خونریزی زیر ملتحمه

ملتحمه لایه بافتی نازک و شفافی است که صلبیه (اسکلرا) را می پوشاند. ملتحمه خارجی ترین لایه پوششی کره چشم است. عروق کوچک ملتحمه ممکن است خود به خودی یا به دنبال ضربه یا بیماری های خاصی پاره شوند و در نتیجه منجر به خروج خون از رگ به بافت زیر ملتحمه و قرمزی ناگهانی چشم شود. خونریزی زیر ملتحمه ای به صورت لکه ای قرمز روشن یا تیره بر روی قسمت سفیدی چشم ظهور می کند.خونریزی زیر ملتحمه Subconjunctival Hemorrhage

خونریزی زیر ملتحمه علامتی ندارد و فرد ممکن است قرمزی چشم خود را در آینه ببیند یا شخص دیگری به وی بگوید که چشمش قرمز شده است. خونریزی زیر ملتحمه به ندرت ممکن است با درد مختصری همراه باشد. ملتحمه نمی تواند با سرعت خون خارج شده را جذب کند؛ در نتیجه خون در بافت زیر ملتحمه گیر می افتد.

معمولا خونریزی زیر ملتحمه بدون هیچگونه سابقه ضربه ای به چشم اتفاق می افتد. حتی عطسه و سرفه محکم ممکن است باعث پاره شدن رگهای ظریف و خونریزی شود. معمولا نیازی به درمان ندارد. قرمزی چشمتان ممکن است شما را نگران کند؛ اما خونریزی زیر ملتحمه غالباً بی خطر است و ظرف دو هفته یا بیشتر خود به خود و تدریجا جذب می شود.

فیلم خونریزی زیر ملتحمه Subconjuctival Hemorrhage Video

علائم خونریزی زیر ملتحمه

شایعترین علامت خونریزی زیر ملتحمه پیدایش لکه ای قرمز بر روی قسمت سفیدی چشم (صلبیه) است. علی رغم ظاهر خون آلود چشمتان، خونریزی زیر ملتحمه باعث هیچ تغییری در دید شما نشده و چشمتان ترشح و درد ندارد. تنها ناراحتی شما ممکن است احساس خراش در سطح چشمتان باشد.

علل خونریزی زیر ملتحمه

خونریزی زیر ملتحمه اغلب خود به خودی رخ می دهد. سرفه، عطسه، زور زدن و اسفراغ می توانند باعث خونریزی زیر ملتحمه شوند. در این موارد به علت بالا رفتن موقت فشار خون و افزایش فشار خون در ورید ها، خونریزی زیر ملتحمه ایجاد شود.

در بعضی از موارد خونریزی زیر ملتحمه ممکن است ناشی از ضربه به چشم باشد؛ از قبیل:

1. مالش محکم چشم ها
  2. ضربه ناشی از ورود اجسام خارجی به چشم
  3. جراحی های چشمی
  4. استفاده از لنز تماسی

عوامل زمینه ساز خونریزی زیر ملتحمه

1. دیابت
  2. فشار خون بالا
  3. داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین (کومادین) و آسپرین
  4. اختلالات انعقادی خون

عفونت های سطح چشم مثل کنژنکتیویت ویروسی نیز می تواند باعث خونریزی زیر ملتحمه شود.

عوارض خونریزی زیر ملتحمه

عوارض خونریزی زیر ملتحمه نادر است. اگر علت خونریزی زیر ملتحمه ای ناشی از ضربه به چشم باشد، لازم است از نظر صدمات احتمالی همراه آن معاینه چشم پزشکی شوید.

پیشگیری از خونریزی زیر ملتحمه

اگر خونریزی زیر ملتحمه، دلیل واضحی مثل اختلالات خونریزی دهنده و یا مصرف داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد خون) داشته باشد، با پزشک متخصص داخلی در مورد قطع دارو و یا درمان بیماری زمینه ای مشورت کنید.

اگر مجبور به مالش چشم هایتان هستید، به آرامی مالش دهید. مالش محکم چشم ها، باعث صدمه به چشمها و احتمال خونریزی زیر ملتحمه می شود.

تشخیص خونریزی زیر ملتحمه

با معاینه پزشک عمومی یا چشم پزشکتان خونریزی زیر ملتحمه را تشخیص می دهد. ممکن است نیاز به بررسی های بیشتری داشته باشید.

اگر دچار خونریزی زیر ملتحمه می شوید پزشکتان ممکن است بررسی های زیر را انجام دهد:

1. بررسی سلامت عمومی
  2. معاینه کامل چشم پزشکی
  3. اندازه گیری فشار خون
  4. آزمایش روتین خون برای بررسی احتمال وجود بیماری های خونریزی دهنده

درمان خونریزی زیر ملتحمه

شما ممکن است برای کاهش احساس خراش سطح چشمتان از داروهای نرم کننده مثل قطره اشک مصنوعی استفاده کنید. در غیر اینصورت خون داخل بافت سطح چشمتان نیازی به درمان ندارد و طی یکی دو هفته خود به خود جذب می شود.