک یا لنز تماسی یک آرزو به حساب می آمد پس از عمل های لیزری قرنیه براحتی قابل انجام است.  برای نمونه مزاحمت های عینک یا خشکی چشم موقع دوچرخه سواری دیگر وجود نخواهد داشت.

معایب: فلپ لیزیک می توانند آسیب ببینند.

فلپ های ایجاد شده در طی عمل لیزیک ایمن نیستند، بنابراین بیماران نباید هنگام بهبودی چشم های خود را مالش دهند. هرگونه ضربه به فلپ، حتی سال ها پس از جراحی (مانند سوراخ شدن توسط شاخه درخت یا ناخن انگشت) می تواند آن را از بین ببرد. در صورت بروز چنین تماسی بلافاصله به چشم پزشک خود مراجعه کنید.
از آنجا که  در روش پی آر کی هیچ فلپی ایجاد نمی شود، این بیماران خطرات آسیب پذیری فلپ را ندارند. ورزشکاران و افراد فعال ممکن است این گزینه را انتخاب کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

مزایا: بهبود بینایی عالی است.

افرادیکه جراحی لیزیک انجام داده اند می توانند بینایی 20/20 را بدست آورند.  فقط انتظار دید غیرواقعی را نداشته باشید. در بهترین حالت، ما به آنچه می توانیم با عینک یا لنز بدست آوریم ، خواهیم رسید.
برای افرادی که شماره های عینک بالاتری دارند، این احتمال ممکن است متفاوت باشد: "احتمال اینکه ما 20/20 دید بدست آوریم، حدود 20 یا 30 درصد است، اما ما شانس بسیار خوبی برای عملکرد عالی بدون عینک داریم.

معایب: احتمال کمی وجود دارد که دوباره  نیاز به جراحی لیزیک داشته باشید.

باز هم ، کسانی که شماره های بالاتر قبل از عمل جراحی دارند به احتمال زیاد با گذشت زمان کاهش جزئی در کیفیت بینایی مشاهده می کنند - وضعیتی که به عنوان برگشت نزدیک بینی شناخته می شود.  
 

جراحیهای چشم