شماره چشم و لیزیک

آیا شماره چشم من برای لیزیک مناسب است؟

افرادی که از عینک برای اصلاح بینایی استفاده می کنند با مزاحمت های استفاده از عینک آشنایی کامل دارند و هر روز دست و پنجه نرم می کنند. هر از چند گاهی مجبور می شویم برای تعویض عینک به چشم پزشک مراجعه و برای خرید عینک جدید هزینه کنیم که با توجه به افزایش سرسام آور قیمت فریم و عدسی های عینک، هزینه قابل توجهی دارد. از طرفی مزاحمت های عینک برای بینی و گوش ها و محدودیت هایی که برای بسیاری از فعالیت های روزانه ایجاد می کند، افراد عینکی را بر آن می دارد که به فکر حذف عینک بیفتند. همچنین شکستن، خم شدن و گم شدن عینک را نیز باید به آن اضافه کرد.
بنابراین، جای تعجب نیست که شروع به فکر کردن در مورد گزینه های جایگزین عینک برای اصلاح بینائیمان بکنیم. جراحی اصلاح بینایی به بسیاری از افراد کمک می کند تا با موفقیت بینایی خود را اصلاح کنند و از شر مزاحمت های عینک خلاص شوند. مانند هر جراحی دیگری، داشتن درک کامل از روش های اصلاح عیوب انکسار شامل روش های مختلف  اصلاح لیزری چشم مانند انواع عمل های  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و همچنین روش های غیر لیزری حذف عینک شامل کار گذاری لنزهای داخل چشمی فیکیک اتاق قدامی، کاشت لنز های فیکیک اتاق خلفی  ICL،  تعویض عدسی طبیعی چشم، کراتوپلاستی هدایتی یا CK و دید تک چشمی یا مونوویژن بسیار مهم است. در طول سال ها، نوآوری ها و پیشرفت های زیادی در روش های مختلف حذف عینک صورت گرفته است.

امروزه، لیزیک برای اصلاح انواع مشکلات رایج بینایی برای کاندیدهای مناسب نتایج خوبی دارد.  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) و پیر چشمی را می توان با لیزیک درمان کرد. با این حال، بسیاری از افراد عینکی فکر می‌کنند که کاندیدای لیزیک نیستند، زیرا نسخه‌های بالایی از عینک دارند.
بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا کاندیدای لیزیک هستید یا خیر، ارزیابی کامل توسط چشم پزشک است. اینکه آیا نسخه عینک شما واجد شرایط لیزیک است یا خیر، تنها یکی از چندین عاملی است که چشم پزشک شما قبل از توصیه لیزیک در نظر می گیرد. این عوامل عبارتند از:

اگر نسخه عینک شما در محدوده قابل درمان قرار گیرد.

شماره چشم شما (یا "عیب انکساری") با "دیوپتر" اندازه گیری می شود. دیوپتر یک واحد متریک است که برای نشان دادن قدرت چشم یا عدسی استفاده می شود. پروفایل های اصلاح بینایی لیزری پیشرفته بسته به لیزری که برای درمان انتخاب می شود، پتانسیل درمان تا 6 + دیوپتر دوربینی، آستیگماتیسم تا 6 دیوپتر و نزدیک بینی تا 12- دیوپتر را دارند.

اگر شماره نسخه عینک شما ثابت است و چشمان شما سالم است.

برای انجام عمل لیزیک چشم باید نسخه ثابتی داشته باشید. این بدان معناست که نسخه عینک شما برای حداقل دو سال متوالی تغییر نکرده باشد. لیزیک برای افراد 18 سال و بالاتر مورد تایید سازمان دارو و غذای آمریکا FDA  است. با این حال، توصیه می شود بزرگسالان جوان  لیزیک را تا اواسط 20 سالگی به تعویق بیاندازند. این سن "بلوغ چشمی" معمولاً به این معنی است که شماره چشم ها ثابت است. مهم است که چشم ها سالم و عاری از بیماری ها، آسیب ها و عفونت ها باشند.

کیفیت بینایی شما

در طول مشاوره اولیه با چشم پزشک خود، باید کیفیت بینایی خود را توصیف کنید، از جمله علائم بینایی موجود مانند:
    اعوجاج نور. اعوجاج شامل هرگونه تابش خیره کننده،  پخش نور وهاله بینی در اطراف منابع نوری است که ممکن است تجربه کنید. بسیاری از افراد علائم دید در شب را به عنوان بخشی از بینایی خود تجربه می کنند. گاهی اوقات علائم اختلال دید در شب در طول فرآیند بهبودی از لیزیک و سایر روش های انکساری رخ می دهد. اخیراً علائم دید در شب به دقت در مطالعات بالینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بیشتر موارد، علائم دید در شب به دنبال لیزیک بسیار بیشتر ازآنکه  افزایش یابد کاهش پیدا می کند.
    خشکی چشم. در جمعیت عمومی، خشکی چشم بسیار شایع است. تخمین زده می شود که بیست درصد افراد اجتماع علائم خشکی چشم دارند که کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. در 30 درصد بیماران تا سه ماه پس از لیزیک علائم خشکی چشم  گزارش شده است. تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که بیش از نیمی از بیماران (59.2٪) که قبل از لیزیک علائم خشکی داشتند، گزارش کردند که علائم آنها ظرف سه ماه پس از لیزیک از بین رفته است.

شکل و ضخامت قرنیه شما

لیزیک  با تغییر شکل قرنیه بینایی شما را بهبود می بخشد - قرنیه به تمرکز نور برای ایجاد تصویر روی شبکیه کمک می کند. اگر قرنیه شما خیلی نازک یا بد شکل باشد، ممکن است به نتایج دلخواهتان نرسید. در طول مشاوره اولیه، چشم پزشک شما ضخامت قرنیه را اندازه گیری می کند تا مطمئن شود که بافت کافی برای تغییر شکل مورد نیاز برای دستیابی به مقدار مطلوب اصلاح وجود دارد.

اندازه مردمک چشم  شما

اندازه گیری اندازه مردمک چشم بخش مهمی از مشاوره لیزیک است. اگر مردمک چشم شما به طور طبیعی بزرگ است، ممکن است پس از جراحی لیزیک در معرض خطر عوارض جانبی مانند دید ضعیف در شب یا تاری دید قرار بگیرید. البته توجه به این نکته مهم است که همه افرادی که مردمک بزرگ دارند به طور خودکار از انجام عمل لیزیک چشم حذف نمی شوند.
زمانی که لیزیک برای اولین بار معرفی شد، به کسانی که شماره چشم بالایی داشتند توصیه نمی شد. اما با فناوری‌ها و تکنیک‌های امروزی، بسیاری از بیمارانی که در گذشته به آنها گفته می‌شد نباید لیزیک انجام دهند، اکنون کاندیدای عالی هستند. یک جراح بسیار ماهر می تواند چشم و بینایی شما را با دقت ارزیابی کند تا توصیه ای دقیق و متفکرانه برای شما ارائه دهد.