لنز تماسی نرم چیست؟

soft contact lenses لنزهای تماسی نرملنزهای تماسی نرم از پلاستیکی انعطاف پذیر ساخته می شوند که با آب ترکیب شده و اکسیژن از طریق لنز تماسی به قرنیه منتقل می شود. استفاده از لنزهای نرم بسیار راحت و آسان است.  اگرقرنیه اکسیژن کافی نداشته باشد، ممکن است متورم شو، کدر شود و تاری دید یا مشکلات جدی تری ایجاد شود.

این نوع لنزهای تماسی در جای خود باقی می مانند و فیت آن آسان تر از لنزهای تماسی سخت است. استفاده از لنز نرم  راحت تر است و به حفظ سلامت چشم کمک می کند. در بیشتر موارد، ازلنز های تماسی نرم برای اصلاح نزدیک بینی استفاده می شود.  همچنین برای اصلاح  دور بینی، آستیگماتیسم و پیر چشمی نیز از این نوع لنز استفاده می شود.

محاسن لنزهای تماسی نرم

بسیاری از لنزهای نرم یکبار مصرف هستند، بنابراین می توانید پس از مدت زمان کوتاهی آنها را دور بریزید. اگر هر بار از یک جفت لنز تماسی نرم جدید استفاده می کنید به معنای احتمال کمتر عفونت، تمیز کردن کمتر و راحتی بیشتر است. در حالی که لنزهای تماسی نرم معمولاً هر بار دور انداخته می شوند، برخی از لنزهای نرم نیز طولانی مدت استفاده می شوند. بسته به میزان نیاز ممکن است حدود یک سال یک جفت لنز را بپوشید و هر شب آنها را تمیز کنید. بیشتر لنزهای تماسی مصرفی  خاص معمولاً از این نوع هستند.
در مقایسه با لنزهای نافذ گاز سخت، استفاده از لنزهای نرم بسیار راحت تر و آسان تر  است. به عنوان یک امتیاز، بسیاری از لنزهای نرم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند.

معایب لنز های تماسی نرم

 مواد نرم لنز تماسی می توانند ذرات، مواد شیمیایی، باکتری ها و قارچ ها را راحت تر از لنزهای نفوذپذیر گاز سخت جذب کنند. آنها انواع چیزهایی را که می توانند چشم شما را تحریک کنند خیس می کنند مثل دود و اسپری در هوا و لوسیون یا صابون روی دستان شما به خود می گیرند. لنز تماسی  نرم نیز شکننده تر است. ایلن لنزها می توانند راحت تر از لنزهای سخت و قابل نفوذ گاز پاره شوند.

جراحیهای چشم