کاتاراکت و رژیم غذایی

آب مروارید و رژیم غذاییآیا یک رژیم غذایی سالم می تواند از آب مروارید جلوگیری کند؟

امروزه آب مروارید عامل اصلی نابینایی در جهان است. در حال حاضر، تنها درمان آب مروارید برداشتن عدسی کدر شده از طریق جراحی است که به طور معمول در طی عمل جراحی آب مروارید با لنز داخل چشمی (IOL) جایگزین می شود.
در حالی که علت دقیق آب مروارید مشخص نیست، اما متخصصان معتقدند که استرس اکسیداتیو به آنزیم ها و پروتئین های خاصی در عدسی طبیعی چشم آسیب می رساند که باعث کدر شدن لنز می شود. گرچه برخی از تحقیقات نتایج متناقضی را ارائه کرده اند، اما نشان داده شده است که داشتن یک رژیم غذایی سالم غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین های خاص در کاهش خطر آب مروارید یا پیشرفت آن می تواند موثر باشد.

رژیم غذایی، استرس اکسیداتیو و آب مروارید

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل بین رادیکال های آزاد آسیب رسان در بدن و آنتی اکسیدان هایی که آنها را کنترل می کند وجود داشته باشد. رادیکال های آزاد اتم ها یا گروه هایی از اتم ها (مولکول ها) هستند که به دلیل داشتن الکترون های جفت نشده با سایر اتم ها و مولکول ها واکنش شدید نشان می دهند.
یک رژیم غذایی که شامل میوه ها و سبزیجات زیادی است ممکن است خطر آب مروارید را در مراحل بعدی زندگی کاهش دهد. در بدن، رادیکال آزاد معمولاً یک مولکول اکسیژن است که با گرفتن الکترون از یک مولکول دیگر به ثبات میرسد که به نوبه خود این مولکول سعی در گرفتن الکترون از یک مولکول دیگر می کند و این روند ادامه می یابد.
رادیکالهای آزاد با دزدیدن الکترونها از سلولهای سالم بدن و اندام ها، به بدن آسیب می رسانند. به این فرآیند سرقت الکترون از سلولهای سالم اکسیداسیون گفته می شود.
در چشم، اکسیداسیون پروتئین ها و چربی های عدسی طبیعی چشم را تحت تأثیر قرار می دهد تا حدی که عدسی آسیب دیده و کدر می شود و باعث ایجاد آب مروارید می شود. جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد با غذاهای سالم، به ویژه غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، ممکن است به کند شدن این روند کمک کند.
رادیکال های آزاد که به چشم و بقیه بدن آسیب می رسانند ممکن است از خوردن غذاهای ناسالم، قرار گرفتن در معرض آلودگی یا مواد شیمیایی، سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش ناشی شوند. برخی از رادیکال های آزاد از متابولیسم طبیعی روزانه رخ می دهند ، به این معنی که حتی افرادی که این عوامل خطر را ندارند به آنتی اکسیدان های موجود در غذاهای سالم نیاز دارند.

غذاهای سالم و پیشگیری از آب مروارید

افرادی که به طور مداوم از یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه های رنگارنگ، سبزیجات و غلات کامل است، استفاده می کنند ممکن است خطر آب مروارید را کاهش دهند.
ویتامین های آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی شیمیایی موجود در میوه ها و سبزیجات که ممکن است خطر آب مروارید را کاهش دهد شامل ویتامین های A ، C و E ، لوتئین و زئاگزانتین است.
مصرف ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، همچنین با کاهش احتمال خطر آب مروارید یا با کند شدن پیشرفت آن ارتباط دارد.
در حالی که تمام مواد مغذی مرتبط با پیشگیری از آب مروارید را می توان در ویتامین های چشم و مکمل های بینایی یافت ، بسیاری از کارشناسان معتقدند این مواد را باید از طریق رژیم غذایی سالم دریافت کرد تا مکمل های غذایی. اما اگر به دلیل اینکه شما به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی خورید، رژیم شما فاقد مواد مغذی اساسی است، عاقلانه است که یک یا چند مکمل غذایی روزانه مصرف کنید تا مطمئن شوید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت مطلوب چشم را دریافت می کنید.
قبل از شروع رژیم ویتامین های چشم و سایر مکمل های غذایی ، با پزشک چشم خود مشورت کنید. در برخی موارد ، مصرف بیش از حد یک ویتامین یا ماده مغذی خاص می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

رژیم غذایی خود را برای داشتن دید خوب تنظیم کنید

یک رژیم غذایی سالم که تغذیه خوبی برای سلامت چشم فراهم کند شامل موارد زیر است:

  •     روزانه پنج تا نه وعده میوه و سبزیجات
  •  
  •     روزانه حداقل سه وعده 100 درصد غلات کامل
  •  
  •     حداقل دو وعده ماهی در هفته


کل کالری مصرفی باید به اندازه کافی باشد تا بتواند وزن شما را بر اساس سطح فعالیت فردی و متابولیسم بدن حفظ کند.

میوه ها و سبزیجات سبز تیره و رنگارنگ منابع خوبی از آنتی اکسیدان های دوستدار چشم هستند. آنها همچنین حاوی اسیدفولیک و کلسیم هستند - مواد مغذی مهمی که همچنین می توانند به کاهش خطر آب مروارید کمک کنند و باید در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شوند.
برای حفظ رژیم غذایی سالم ، پرهیز از غذاهای سرخ شده ، غذاهای فرآوری شده و میان وعده های شیرین و نوشابه که بهه نظر می رسد همه با افزایش خطر آب مروارید و همچنین چاقی و سایر مشکلات سلامتی همراه باشد، توصیه می شود.
کاهش سدیم در رژیم غذایی نیز ایده خوبی است، زیرا محققان دانشگاه سیدنی (استرالیا) شواهدی دریافتند که مصرف زیاد نمک ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد.
کنار گذاشتن فست فودهای چرب، چیپس، میان وعده های شیرین و نوشیدنی های غیر الکلی شاید آسان نباشد. اما ارزشش را دارد. هنگامی که به خوردن میوه ها و سبزیجات خوشمزه، ماهی تازه و سایر غذاهای سالم عادت کنید، غذاهای بی ارزش را مصرف نخواهید کرد و  ممکن است حداقل پاداش شما یک بدن سالم و یک عمر دید خوب باشد.

از چشم هایتان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید


هنگام انجام اقداماتی برای کاهش خطر آب مروارید  مهم است که بدانید اصلاحات غذایی به تنهایی کافی نیستند.

همچنین محافظت از چشم در برابر منبع اصلی اشعه ماورا بنفش مضریعنی خورشید بسیار مهم است.

علاوه بر پوشیدن کلاه لبه پهن که روی چشم شما در برابر نور مستقیم خورشید سایه می اندازد، این گزینه های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش را نیز در نظرداشته باشید:

    عینک آفتابی پلاریزه. عینک آفتابی پلاریزه 100 درصد از اشعه ماورا بنفش محافظت می کند و در طیف گسترده ای از رنگ ها و سایه ها موجود است.

    عینک با عدسی فتوکرومیک. لنزهای با نام تجاری Transitions و سایر لنزهای فتوکرومیک در محیط داخلی کاملاً شفاف هستند ، به طور خودکار در مقابل نور خورشید تیره می شوند و در هر زمان 100 درصد از اشعه ماورا بنفش محافظت می کنند.

    لنزهای تماسی UV-blocking. بسیاری از لنزهای تماسی نرم حداقل در برابر اشعه ماورا بنفش که به شبکیه چشم شما وارد می شوند محافظت می کنند. اما لنزهای تماسی مسدود کننده اشعه ماورا بنفش باید فقط به عنوان یک دفاع مکمل در برابر اشعه ماورا بنفش در نظر گرفته شود زیرا آنها فقط از ناحیه چشم شما تحت پوشش لنز محافظت می کنند. مانند عینک آفتابی یا لنزهای فتوکرومیک از ملتحمه ، صلبیه یا پلک ها در برابر آسیب UV محافظت نمی کنند.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم