انواع آب مروارید یا کاتاراکت

بسته به محل کدورت درعدسی چشم کاتاراکت به انواع مختلفی تقسیم می شود:

فیلم انواع آب مروارید Types of Cataract Video

انواع آب مروارید یا کاتاراکت عبارتند از:

1- کاتاراکت هسته اي يا نوکلئار  Nuclear sclerosis

 Nuclear sclerosis cataract آب مروارید هسته ای کدورت عمدتا درقسمت هاي مرکزي عدسي قرار داشته و حاصل تغييرات طبيعي سن است. در آب مروارید هسته ای قسمت مرکزی عدسی به مرور زمان و در طی سالها  سفت و زرد رنگ می شود. وقتی که مرکز عدسی متراکم می شود، باعث افزایش قدرت انکساری آن و در نتیجه نزدیک بینی می شود. به این دلیل افرادی که قبلا برای دید نزدیک نیاز به عینک مطالعه داشته اند، پس از ایجاد این نوع کاتاراکت بدون عینک مطالعه می کنند. این نوع آب مروارید باعث کم رنگتر شدن رنگها می شود، گرچه این تغییرات چنان تدریجی است که فرد مبتلا متوجه نمی شود. 

علائمی که این نوع آب مروارید دارد شامل:

  1.  تاری دید به خصوص دید دور
  2.  بهتر شدن دید نزدیک (پدیده دید ثانویه) که باعث می شود دید افراد دوربین بهتر شود یا افراد بدون ضعف انکساری چشم بتوانند بدون عینک، مطالعه کنند.
  3. ضعف بینایی به خصوص در نور کم مثل رانندگی در شب
  4. کاهش حساسیت سایه روشن (کنتراست) و کاهش تمایز رنگ ها
  5. پخش نور Glare
  6. دوبینی تک چشمی

فیلم کاتاراکت هسته اي يا نوکلئار   Nuclear sclerosis cataract Video 

     

2- کاتاراکت قشري يا کورتيکال Cortical cataract

 cortical cataract آب مروارید قشری  کدورت عمدتا در قسمت هاي محيطي عدسي است و تدريجا به قسمت هاي مرکزي کشيده مي شود. بسياري از ديابتي ها به اين نوع کاتاراکت گرفتار مي شوند. تاثیر این نوع آب مروارید بر بینایی بستگی به محل قرار گیری کدورت های عدسی نسبت به محور بینایی دارد. بنابراین میزان تاثیر این آب مروارید بر بینایی می تواند بسیار متنوع باشد. میزان پیشرفت آن نیز متغیر است. در بعضی افراد آب مروارید در طی چند ماه و در سایر افراد ممکن است طی چند سال پیشرفت کند. بیشترین علامت ناشی از این نوع آب مروارید پخش نور بخصوص نور چراغ ماشین های روبر هنگام رانندگی در شب است. علاوه براین بینایی دور و نزدیک فرد نیز کاهش می یابد. 

   

                                                                     فیلم کاتاراکت قشري يا کورتيکال   Cortical cataract Video

3- کاتاراکت زير کپسولي يا ساب کپسولر خلفی  Posterior Subcapsular

posterior subcapsular cataract آب مروارید زیر کپسولی خلفی کدورت در قسمت پشتي عدسي و دقیقا زیر کپسول خلفی شروع مي شود. این نوع آب مروارید بیشتر در افراد جوان تر دید می شود. سرعت پیشرفت آن متفاوت است و معمولا نسبت به انواع دیگر کاتاراکت با سرعت بیشتری پیشرفت می کند. در این نوع آب مروارید بیماران از پخش نور و تاری بینایی به خصوص تاری دید نزدیک شکایت می کنند. افراد ديابتي، دوربيني بالا، مبتلايان به رتينيت پيگمانتر، و مصرف کنندگان دارو هاي استيروئيدي ( کورتون) معمولا به اين نوع مبتلا مي شوند.     

فیلم کاتاراکت زير کپسولي يا ساب کپسولر خلفی  Posterior Subcapsulr cataract Video

 4Anterior Subcapsular cataract آب مروارید زیر کپسول قدامی - کاتاراکت زير کپسولي يا ساب کپسولر قدامی  Anterior Subcapsular

این نوع آب مروارید ممکن است با علت نامعلوم ایجاد شود یا ثانویه به ضربه، یا عملهای چشم ایجاد شود. لنز های داخل چشمی فیکیک که برای اصلاح عیوب انکساری در چشم کار گذاشته می شوند مثلاً کاشت  لنز ICL ممکن است باعث این نوع آب مروارید شوند.  

 

 

5- کاتاراکت دانه برفی در بیماران دیابتی  Diabetic Snowflake

Diabetic Snowflake cataract آب مروارید دانه برفی در بیماران دیابتی این کدورت های شبیه دانه های برف به رنگ سفید - خاکستری در زیر کپسول عدسی دیده می شوند. اغلب این نوع آب مروارید به سرعت پیشرفت کرده و کل عدسی متورم و سفید می شود.

این نوع آب مروارید بیشتر در افراد دیابتی جوان به علت تجمع سوربیتول (نوعی قند) داخل عدسی چشم به دنبال افزایش قند خون و افزایش گلوکز داخل چشمی و افزایش فشار اسمزی ناشی از آن است. نوعی کمیاب از آب مروارید با شروعی سریع که کاملا یکنواخت همه عدسی را در بر می گیرد ممکن است در بعضی افراد دیابتی با قند خون خیلی بالا بخصوص در بیماران دیابتی جوان با دیابت نوع یک دیده شود.    

6- کاتاراکت قطب خلفی عدسی  Posterior Polar Cataract

 Posterior Polar Cataractآب مروارید پل خلفی عدسی این نوع آب مرواری با کدورت های سفید با مرز مشخص در قسمت مرکزی کپسول خلفی عدسی تظاهر می کند. کدورت به شکل جوانه هایی به سمت جلو و به داخل قسمت خلفی قشر عدسی نفوذ می کنند. به طور معمل این نوع آب مروارید مادرزادی و با ارث اتوزمی غالب است.

اغلب آب مروارید های پل (قطب) خلفی عدسی بدون علامت هستند. در طی زمان در اطراف کدورت های قطبی، کدورت های زیر کپسولی خلفی ایجاد می شود. با پیشرفت کدورت های زیر کپسولی خلفی بینایی ممکن است به شدت افت کند.

جراحی این نوع آب مروارید مشکل منحصر به فردی برای جراح است. به دلیل اینکه کپسول عدسی در محل کدورت یا وجود ندارد و یا بسیار نازک است و در حین عمل آب مروارید پاره می شود. با باز شدن کپسول خلفی گذاشتن لنز داخل چشمی در محل مناسب با مشکل روبرو خواهد شد.  

7 traumatic Cataract آب مروارید ضربه ای- آب مروارید ضربه ای Traumatic Cataract

کاتاراکت ضربه ای می تواند متعاقب هر دو نوع ضربه های نفوذی یا غیر نفوذی به چشم ایجاد شود. این نوع آب مروارید همچنین می تواند متعاقب برق گرفتگی، سوختگی های حرارتی و تماس با اشعه (رادیوتراپی) ایجاد شود.

در محل ضربه عدسی دچار کدورت می شود که می تواند به سایر قسمت های آن نیز سرایت کند. ممکن است به دنبال ضربه آب مروارید به سرعت ایجاد شود.  

8- آب مروارید چند رنگ Polychromatic یا آب مروارید درخت کریسمس Christmas tree cataract

Christmas tree cataract آب مروارید درخت کریسمس یا پلی کروماتیک

درآب مروارید چند رنگ (پلی کروماتیک)  یا آب مروارید درخت کریسمس عدسی حاوی کریستال های رنگین کمانی براق با رنگهای متنوع است. این نوع آب مروارید ممکن است به صورت شکل نادری از آب مروارید سنی و همچنی با شیوع بیشتری در بیماران مبتلا  دیستروفی میوتونیک myotonic dystrophy (نوعی بیماری عصبی عضلانی) دیده می شود.   

9- کاتاراکت یا آب مروارید مادرزادی  Congenital Cataracts

کاتاراکت یا آب مروارید مادرزادی به وجود هرگونه کدورت در عدسی به هنگام تولد می گوئیم. کاتاراکت مادرزادی می تواند شدت های مختلفی داشته باشد؛ کدورت های عدسی ممکن است پیشرونده نباشد و از نظر بینایی اهمیت نداشته باشد ویا در بعضی بیماران منجر به کاهش بینایی شدید شود. آب مروارید مادر زادی ممکن است یکطرفه یا دوطرفه باشد. 

congenital cataract آب مروارید مادرزادی  آب مروارید مادرزادی ممکن است یکطرفه یا دوطرفه باشد. این نوع آب مروارید ممکن است بدون بیماری سایر قسمت ها یا توام با بیماری های سیستمیک باشد. اغلب مواردی که با بیماری های های سیستمیک همراه هستند دوطرفه اند.

به طور کلی آب مروارید مادرزادی در یک سوم موارد توام با بیماری های عمومی، در یک سوم موارد ارثی و در یک سوم موارد با علت نامشخص است.

از هر 1000 تولد 4 مورد در هنگام تولد یا کمی بعد از آن آب مروارید مادرزادی تشخیص داده می شود. کاتاراکت مادرزادی در همه موارد نیاز به عمل جراحی ندارد؛ اما در اکثر موارد جراحی لازم است.

درآب مرواریدی که کدورت فقط در قسمت های محیطی عدسی باشد، به دلیل عدم کاهش بینایی مرکزی ممکن نیاز به عمل نداشته باشد. همچنین کاتاراکت های خیلی کوچک ممکن است قابل توجه نبوده و نیاز به جراحی نداشته باشند.  ادامه مطلب =>

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.

 

 

جراحیهای چشم