پلک زدن بیش از حد در کودکان

والدین اغلب سردرگم می شوند که آیا باید نگران پلک زدن بیش از حد فرزندشان باشند؟ اگرچه این علامت به طور معمول نگران کننده نیست، اگر کودک شما زیاد پلک می زند یا علائم دیگری دارد باید به پزشک متخصص اطفال یا چشم پزشک مراجعه کنید. به ندرت، پلک زدن بیش از حد می تواند نشانه ای از یک مشکل عصبی باشد یا منجر به از دست دادن بینایی شود.

چه چیزی باعث پلک زدن بیش از حد در کودکان می شود؟

یک مطالعه گسترده روی کودکان زیر 16 سال چهار دلیل متداول پلک زدن را نشان داد:

  پلک-زدن بیش از حد در کودکان Excessive Blinking in Children   مشکلات قرنیه . این موارد شامل خشکی چشم، رویش مژه به سمت داخل چشم، جسم خارجی در چشم یا زیر پلک، خراش قرنیه، آلرژی چشم یا ورم ملتحمه (چشم صورتی) است.
     تیک های عادتی (حرکات تکراری غیر ارادی بدن). یک تیک شایع فیزیکی چشمک زدن است. تیک ها معمولاً به دلیل استرس یا  اضطراب ، خستگی یا بی حوصلگی ایجاد می شوند. در بیشتر موارد، تیک ها بی ضرر هستند و کودکان این عادات را فراموش می کنند.
     عیوب انکساری اصلاح نشده نیاز به عینک یا نسخه عینک جدید برای اصلاح میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )  و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج)..
     انحراف چشم یا لوچی (استرابیسم). انحراف چشم یا  استرابیسم هنگامی است که چشم ها هم راستا نبوده و به جهات مختلف نگاه می کنند.
در برخی موارد ، هیچ دلیل واضحی برای توضیح پلک زدن بیش از حد پیدا نمی شود.

پلک زدن بیش از حد چگونه تشخیص داده می شود؟

در حین معاینه چشم پزشک می تواند بفهمد چه چیزی باعث پلک زدن بیش از حد کودک شما می شود.چشم پزشک کودک شما را تحت معاینات تخصصی چشم کودکان قرار خواهد داد:

    معاینه قسمت قدامی چشم.  پزشک شما از یک میکروسکوپ ویژه با نور روشن (که به آن اسلیت لامپ گفته می شود) استفاده می کند تا ببیند کودک شما مشکلی در  قرنیه در قسمت جلوی چشم دارد یا خیر.
    چشم ها را از نظر هم جهت بودن و انحراف چشم بررسی می کند. تشخیص انحراف چشم (استرابیسم) همیشه آسان نیست. انحراف چشم بعضی از کودکان به طور واضح نیست و از دید از والدین مخفی می ماند. در بعضی مواقع انحراف چشم متناوب است (کودک گاهی انحراف چشم دارد و گاهی ندارد). وقتی استرابیسم واضح نیست، چشم پزشک کودکان با استفاده از آزمایش های مختلف حرکت چشم ها را بررسی می کند و نحوه عملکرد حرکتی آنها را بررسی می کند.
     دقت بینایی (حدت بینایی) را بررسی می کند. بررسی حدت بینایی شامل خواندن چارت بینایی است تا ببینید آیا کودک شما به عینک نیاز دارد یا خیر.

پلک زدن بیش از حد چگونه درمان می شود؟

پلک-زدن بیش از حد در کودکان Excessive Blinking in Childrenدرمان پلک زدن بیش از حد به علت ایجاد آن بستگی دارد:

    مژه یا جسم خارجی. مژه یا مواد تحریک کننده دیگر باید از چشم خارج شود.
    آلرژی ، ورم ملتحمه یا خشکی چشم. پزشک شما قطره چشمی سایر روش های درمانی تسکین دهنده ناراحتی را به شما توصیه می کند.
    خراش قرنیه. ممکن است کودک شما نیاز به پانسمان چشم داشته باشد. این کار پلک زدن را کاهش می دهد و به ترمیم خراش کمک می کند. قطره های چشمی آنتی بیوتیک و یا مرطوب کننده چشم نیز ممکن است استفاده شود.
    عیب انکساری. در صورتیکه پلک زدن بیش از حد ناشی از عیبانکساری مانند نزدیک بینی (میوپی) باشد، عینک تجویز می شود.
    استرابیسم. گاهی اوقات عینک به تنهایی می تواند چشم کودک را صاف کند. سایر کودکان برای تراز کردن چشم ها به تمرینات چشم یا جراحی نیاز دارند.
    تیک عادتی.  پلک زدن بیش از حد از ناشی از تیک معمولاً نیازی به درمان ندارد. از بین رفتن تیک ها ممکن است ماه ها طول بکشد. با متخصص اطفال صحبت کنید تا اگر محرکی برای تیک کودک شما باشد، معلوم شود. تیک می تواند در زمان استرس یا به عنوان عارضه جانبی از داروهای ADHD بدتر شود.
اگر کودک شما علائم تیک دیگری دارد (مانند تیک های صوتی، که شامل سرفه یا پاکسازی گلو است) ، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. این می تواند نشانه ای از سندرم توره باشد.
اگر علتی پیدا نشود و علائم دیگری نیز وجود نداشته باشد، تنها چیزی که لازم است این است که کودک را تحت نظر داشته باشیم. در صورت مشاهده علائم جدید، برای معاینه پیگیری به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

جراحیهای چشم