لنز های توریک برای اصلاح استیگماتیسم

لنز داخل چشمی توریک چیست؟

لنز های توریک برای اصلاح استیگماتیسمیکی از روشهای اصلاح آستیگماتیسم حین عمل کاتاراکت یا آب مروارید ، کارگذاری لنز های توریک است. لنزهای داخل چشمی Toric لنزهای تک کانونی تخصصی هستند و اغلب بهترین گزینه برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم هستند. آستیگماتیسم به دلیل شکل نامنظم قرنیه ایجاد می شود که در نتیجه آن  درجه ای از تاری دید را در تمام فاصله ها ایجاد می کند. لنزهای داخل چشم Toric بینایی متمرکز را در یک فاصله واحد به شما می دهند و همچنین آستیگماتیسم شما را اصلاح می کنند بنابراین ممکن است بعد از جراحی نیازی به عینک های دور نداشته باشید.
با کارگذاری لنز های داخل چشمی توریک، همانند لنزهای تک کانونی استاندار، برای دیدن واضح اشیا از نزدیک همچنان به عینک مطالعه احتیاج دارید. اگر درجه آستیگماتیسم شما بیش از حد ی باشد که بتواند به طور کامل با استفاده از لنز توریک رفع شود، ممکن است پزشک توصیه کند که برای تصحیح باقیمانده آستیگماتیسم به صورت همزمان با عمل آب مروارید یا طی یک عمل جداگانه با یک عمل اضافه مثلا لیزیک و یا برش های شل کننده بر روی قرنیه اقدام کنید.
کارگذاری لنزهای داخل چشمی توریک در شرایط زیر انتخاب مناسبی است:
   اگر علاوه بر آستیگماتیسم، آب مروارید نیز داشته باشید.
    استفاده از عینک یا لنزهای تماسی برای برخی از فواصل دوربرایتان قابل قبول باشد.
    با سازگاری با تغییر و یادگیری مهارت های جدید راحت نباشید.
    دوست داشته باشید که از افزایش احتمال برخی از علائم دید در شب (مثل پخش نور) جلوگیری کنید.

نحوه کار لنزهای تک کانونی توریک چگونه است؟

ویژگی خاص طراحی این لنزهای داخل چشم توانایی آن در تصحیح آستیگماتیسم است. در عین حال، نزدیک بینی و هایپرمتروپی را نیز در صورت لزوم اصلاح می کند. از آنجا که اگر یک لنز تک کانونی باشد، فقط نقص شکست را در یک فاصله خاص پوشش می دهد، بنابراین این اصلاح به طور معمول برای فاصله خاصی تنظیم می شود. همانند لنزهای تک کانونی استاندارد، می توان از روش مونوویژن استفاده کرد. به عبارت دیگر ، یک چشم برای فاصله دور و چشم دیگر برای دید نزدیک.
برای بیماران مبتلا به آستیگماتیسم که می خواهند نقص انکساری در فاصله و نزدیک بینایی را به طور همزمان اصلاح کنند، راه حل ایده آل لنزهای داخل چشمی چند کانونی توریک است.

یک روش خوب برای اصلاح همزمان آستیگماتیسم و آب مروارید

اگر علاوه بر آب مروارید به آستیگماتیسم مبتلا هستید، درمان آب مروارید با لنزهای داخل چشمی توریک اغلب می تواند آن را برطرف کند و پس از جراحی بینایی شما نسبت به قبل از آب مروارید واضح تر می شود. این امر همچنین می تواند باعث کاهش وابستگی شما به عینک یا لنزهای تماسی بعد از جراحی شود.
همانند همه جراحی ها، بیمارانی که چشمشان از سایر جهات نرمال است باید از پزشک خود بپرسند که در مورد خاص خود چه وضوح بینایی را انتظار دارند.

 فیلم اصلاح آستیگماتیسم موقع عمل آب مروارید با لنز توریک Astigmatism Correction with Cataract Surgery Video

 آیا لنزهای داخل چشمی توریک مورد تایید انجمن های معتبر چشم پزشکی است؟

اولین لنز توریکی که توانست تائیدیه سازمان دارو و غذای امریکا FDA را دریافت نماید، لنزتوریک کارخانه Staar بود . لنز توریک Staar در محدوده کاملی از شماره های مختلف ارائه میشود که میتواند بین ٢ تا٣/۵ دیوپتر استیگماتیسم را اصلاح نماید . این لنز در بازار ایران وجود ندارد. لنز توریک بعدی که توانسته است تائیدیه مزبور را در سپتامبر ٢٠٠۵ دریافت نماید لنز توریک کارخانه آلکان امریکا ست که بنام لنز Acyrsof IQ Toric IOL معروف بوده و در مدلهای مختلف T3 تا T9 قابلیت اصلاح ١ تا حدود ۴ دیوپتر استیگماتیسم را داراست که در نوع های مختلف قابلیت فیلتر کردن اشعه ماوراء بنفش UV و یا نور ابی رانیز دارا ست.

در می سال ٢٠١٣ ، FDA لنز Trulign ( کارخانه Bausch+ Lomb ) را نیز مورد تایید قرار داد که قابلیت اصلاح همزمان پیرچشمی و استیگماتیسم را دارد . این لنز که میتواند آستیگماتیسمی بین ٠/٨٣ تا ٢/۵ دیوپتر را اصلاح کند. این لنز میتواند دید مناسبی را در فواصل دور ، نزدیک ، و میانه برای بیماران تامین کند.

لنزهای داخل چشمی توریک برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از بیماران علاوه بر  آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج)، میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )،  و ( پیر چشمی) دارند. در گذشته هیچ راهی برای اصلاح آستیگماتیسم با استفاده از لنزهای داخل چشمی وجود نداشت ، بنابراین افراد مبتلا به آستیگماتیسم که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته بودند مجبور بودند عینک خود را ادامه دهند یا درمان تکمیلی دیگری مانند لیزیک داشته باشند.
امروزه یک گزینه ایمن برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم متوسط تا زیاد (بیش از یک دیوپتر) وجود دارد. از آنجا که آستیگماتیسم کیفیت بینایی را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد، بیماران معمولاً با اصلاح آستیگماتیسم با لنز داخل چشمی توریک رضایت بیشتری دارند ، زیرا این امر به آنها امکان می دهد وابستگی به عینک را از بین ببرند.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم