عوارض و خطرات عمل جراحی آب مروارید

آیا جراحی آب مروارید بی خطر است؟

عوارض و خطرات جراحی آب مرواریددر دست جراح با تجربه، عوارض جراحی آب مروارید با روشی که یکی از رایج ترین و موفق ترین اقدامات جراحی است، یعنی روش فیکو نادر است. بیشتر عوارض شایع قابل درمان هستند و تاثیری طولانی مدت بر بینایی شما ندارند.
با جراحی آب مروارید، جراح شما عدسی طبیعی کدر شده (آب مروارید) را برداشته و با لنز داخل چشمی (IOL) جایگزین می کند. غشای نازک و شفاف (کپسول عدسی) که لنزهای طبیعی را احاطه کرده است، در حین جراحی سالم نگه داشته می شود. جراح شما لنز داخل چشمی مصنوعی را درون این فضای کپسولی قرار می دهد.

انتظارات بعد از جراحی آب مروارید

بیشتر عمل های آب مروارید با بی حسی موضعی انجام می شود، به این معنی که فقط مدت کوتاهی در بیمارستان بستری هستید (2-3 ساعت). شما باید 1 ساعت قبل از زمان جراحی خود به بیمارستان مراجعه کنید.  قطره های چشمی در چشم شما چکانده می شود تا مردمک چشم شما گشاد شود. عمل آب مروارید فقط 10-15 دقیقه طول می کشد. پس از عمل جراحی و اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از چشم و استفاده از قطره های چشمی تا 1 ساعت در بیمارستان برای بهبودی خواهید ماند. پس از اتمام مراحل شخصی باید شما را به خانه برساند و به شما توصیه می شود که یک عینک آفتابی به همراه داشته باشید تا از چشمتان در برابر نور شدید و نور آفتاب محافظت کند. در روش جراحی آب مروارید توسط دکتر نادری چشم شما نیازی به پانسمان ندارد. برای اطمینان از اینکه در صورت بروز هرگونه عارضه بعد از عمل، این موارد به موقع شناسایی شده و به طور موثر درمان می شوند، مراقبت های پیگیری دقیق لازم است.
تا چند ساعت پس از عمل بینایی شما کدر، تار یا حتی مواج به نظر می رسد؛ نگران نباشید زیرا به علت گشاد بودن مردمک و ورم مختر بافت های چشم، ممکن است مدتی طول بکشد تا بینایی شما تنظیم شود و اثر داروی بی حس کننده موضعی از بین برود. چشم شما ممکن است قرمز یا خون آلود باشد و این باید در عرض چند روز با بهبودی چشم شما برطرف شود. دستورالعمل های جراح خود را در مورد چگونگی محافظت از چشم و استفاده از قطره های چشمی که برای شما تجویز شده است دنبال کنید.  قطره چشم آنتی بیوتیکی از عفونت جلوگیری می کند و قطره چشم ضد التهاب به کاهش هرگونه التهاب داخلل چشمی کمک می کند.
جراح در چند روز اول پس از جراحی، چشم شما را طی چند ویزیت بررسی می کند تا مطمئن شود هیچ عارضه ای نداشته باشید. اگر پس از ویزیت بعد از عمل، دچار افت بینایی، افزایش درد یا افزایش قرمزی شدید، باید با جراح خود تماس بگیرید تا شرایط را به وی اطلاع دهید.

عوارض احتمالی عمل آب مروارید

پارگی کپسول عدسی

هنگامی که آب مروارید شما برداشته می شود، جراح بسیار مراقب است که یکپارچگی کپسول عدسی را حفظ کند. اما این کپسول بسیار نازک و ضخامت آن در حد چند میکرون است و گاهی اوقات می تواند پاره شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، عمل آب مروارید می تواند طولانی تر شود و ممکن است نیاز به تغییر مکان کار گذاری لنز، تعویض نوع لنز انتخابی یا تعویق کار گذاری لنز به جلسه ای در آینده باشد. اکثر افراد مبتلا به پارگی کپسول هنوز همان نتیجه بینایی مطلوب را بدست خواهند آورد. اما بهبودی کمی بیشتر طول می کشد. پارگی کپسول می تواند در 0.5-1٪ موارد اتفاق بیفتد.

