خارش چشم ها

تقریباً هر کسی هر از گاهی دچار خارش چشم می شود. دلایل مختلفی برای خارش چشم وجود دارد و این مشکل اغلب با خارش پلک ها - به ویژه در پایه مژه ها - و قرمزی چشم ها یا پلک های متورم همراه است. این مقاله به شما کمک می کند تا در مورد خارش چشم و اینکه چگونه می توانید تسکین پیدا کنید بیشتر بدانید.

دلایل خارش چشم

بیشتر اوقات، خارش چشم به دلیل نوعی آلرژی ایجاد می شود. یک ماده تحریک کننده (به نام آلرژن) - مانند گرده ، گرد و غبار و شوره حیوانات - باعث ترشح ترکیباتی به نام هیستامین در بافت های اطراف چشم می شود که منجر به خارش ، قرمزی و تورم می شود. مالیدن به بهبود خارش چشم کمک نمی کند. در واقع ، می تواند اوضاع را بدتر کند.
آلرژی چشم دارای اشکال و اندازه های مختلف است و می تواند فصلی یا چند ساله باشد.
Itchy eye خارش چشم هاآلرژی های فصلی باعث بیماری ورم ملتحمه آلرژیک می شود. این بیماری بیشتر در بهار و پاییز دیده می شود و به دلیل تعداد زیاد گرده گل و قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا در فضای باز مانند چمن و علف های هرز ایجاد می شود. از طرف دیگر ، آلرژی های سالانه در تمام طول سال وجود دارند و به دلیل عواملی مانند کپک و گرد و غبار ایجاد می شوند.
در بعضی موارد ، محصولی که استفاده می کنید می تواند باعث خارش چشم مربوط به آلرژی شود. به عنوان مثال ، برخی از افراد به محلول های لنز تماسی خود حساسیت نشان می دهند. سایر محصولات که دارای ترکیباتی هستند که ممکن است باعث خارش چشم شما شوند عبارتند از: اشک مصنوعی که برای درمان خشکی چشم استفاده می شود. آرایش؛ و لوسیون ، کرم و صابون.
اما آلرژی تنها دلیل خارش چشم نیست. اگر (علاوه بر خارش) چشم های شما سوزش نیز دارد، علت آن ممکن است سندرم خشکی چشم یا اختلال عملکرد غده میبومیا باشد ، نه آلرژی. به همین ترتیب، اگر پلک های شما قرمز و ملتهب باشد، ممکن است بیماری به نام بلفاریت داشته باشید که ناشی از باکتری ها و در بعضی موارد مایت های میکروسکوپی است که روی پلک ها زندگی می کنند.
اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، خارش چشم می تواند استفاده از لنز را بسیار ناخوشایند کند. گاهی اوقات ، اگرلنز تماسی خود را بیش از حد طولانی می پوشید یا مرتباً آنها را تعویض نمی کنید ، این امر می تواند باعث خارش چشم شود.
از آنجا که علل خارش چشم بسیار متنوع است، اگر علائم شما پایدار است، بدتر می شود یا وقتی فصل آلرژی از بین می رود فروکش نمی کند، توصیه می شود معاینه چشم پزشکی شوید.

درمان های خارش چشم

علائم خارش چشم بعضی اوقات با اشک مصنوعی بدون نسخه یا قطره چشم آلرژی کاهش می یابد. اما در بسیاری از موارد، برای تسکین ممکن است قطره چشمی تجویز شده یا داروهای خوراکی لازم باشد. برخی از داروها همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا در آینده کمتر در معرض حملات خارش چشم قرار بگیرید، به ویژه اگر علائم ناشی از آلرژی های فصلی باشد.
استفاده از itchy eye eye drops قطره های خارش چشمپارچه تمیز، سرد و مرطوب روی چشمان بسته نیز می تواند به کاهش شدت خارش چشم کمک کند.
موثرترین درمان های خارش چشم آنهایی هستند که مستقیماً علت را برطرف می کنند. به عنوان مثال، اگر علائم شما با بیماری خشکی چشم همراه باشد، اثر کاهش آلرژی برای شما کمتر از کسی است که خارش چشمش به دلیل آلرژی فصلی است. به همین دلیل ، مشاوره با چشم پزشک می تواند برای تعیین موثرترین درمان خارش چشم بسیار مفید باشد.
انواع مختلفی از داروها ممکن است به تسکین خارش چشم کمک کنند، اما فقط پزشک شما می داند کدام روش درمانی یا ترکیبی از درمان برای نیازهای خاص شما مناسب است. در بعضی موارد، خارش چشم با اشک مصنوعی یا قطره آلرژی بهبود می یابد. اما در برخی دیگر، ممکن است شما به  آنتی بیوتیک، داروی ضد التهاب و یا محصولات مخصوص پاک کننده پلک نیاز داشته باشید.
مهمتر از همه، گرچه وسوسه انگیز است، اما چشم خود را مالش ندهید. مالش باعث ترشح هیستامین بیشتری می شود که خارش را بدتر می کند. همچنین ممکن است با مالش بیش از حد چشم ها، ساییدگی قرنیه ایجاد شود یا باکتری هایی به قرنیه چشم وارد شود که منجر به عفونت چشم شود.

 

جراحیهای چشم