آیا می توان دوباره عمل جراحی لیزیک انجام داد؟

LASIK reoperation عمل مجدد لیزیکبه طور کلی، نتیجه جراحی لیزر چشم دائمی است و بیش از 98 درصد بیماران سالها پس از جراحی  بینایی بهبود یافته خوبی دارند. بیماران باقیمانده، اگر نخواهند از  عینک و یا لنز تماسی استفاده کنند می توانند عمل مجدد انجام دهند. اگر شماره چشم در عمل اول بهبود کامل نیابد یا به مرور زمان چشم مجددا ضعیف شود و شرایط عمل مجدد را داشته باشد می توان با روش  لیزیک و سایر  عمل های لیزری عیوب انکسار ( فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) دوباره عیب انکساری چشم را اصلاح کرد.
با تغییرات انقلابی در فناوری فعلی لیزیک، به ندرت به جراحی های دوم نیاز است. گزارش شده است که میزان درمان مجدد در میان گروهی با تجربه از جراحان لیزیک از 4.5 درصد در سال 2005 به کمتر از 0.2 درصد در سال 2012 کاهش یافته است، این بدان معناست که از هر هزار بیمار تحت لیزیک فقط دو نفر به جراحی دوم نیاز دارند.

آیا بعد از جراحی به عمل مجدد نیاز دارم؟

اگر بینایی شما یک روز پس از جراحی کامل نیست، وحشت نکنید. این نشانه ای برای انجام مجدد جراحی نیست. بینایی شما به آرامی در طی هفته های اول بهبود می یابد و این سیر بهبودی طبیعی است. اگر بینایی در طی هفته ها یا ماه های اول بعد از عمل لیزیک تار باشد و عیب انکساری باقیمانده قابل توجه داشته باشید و یا با گذشت زمان عیب انکساری مجددا ایجاد شود، ممکن است نیاز به اصلاح مجدد با عمل لیزری باشد.  چشم پزشک در طی 3 تا 6 ماه اول پسا از عمل به طور مرتب شما را ویزیت می کند و اگر نیاز به اصلاح مجدد باشد، پیشنهاد عمل مجدد می دهد.
یک قانون اساسی اساسی این است که اگر بینایی شما حتی سه ماه پس از لیزیک تار باشد، ممکن است نیاز به مداخله داشته باشد. در طی پیگیری، اگر بینایی شما تار باشد، جراح معالج چشم شما عینک جدیدی را برای شما تجویز می کند تا زمانی که بینایی شما بهبود یابد و تثبیت شود. دلیل آن این است که عوارض جانبی مانند تاری دید و حساسیت به نور ممکن است تا دوازده هفته پس از لیزیک، در طول دوره نقاهت ادامه داشته باشد.
در سناریوی دیگر ، ممکن است ماهها تا سالها بعد از عمل لیزیک دید کاملی داشته باشید. اما با افزایش سن، ممکن است بینایی شما تغییر چشمگیری کند. به این حالت بازگشت عیب انکسارگفته می شود و شما ممکن است وابستگی بیشتری به عینک پیدا کنید و ممکن است پزشک در این حالت جراحی لیزر مجدد را در نظر بگیرد.
لازم به یادآوری است که تقریباً همه افراد بعد از چهل سالگی برای مطالعه نیاز به عینک دارند، صرف نظر از اینکه لیزیک کرده اند یا نه. این حالت پیرچشمی نامیده می شود ، و نباید آن را با بازگشت شماره چشم اشتباه گرفت. درمان پیرچشمی کاملاً متفاوت است.

آیا برای جراحی دوم دوباره به آزمایشات بعدی نیاز دارم؟

بله ، پزشک شما باید آزمایشات مربوط به اولین عمل جراحی لیزر را انجام دهد تا مناسب بودن شما برای عمل مجدد را ارزیابی کند. از همه مهمتر، چشم پزشک، قرنیه شما را دوباره ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل کند که برای جراحی دوم ضخامت قرنیه کافی وجود دارد، زیرا درعمل لیزر مجدد نیز برای اصلاح عیب انکساری باید مقداری از بافت قرنیه تراشیده و در نتیجه قرنیه تغییر شکل یابد  تا نیاز به عینک را از بین ببرد.
اگر ضخامت باقیمانده قرنیه کمتر از حد مورد نیاز باشد، پزشک سایر روشهای انکساری مانند PRK را که با شرایط چشم  و نیازهای شما مناسب تر است، با شما در میان می گذارد.

تفاوت این جراحی با اولین عمل جراحی لیزیک من چیست؟

جراحی لیزیک مجدد خیلی بی شباهت به جراحی اول شما نیست. با این حال، در عمل لیزیک مجدد نیازی به ایجاد فلپ قرنیه نیست. در واقع جراح شما از پنس مخصوص طراحی شده برای بلند کردن فلپ که در اولین جراحی ایجاد شده استفاده خواهد کرد. سپس وی با استفاده از لیزر که توسط یک کامپیوتر قدرتمند کنترل می شود، مانند لیزیک اول، قرنیه شما را تغییر شکل می دهد. از آنجایی که در لیزیک مجدد به حداقل تغییر شکل قرنیه نیاز است، این روش بدون درد است و زمان بسیار کمتری به طول می انجامد.
پس از انجام این عمل ، پزشک دوباره برای معاینه مجدداً برای شما برنامه ریزی می کند و برای بهترین نتیجه قطره های چشمی و همان مراقبت های بعد از عمل را برای شما تجویز می کند.
چه به عمل مجدد احتیاج داشته باشید و چه نداشته باشید، برای اطمینان از سلامتی مطلوب چشم سالانه با پزشک چشم معالج خود ملاقات کنید.

سایر علل عمل مجدد

جراحی  مجدد لیزری قرنیه ممکن است برای بهبود بینایی بعد از سایر جراحی های انکساری مانند کاشت لنزهای داخل چشمی فیکیک و جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction )  انجام شود. ممکن است پس از جراحی آب مروارید برای از بین بردن عیوب انکساری باقی مانده و کاهش وابستگی به عینک، از عمل های جراحی مجدد لیزری قرنیه استفاده شود.
لازم به یادآوری است که با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های موجود برای از بین بردن نیاز به عینک، عمل جراحی دوم به ندرت مورد نیاز است و اکثر بیماران بعد از عمل جراحی خود بینایی کاملی را تجربه می کنند. برای تعداد بسیار کمی از بیمارانی که لذت و کیفیت زندگی وعده داده شده توسط لیزیک را ندارند، عمل های کمکی به راحتی در دسترس است. امروزه گزینه های ایمن وموثر کافی برای حصول بینایی عالی بدون عینک و لنز در دسترس است.

جراحیهای چشم