ادم ماکولای سیستوئید (ورم لکه زرد شبکیه)

در 1 تا 2 درصد موارد، لکه زرد شبکیه ممکن است در 1-4 هفته اول پس از عمل آب مروارید متورم شود. به این عارضه ادم سیستوئید ماکولا گفته می شود. در طی 2-3 ماه با ادامه مصرف قطره چشمی ضد التهابی (استروئیدها و NSAID ها) درمان می شود.

اندوفتالمیت

عفونت داخل چشمی یا اندوفتالمیت (Endophthalmitis) در کمتر از  0.1٪ موارد رخ می دهد و نادر است اما می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. این عارضه می تواند در 2 هفته اول پس از جراحی آب مروارید رخ دهد. علائم شامل از دست دادن بینایی، افزایش درد یا افزایش قرمزی چشم است. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، باید فوراً با جراح خود تماس بگیرید تا به  او اطلاع دهد. بعد از جراحی شماره موبایل مطب به شما داده می شود، لطفا در صورت نگرانی با تلفن تماس بگیرید.

کدورت کپسول خلفی (PCO) - آب مروارید ثانویه

عارضه اصلی بعد از جراحی آب مروارید کدورت کپسول خلفی عدسی است. گاهی کپسول لنز کدر می شود و باعث کاهش بینایی می شود. این عرضه می تواند هر زمان در سال اول یا 10-20 سال پس از جراحی آب مروارید رخ دهد. علت آن سلولهای اپیتلیال عدسی است که پس از جراحی آب مروارید در پشت لنز مصنوعی روی کپسول باقی می مانند. این عارضه می تواند "تاری دید " ایجاد کند و اغلب به عنوان "آب مروارید ثانویه" شناخته می شود اما بازگشت آب مروارید نیست. تقریباً 10٪ افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند دچار PCO می شوند. کدورت کپسول خلفی با خیال راحت قابل درمان است.
خوشبختانه PCO با استفاده از روشی به نام کپسولوتومی لیزر YAG با جراحی لیزر چشم با خیال راحت و موثر قابل درمان است. در طی این روش، قسمت کدر شده کپسول لنز برداشته می شود و به اندازه کافی از فضای کپسول باقی می ماند تا لنز مصنوعی را در جای خود نگه دارد. این دستگاه لیزر در مطب موجود است و در این روش سریع بدون درد در مطب عرضه بر طرف می شود. زمان لیزر فقط چند دقیقه طول می کشد و پس از انجام عمل هیچ گونه ناراحتی وجود ندارد. می توانید بلافاصله بعد از آن تمام فعالیت های عادی خود را انجام دهید. بینایی ظرف 24 ساعت بهبود می یابد و چون لیزر درمانی است، از برش جراحی یا بخیه استفاده نمی شود.

بینایی بعد از جراحی آب مروارید

95٪ از افرادی که برای جراحی آب مروارید خود لنز تک کانونی را انتخاب می کنند، بینایی آنها به میزان دید قبل از بروز آب مروارید بهبود می یابد. شماره چشم شما با جراحی آب مروارید قابل کاهش است. در اکثر افرادی که مشکل چشمی دیگری ندارند، بینایی آنها پس از جراحی آب مروارید به اندازه ای بهبود می یابد که به مقادیر استاندارد رانندگی بدون عینک می رسد.  اگر شما و جراحتان لنزهای برتر را انتخاب کنید، نتیجه بینایی شما حتی می تواند بهتر باشد. حتی می توان با لنزهای برتر آستیگماتیسم را نیز اصلاح کرد.
برخی افراد کاندیدای خوبی برای جراحی آب مروارید نیستند و این مساله در بررسی های قبل از عمل به شما یاد آوری می شود. افرادی که دارای اختلالات اساسی چشمی مانند گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی یا دژنراسیون ماکولای وابسته به سن یا سایر بیماری های چشمی هستند، ممکن است قبل از تصمیم به عمل جراحی آب مروارید، نیاز به درمان بیماری زمینه ای داشته باشند.
اگر هر دو چشم آب مروارید داشته باشند، جراح شما معمولاً یک هفته بین عمل جراحی دو چشم فاصله می گذارد تا چشم اول شما قبل از انجام عمل روی چشم دیگر  بهبود یابد.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم