مونوویژن یا دید تک چشمی Monovision

 پير چشمي presbyopia چیست؟  

به هنگام مطالعه، عدسي با تغيير انحنا خود اين امکان را ايجاد مي‌نمايد که بتوانيم اجسام نزديک را بخوبي ببينيم. در پیر چشمی بدلیل کاهش انعطاف پذیری عدسی چشم، عضلاتی که مسئول تطابق هستند - (عضلات مژگانی) - نمی توانند بخوبی این عمل را انجام دهند. اين قابليت از سن 40 تا 45 سالگي به بعد، کاهش مي‌يابد و بنابراين پير چشمي عارض مي‌گردد، بدين معنا که براي ديد نزديک و مطالعه نياز به عينک جداگانه خواهد بود.

تطابق عدسی چشم Lens Accomodatio

 

فیلم پیرچشمی Presbyopia video

 

مونوویژن یا دید تک چشمی یا دید ترکیبی چیست؟

برای اصلاح پیرچشمی بسته به شرایط هر فردی ممکن است چشم پزشک روش خاصی را پیشنهاد کند. روش های مرسوم درمان پیر چشمی شامل استفاده از عینک، لنز های تماسی و اعمال جراحی است. یکی از روش هایی که بطور نسبی وابستگی فرد به عینک را کم می کند روش مونوویژن یا دید تک چشمی یا دید ترکیبی است؛ به این معنی که با روش های مختلفی یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک تنظیم می شود؛ طوریکه وقتی همزمان هر دو چشم باز هستند فرد هم دید دور و هم دید نزدیک قابل قبولی دارد و در نتیجه این دید ترکیبی، وابستگی به عینک کم می شود. برای حصول دید تک چشمی راه های مختلفی داریم که به طور مختصر درمورد آنها بحث خواهیم کرد: 

فیلم عمل مونوویژن (دید تک چشمی) monovision video

    

استفاده از لنز تماسی در روش مونوویژن یا دید تک چشمی

 با استفاده از لنزهای تماسی چند کانونی که از انواع مواد نافذگاز و لنزهای نرم ساخته می شوند، می توان پیرچشمی را درمان کرد. روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند.  

   لنز تماسی برای اصلاح مونوویژنContact lens

 

         

 کراتوپلاستی هدایتی یا Conductive Keratoplasty یا  CK در روش مونوویژن یا دید تک چشمی

در این روش به کمک امواج رادیویی انحنای قرنیه را افزایش می دهیم تا چشم قدرت انکساری بیشتری پیدا کرده و بتوانیم نزدیک را بهتر ببینیم. عمل برای اصلاح یک چشم انجام می شود. نتایج اولیه خوب بود، اما به مرور زمان تاثیر آن کم می شود. به این دلیل این روش در میان چشم پزشکان مقبولیت عمومی پیدا نکرد. 

conductive keratoplasty کراتوپلاستی هدایتی در این روش با کمک امواج رادیو فرکونسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرنیه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود.

برای انجام این عمل ابتدا چشم پزشک با ریختن قطره های  چشمی بی حس کننده سطح چشم را بی حس می کند. سپس مارکر مدوری با ماژیک رنگ شده و بر روی قرنیه گذاشته می شود. این علامت گذاری به منظور مشخص شدن محل قرار دادن سر پروب دستگاه رادیو فرکونسی انجام می شود. مسیر اصلاح شبیه کمربندی در محیط قرنیه اعمال می شود و باعت تنگ شدن محیط قرنیه و در نتیجه افزایش انحنای قسمت مرکزی و اصلاح دید نزدیک و بهبود دوربینی و پیر چشمی شود. 

عمل کراتو پلاستی هدایتی در سال 2002 برای اصلاح موقت دوربینی و در آوریل سال 2004 برای اصلاح پیر چشمی موفق به اخذ تادئیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد. 

