آیا چشم پزشکان برای چشم خود یا نزدیکانشان نیز عمل جراحی عیوب انکساری چشم را توصیه می کنند؟

تاکنون بیش از سی میلیون نفر در سراسر دنیا و بیش از دوازده میلیون نفر در آمریکا تحت عمل جراحی لیزیک قرار گرفته اند. این فراد مشاغل متنوعی داشته و عمل جراحی لیزیک با رهایی از عینک و لنز تماسی تحولی عظیم در کیفیت زندگیشان ایجاد کرده است. سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح است، این است که آیا چشم پزشکان عمل جراحی لیزیک را در برای خودشان یا بستگان نزدیکشان نیز توصیه می‌کنند؟

آیا چشم پزشکان برای چشم خود یا نزدیکانشان نیز عمل جراحی عیوب انکساری چشم را توصیه می کنند؟

از سال ۱۹۹۵ که استفاده از لیزر برای رفع عیوب انکساری مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده، استفاده از لیزر برای رفع عیوب بینایی نه تنها کارایی خود را اثبات کرده است، بلکه ایمنی و دقت آن نیز در مطالعات مختلف ثابت شده است. همچنین بررسی‌های متاآنالیز در مقاله‌های مختلف نشان می‌دهد که ۹۵.۴% از افراد پس از عمل جراحی لیزیک از نتیجه کار راضی بوده‌اند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله Journal of Cataract and Refractive Surgery در سال ۲۰۱۵چاپ شده،  در پرسشنامه از ۲۵۰ جراح لیزیک ، این متخصصان بطور بی قید و شرط کارایی عمل جراحی لیزیک در بهبود بینایی را تایید کردند. اکثر این متخصصان شخصا عمل لیزیک انجام داده بودند و این عمل را برای خانواده خود نیز توصیه کردند.

در این مطالعه بیش از ۶۰% متخصصان قبلا جراحی عیوب انکساری انجام داده بودند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها انجام جراحی عیوب انکساری را برای خانواده خود نیز توصیه می‌کردند. این متخصصان تجربه کافی و لازم برای داوری اثربخش بودن عمل لیزیک را داشته و توصیه این عمل برای اعضای خانواده‌شان نشان می‌دهد که از نظر آن‌ها عمل جراحی لیزیک کاملا ایمن، موثر، ارتقاء دهنده کیفیت زندگی و حتی مقرون به صرفه در مقایسه با روش‌های کمتر موثر مانند عینک و لنز است.

همچنین طبق بررسی دیگری که در سال ۲۰۱۲، بر روی جامعه جراحان عیوب انکساری و آب مروارید آمریکا (ASCRS) صورت گرفته است: حدود ۲۵% اعضای ASCRS شخصا برای رفع عیوب انکساری از عمل جراحی لیزیک استفاده کرده بودند. ۵۶% این متخصصان در یکی از بستگان نزدیکشان عمل جراحی عیوب انکساری صورت گرفته بود و ۲۸% از آنان نیز همسرشان عمل جراحی لیزیک انجام داده بودند.

در مطالعه ای که توسط دکتر ریچارد دافی در سال 2008 میلادی انجام گرفت و در مجله " مروری بر چشم پزشکی" آمریکا چاپ شد، نتایج زیر بدست آمد:

(www.reviewofophthalmology.com/content/d/refractive_surgery/i/1222/c/23004/)

وی به 1364 نفر از اعضای "انجمن بین المللی جراحان عیوب انکساری" و چشم پزشکان عضو "آکادمی چشم پزشکان آمریکا" با ای میل پرسشنامه ای ارسال کرد. 223  یعنی 16% به این پرسشنامه پاسخ دادند.

تعدادی از سوالات این پرسشنامه به این موضوع می پرداخت که آیا چشم پزشکان لیزیک و یا پی آر کی را برای خود یا خانواده شان انجام داده اند؟ 35% از چشم پزشکان خودشان تحت عمل لیزیک، لازک یا پی آرکی قرار گرفته بودند. 21% از فرزندان چشم پزشکان این عمل ها را انجام داده بودند. این آمار در همسران چشم پزشکان 30% و در خواهر یا برادارن و یا همسران خواهر یا برادر آنها 40%  بود.

در بررسی چشم پزشکانی که حائز شرایط این عمل ها بودند فقط نیمی از آنها دارای شرایط مناسب عمل بودند و 35 درصدشان اقدام به عمل جراحی کرده بودند. بنا براین شیوع این عمل در بین چشم پزشکان یا نزدیکانشان در مقایسه با سایر افراد اجتماع چهار برابر است. این موضوع نشان دهنده امنیت و اعتماد به این تکنولوژی است.

جراحیهای چشم