لیزیک و استفاده از عینک آفتابی

 آیا بعد از عمل های جراحی لیزری چشم مثل لیزیک، لازک و اسمایل باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

Sunglasses after LASIK Refractive Eye Surgeryمراقبت از چشم بعد از عمل های جراحی لیزر چشم مانند  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک،پی آر کی و ترانس پی آر کی، از اهمیت حیاتی برخوردار است. چشم شما برای اولین ماه پس از جراحی لیزیک به نور حساسیت بیشتری نشان می دهد و لازم است از عینک محافظ و عینک آفتابی استفاده کنید. 
توصیه می شود در روز جراحی لیزیک، پس از عمل چشم در اتاقی تاریک استراحت کنید. بلافاصله بعد از عمل، عینک های تیره به شما داده می شود تا در خانه و برای اولین روزهای بهبودی استفاده کنید. این عینک ها علاوه بر محافظت از چشم در برابر نور مضر خورشید، چشم شما را از مالیدن چشم در این مرحله مهم بهبودی که می تواند به راحتی آسیب ببیند، محافظت می کند. 
در طی دوره بهبودی پس از لیزیک به استفاده از عینک آفتابی استاندارد ادامه دهید. توصیه می شود که هر زمان که در خارج از منزل هستید، حتی در یک روز ابری، از عینک آفتابی با کیفیت بالا استفاده کنید. اگر اوائل دوره پس از جراحی،  بدون محافظت در معرض اشعه ماورا بنفش قرار بگیرید، ممکن است چشم شما دچار کدورت قرنیه شود و در نتیجه بینایی شما تار یا  مه آلود شود. بسیار مهم است که مطمئن شوید که عینک آفتابی شما دارای 100٪ محافظت در برابر UVA و UVB است. عینک های آفتابی باید به خوبی متناسب صورت شما باشند و پس از  پوشیدن طولانی مدت همچنان احساس راحتی کنید. 
هنگام انتخاب عینک آفتابی بعد از جراحی لیزیک طرح و مدل عینک می تواند مسئله مهمی باشد زیرا اگر یک عینک آفتابی انتخاب کنید که از آن خوشتان نیاید یا با آن راحت نباشید، به احتمال زیاد به اندازه مورد لزوم آن را نمی پوشید. بنابراین، یک عینک آفتابی بخرید که راحت و در عین حال شیک باشد و از همه مهمتر محافظت مناسبی نیز داشته باشد. 

فیلم عینک آفتابی  Sun glass video

   

چه نوع عینک آفتابی مناسب تر است؟

موارد زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک عینک آفتابی به دنبال آنها باشید، از جمله:

کیفیت بالا:

فقط باید عینک آفتابی با کیفیت بالا خریداری کنید. این بدان معنی است که عینک های آفتابی شما محافظت 100٪ در برابر UVA و UVB داشته باشند. در برند های معتبر برچسبی در گوشه شیشه مبنی بر محافظت از اشعه ماوراء بنفش دارند.

راحتی عینک:

موقع انتخاب عینک آفتابی، از راحت بودن آن اطمینان حاصل کنید. باید عینک آفتابی راحتی انتخاب کنید تا بتوانید مدت طولانی آن را  بپوشید.
عینک آفتابی خیلی تنگ یا گشاد مناسب نیست. هر عینک آفتابی که خریداری می کنید باید سبکی باشد که با پوشیدن آن راحت باشید.
اگر  ازعینکتان خوشتان نیاید، کمتر آن را  می پوشید و در نتیجه کمتر از چشمتان محافظت می کنید. شما باید مدلی را که دوست دارید و می خواهید بپوشید انتخاب کنید. 

عدسی های پلاریزه:

در دوره بهبودی پس از عمل لیزیک، پخش و خیرگی نور معمول است. اما خرید عینک با عدسی های پلاریزه به کاهش تابش خیره کننده کمک می کند. 
داشتن یک عینک آفتابی با عدسی پولاریزه می تواند در دوره بهبودی کمک کننده باشد زیرا شما با خیرگی و پخش نور مواجه نخواهید شد. همچنین، عینک آفتابی با عدسی پولاریزه لازم نیست گران قیمت باشند. با نگاه به برچسب خاصی مشاهده خواهید کرد که آیا عدسی های عینک شما پولاریزه هستند یا نه.  

فیلم عینک پولاریزه رانندگی polarized driving glass lenses video                                  فیلم عینک پولاریزه ساحل polarized bank eyeglass lenses video

                                                     

 

چه مدت لازم است از عینک آفتابی استفاده کنم؟

چشمان شما به ویژه در هفته اول بعد از انجام لیزیک حساس هستند. برنامه ریزی کنید که حداقل در هفته های اول بعد از عمل لیزیک از عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین، حتی توصیه می شود در ما ههای اول پس از جراحی لیزیک از عینک آفتابی را استفاده کنید. عینک آفتابی از چشمان شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. عینک آفتابی همچنین می تواند ذرات مضر ، گرد و غبار یا سایر مواد زائد را از چشم شما دور کند. استفاده از عینک آفتابی بعد از انجام لیزیک یک روش عالی برای محافظت از چشمان شما در دوره بهبودی است. استفاده از عینک آفتابی بعد از لیزیک به سلامت و محافظت از چشمان شما برای سالهای آینده کمک می کند. اگر در انتخاب عینک آفتابی به کمک نیاز دارید و یا می خواهید آنرا تهیه کنید از همکاران با تجربه ما در  مرکز چشم پزشکی دکتر نادری کمک بگیرید.

جراحیهای چشم