 

فیلم کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video

 
 
 
فیلم تکنیک عمل کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video
 

در روش اصلاح "دید تک چشمی یا منوویژن" در افردی که دید خوبی برای دور دارند و برای دید نزدیک ناشی از پیر چشمی نیاز به کمک دارند، اصلاح بینایی برای نزدیک در یک چشم معمولا چشم غیر غالب با روش کراتو پلاستی هدایتی انجام می شود. توصیه می شود قبل از اصلاح تک دید با کمک لنز تماسی چند هفته قبل از عمل، شرایط بینایی مشابه پس از عمل را برای بیمار ایجاد کرد تا فرد نتیجه عمل را بهتر درک کند.

با یک عمل سه دقیقه ای، شما احساس بهبودی در بینایی نزدیک را تجربه خواهید کرد؛ اما برای حصول نتیجه نهایی به چند هفته زمان نیاز داریم. یکی از خصوصیات جذاب این روش این است که کمتر تهاجمی است. بعضی افراد اشکریزش، احساس جسم خارجی یا نوسان دید دارند که گذراست.

فیلم عمل مونوویژن (دید تک چشمی) monovision video

لیزیک و پیر چمشمی Monovision LASIK

روش جراحی دیگری که می تواند نیاز به عینک نزدیک را کاهش دهد، لیزیک منوویژن (دید تک چشمی) است. به این معنی که با لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ...) یک چشم (معمولا چشم غالب) به طور کامل برای دید دور اصلاح می شود و چشم دیگر تعمدا کمی نزدیک بین اصلاح می شود تا فرد دید نزدیک خوبی پیدا کند.

 لیزیک تک چشمی می تواند برای کاهش مشکلات دید نزدیک ناشی از پیر چشمی موثر باشد، زیرا چشمی که کمی نزدیک بین باشد، می تواند اشیاء نزدیک را بدون عینک واضح ببیند. بنا بر این پس از لیزیک تک چشمی، چشم غالب مسئول وضوح دید دور و چشم غیر غالب مسئول دید واضح نزدیک خواهد بود.

هر نوعی از اصلاح تک چشمی – چه با لنز تماسی و چه با لیزیک و یا سایر روش ها، محدودیت هایی از نظر دید ایجاد می کند. از آنجایی که هر دو چشم به صورت تیمی واحد با هم کار می کنند، با اصلاح تک چشمی دید دور به وضوح زمانی که هر دو چشم برای دور اصلاح شده اند، نخواهد بود. با این وجود اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک تک چشمی قرار می گیرند، چون بدون عینک دید قابل قبولی برای همه فواصل دور و نزدیک دارند، احساس رضایت نسبی دارند و کاهش اندک وضوح دید دور را در مقایسه با ارزش بدست آوردن دید نزدیک ترجیح می دهند. همچنین اگر فردی بعد از لیزیک تک چشمی نیاز به وضوح دید دور بهتری برای فعالیت های خاصی مثلا رانندگی در شب داشته باشد، می تواند در این مواقع از عینک یا لنز تماسی استفاده کند. افرادی که تحت جراحی منو ویژن لیزیک قرار گرفته اند ( یعنی یک چشم انها برای نزدیک و چشم دیگرشان برای دور اصلاح شده است ) میتوانند برای برخورداری از دید عالی برای اشیا ریز کاملا نزدیک از یک عینک نزدیک مخصوص برای اینکار استفاده کنند.

عمل جراحی لیزیک

لنز های داخل چشمی تک کانونی (Monofocal) در روش مونوویژن یا دید تک چشمی یا دید ترکیبی

لنز های منو فوکال می توانند متناسب با شماره ای که در چشم گذاشته میشوند دید دور ، نزدیک و یا دید میانه (کار با کامپیوتر) را اصلاح کنند؛ اما قادر نخواهند بود که همزمان بینایی را برای همه فواصل اصلاح کنند. یکی از روش هایی که این لنز ها برای اصلاح بینایی برای افراد پیر چشم بعد از عمل آب مروارید یا عمل جراحی برداشتن لنز شفاف به کار می روند به نام "منوویژن یا اصلاح تک دید" نامیده می شود؛ به این ترتیب که یک چشم برای دید نزدیک و چشم دیگر برای دید دور اصلاح می شود و در نتیجه وابستگی فرد به عینک کم می شود.  

انتخاب لنز داخل چشمی مناسب

 

 

جراحیهای چشم