عمل جراحی آب مروارید در بیماران دیابتی

جراحی آب مروارید در بیماران دیابتیتخمین زده می شود که شیوع جهانی دیابت تا سال 2010 حدود 220 میلیون نفر بود و تا سال 2025 از 300 میلیون نفر فراتر رود.  دیابت شایع ترین عامل خطر برای ایجاد آب مروارید در کشورهای توسعه نیافته است. علاوه بر این، بیماران دیابتی در مقایسه با افراد بدون دیابت در سنین پایین تری دچار کدورت عدسی چشم می شوند.  مطالعه انجام شده نشان داد که میزان آب مروارید در بیماران دیابتی که کمتر از 65 سال سن داشتند تا چهار برابر بیشتر و در بیماران بالای 65 سال تا دو برابر بیشتر از بیماران غیر دیابتی بود. در مطالعه اپیدمیولوژیک رتینوپاتی دیابتی گزارش شد که آب مروارید عامل اصلی نابینایی قانونی در بیماران دیابتی بزرگسال و دومین علت شایع نابینایی قانونی پس از رتینوپاتی دیابتی در مبتلایان به دیابت است.

جراحی آب مروارید زمانی لازم می شود که عملکرد بینایی بیمار در اثر کدورت عدسی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اگر آب مروارید دید چشم پزشک برای معاینه شبکیه را کاهش دهد و مانع تشخیص و درمان رتینوپاتی دیابتی شود، ممکن است مداخله جراحی انجام شود.

دیابت چیست؟

دیابت بیماری است که در آن بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا از انسولین به درستی استفاده نمی کند. انسولین هورمونی است که اجازه می دهد قند وارد سلول های بدن شود. اگر بدن شما با انسولین مشکل داشته باشد، گلوکز می تواند در جریان خون جمع شود و در نتیجه قند خون شما بالا می رود.

قند خون بالا بدون درمان می تواند طیف وسیعی از عوارض سلامتی از جمله آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی را ایجاد کند. اما اینها تنها عوارض دیابت نیستند. دیابت همچنین خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد.

آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است که باعث تاری دید می شود. برخی افراد ابتلا به آب مروارید را مانند نگاه کردن از پشت شیشه پنجره مه آلود توصیف می کنند. به گفته منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، حدود 32.2 درصد از بزرگسالان 45 ساله و بالاتر مبتلا به دیابت مبتلا به آب مروارید هستند.

ارتباط دیابت و آب مروارید

قند خون ارتباط بین دیابت و آب مروارید است. برای درک این پیوند، مهم است که بدانید قند خون بالا چگونه بر بدن تأثیر می گذارد. اگر قند خون بالا کنترل نشود، به آرامی به عروق خونی در سراسر بدن آسیب می رساند. این آسیب شامل رگ های خونی کوچک در چشم است.  وقتی دیابت بر این عروق خونی تأثیر می گذارد، خطر آب مروارید و سایر بیماری های چشمی وجود دارد.

آب مروارید نتیجه سطوح بالای قند در زلالیه است. زلالیه فضای بین کره چشم و عدسی قرنیه را پر کرده است و مواد مغذی و اکسیژن را برای عدسی تامین می کند. هنگامی که قند خون بالا می رود ، عدسی متورم می شود و در نتیجه تاری دید ایجاد می شود. قند خون کنترل نشده همچنین باعث می شود آنزیم های موجود در عدسی، گلوکز را به ماده ای به نام سوربیتول تبدیل کنند. سوربیتول زیاد در لنز نیز باعث تاری دید می شود.

جراحی و بهبودی آب مروارید

جراحی آب مروارید می تواند آب مروارید ناشی از دیابت را درمان کند. این روش درمانی کوتاه و سرپایی شامل برداشتن عدستی کدر شده و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی  است.

چه زمانی باید آب مروارید را جراحی کرد؟

اگر آب مروارید خفیف دارید، ممکن است  نیازی به جراحی نداشته باشید. گاهی اوقات، تنظیم نسخه عینک می تواند به طور موقت تاری دید را بهبود بخشد. اما اگر آب مروارید بدتر شود، تاری دید می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. انجام کارهای معمول مانند رانندگی، مطالعه و بالا رفتن از پله ها ممکن است دشوار شود.

روش جراحی آب مروارید

هدف از جراحی آب مروارید بازگرداندن وضوح بینایی است. در بیشتر موارد، این جراحی فقط حدود 10 دقیقه طول می کشد.

     این کار با ریختن قطره چشم در چشم شروع می شود. این باعث می شود مردمک چشم شما گشاد شود تا جراح بتواند به عدسی چشم که در پشت قسمت رنگی یعنی عنبیه قرار دارد دسترسی پیدا کند.
     همچنین برای بی حسی چشم بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد و احتمالاً از داروی آرامبخش برای کمک به آرامش استفاده خواهید کرد. اکثر افراد در حین عمل جراحی آب مروارید بیدار می مانند.
     برای برداشتن آب مروارید ، جراح یک برش کوچک در قرنیه شما ایجاد می کند و سپس یک پروب  وارد چشم می کند. این پروب آب مروارید را برمی دارد. جراح بعد از برداشتن آب مروارید لنز مصنوعی را داخل چشم کار میگذارد و سپس برش بدون نیاز به بخیه ترمیم می شود.

 بعد از عمل آب مروارید چه انتظار داریم؟

بینایی شما بلافاصله پس از عمل بهبود کامل نمی یابد. اغلب چند روز طول می کشد تا متوجه افزایش قابل توجه وضوح بینایی شوید. بعد از عمل، چند هفته قطره های چشمی برای کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت دریافت می کنید. جراحی آب مروارید میزان موفقیت بالایی دارد. آب مروارید برداشته شده دوباره عود نمی کند. حفظ سطح قند خون سالم بسیار مهم است.

چه مواردی را درعمل جراحی آب مروارید افراد دیابتی مد نظر داشته باشیم؟

در صورت ابتلا به دیابت، به خاطر داشته باشید که نتیجه عمل جراحی بستگی به این دارد که آیا بیماری های چشمی دیگر در ارتباط با دیابت مانند گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی دارید یا خیر؟  در این موارد، ممکن است بعد از عمل جراحی آب مروارید، تاری دید به درجاتی باقی بماند. همچنین توجه داشته باشید، قبل از انجام عمل جراحی آب مروارید باید قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید. قند خون بالا می تواند بر بهبود زخم تأثیر بگذارد و همچنین خطر عفونت و خونریزی را افزایش دهد.

در صورت ابتلا به دیابت چگونه از آب مروارید جلوگیری کنیم؟

اگر دیابت دارید، می توانید با حفظ سطح قند خون سالم از آب مروارید جلوگیری کنید. این کار شامل کنترل منظم قند خون و مصرف داروهای دیابت طبق دستورالعمل است.
اگر انسولین یا داروهای دیگر برای دیابت مصرف می کنید اما قند خون شما همچنان بالا است، با یک متخصص داخلی یا غدد مشورت کنید. این پزشکان به تنظیم قند خون شما کمک می کنند.
ورزش منظم همچنین به کنترل قند خون شما کمک می کند. فعالیت بدنی به ماهیچه های شما اجازه می دهد از گلوکز به درستی استفاده کنند. همچنین می تواند از پیشرفت دیابت نوع 2 جلوگیری کند.
تمریناتی که به تثبیت قند خون کمک می کند عبارتند از:

  •      پیاده روی سریع
  •      دوچرخه سواری
  •      پیاده روی
  •      رقصیدن
  •      شنا كردن
  •      ورزش های رقابتی


سایر اقدامات برای محافظت از چشم شما شامل انجام معاینات کامل چشم حداقل یک بار در سال ، حفظ فشار خون و سطح کلسترول  و ترک سیگار در صورت استفاده از آن است.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم