دژنراسیون محیطی ترین قرنیه

Terrien’s marginal degeneration 

Terrien marginal degeneration دژنراسیون محیطی ترین قرنیهدر سال 1900 برای اولین بار توسط آقای Terrien شرح داده شد. در 86% موارد دو طرفه است. در هر سنی ممکن است بروز کند. معمولا در قسمت فوقانی قرنیه شروع می شود اما ممکن است از هر جایی در اطراف قرنیه شروع شود. اولین یافته در معاینه با اسلیت لامپ ( دستگاه معاینه چشم) کدورتهای استرومای قرنیه (لایه میانی قرنیه) است که از لیمبوس با نواری از قرنیه شفاف فاصله دارد. پس از این مرحله در ناحیه گرفتار در سطح قرنیه رگهای جدیدی ساخته می شود. بدلیل نازک شدن تدریجی قرنیه در ناحیه گرفتار، ناودانی موازی با لیمبوس ایجاد می شود. همچنین خط ویژه ای از رسوب چربی در جلوی ناودان دیده می شود. همچنانکه پدیده دژنراسیون (پوسیدگی و تخریب) پیشرفت می کند، ناحیه درگیر و نازک شده، بیرون می زند.

در بسیاری از موارد بیماری دردناک نیست و بیمار به علت کاهش تدریجی بینایی مراجعه می کند. دلیل کاهش بینایی، ایجاد آستیگماتیسم نامنظم است. اما در بعضی از بیماران جوانتر، ممکن است به علت التهاب چشم دردناک باشد.

متأسفانه هیچگونه درمان دارویی موثری وجود ندارد. در صورت نازگی شدید یا سوراخ شدن قرنیه، از پیوند قرنیه بشکل حلقه وار و به صورت تمام ضخامت و یا لایه ای کمک می گیریم.

جراحیهای چشم