جراحی آب مروارید در افراد با سابقه لیزیک

آب مروارید و سابقه لیزیکآیا می توانم بعد از جراحی لیزر چشم (لیزیک) جراحی آب مروارید را انجام دهم؟

   بله ، شما می توانید بعد از عمل جراحی لیزر به کمک  لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ...)، جراحی آب مروارید را انجام دهید. دلیل این امر این است که در جراحی آب مروارید عمل بر روی عدسی چشم انجام می شود که بخشی مستقل از قرنیه چشم است که با جراحی لیزر چشم تحت درمان قرار گرفته است.
جراحی های لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم در افراد دچار میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج)  انجام می شود تا فرد را از وابستگی به عینک و یا لنز تماسی رها کند. تاثیر این عمل ها با تغییر شکل قرنیه است. قرنیه مانند شیشه جلوی ساعت شما است ، این بافت شفاف جلوی چشم است که هنگام عبور از نور، نور را خم می کند تا تصویر بر روی شبکیه چشم متمرکز شود. جراحی لیزر چشم با تغییر شکل قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر عمل می کند، این امر باعث می شود تا نور ورودی به چشم بر روی شبکیه متمرکز شود.

آیا نحوه عمل جراحی آب مروارید در افراد با سابقه لیزیک متفاوت است؟

خیر. جراحی آب مروارید عملی مدرنی است که طی آن عدسی چشم که کدر شده (آب مروارید) را با یک لنز داخل چشمی جدید جایگزین می کنم. عدسی درست در پشت قسمت رنگی چشم شما یعنی عنبیه قرار دارد. یک لنز عدسی سالم نوری را از آن عبور می کند بر روی شبکیه متمرکز می کند تا  یک تصویر کاملاً و واضح بر روی شبکیه شما ایجاد کند. عدسی طبیعی شفاف است اما وقتی آب مروارید تشکیل می شود کدر می شود و کیفیت بینایی شما خراب می شود. آب مروارید به خودی خود یا با قطره چشمی قابل درمان نیست . در حقیقت با گذشت زمان پیشرفت می کند  و با عینک یا لنز نمی توان آن را برطرف کرد.

آیا انتخاب لنز داخل چشمی درعمل جراحی آب مروارید در افراد با سابقه لیزیک متفاوت است؟

بله. برای اکثر افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند (وسابقه عمل جراحی لیزر چشم ندارند)  انتخاب لنز داخل چشمی مسیری مستقیم و معمول دارد.  به این معنی که برای محاسبه قدرت لنز داخل چشمی، از فرمول های متداول محاسبه قدرت لنز داخل چشمی با دقت بالایی استفاده می شود. جراح قبل از جراحی اندازه گیری قدرت لنز داخل چشمی را محاسبه می کند تا مشخص کند کدام لنز داخل چشمی را برای شما انتخاب  کند.
یکی از پارامترهایی که در محاسبه قدرت لنز داخل چشمی دخیل است، قدرت انکسای قرنیه است. از آنجاییکه در عمل های لیزری قرنیه، قدرت انکساری قرنیه تغییر داده می شود، در نتیجه استفاده از فرمول های مرسوم تعیین قدرت لنز داخل چشمی در بیماران با سابقه عمل های لیزری قرنیه دقت کافی ندارد  و لازم است از فرمول ها و نرم افزارهای جدید مخصوص محاسبه بیماران با سابقه عمل لیزری قرنیه استفاده کنیم.

برای افرادی که تحت عمل لیزیک یا سایر جراحی های لیزری عیوب انکساری قرار گرفته اند، جراح شما نیاز به انجام محاسبات اضافی دارد تا بهترین قدرت لنز صحیح داخل چشمی را محاسبه کند. جراح با محاسبات پیشرفته قدرت لنز داخل چشمی،  بهترین نتیجه دید را به شما ارائه می دهد. اکنون محاسبات مدرن قدرت لنز داخل چشمی،  فقط از اندازه گیری های پارامترهای فعلی چشم شما استفاده می کند. برای محاسبه قدرت لنز، اندازه گیری های قبلی، چه قبل و چه بعد از انجام لیزیک و همچنین اندازه گیری انحنای قرنیه قبل از عمل جراحی اصلاح بینایی با لیزر دیگر لازم نیست. اما اگر جراحی لیزر چشم قبلی خود را در کلینیک ما انجام داده باشید، ما سوابق این اندازه گیری ها را خواهیم داشت.
نتایج بینایی پس از جراحی آب مروارید طوری است که اکثریت افراد بدون نیاز به عینک به بینایی استاندارد رانندگی می رسند. بعد از جراحی آب مروارید در اغلب موارد برای مطالعه یا دید نزدیک عینک های جدید مورد نیاز هستند.  اگر شما و جراحتان لنزهای برتر را انتخاب کنید، نتیجه بینایی شما حتی می تواند بهتر باشد. حتی می توان با لنزهای برتر آستیگماتیسم را نیز اصلاح کرد.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم