هزینه عمل های جراحی چشم با بیمه های تکمیلی

عمل های جراحی چشم بسیار متنوع هستند و تعدادی از این عمل های جراحی تحت پوشش بیمه های پایه مثل بیمه خدمات درمانی یا تامین اجتماعی و تعدادی هم تحت پوشش بیمه های تکمیلی هستند.  عمل های جراحی  لیزیک و یا سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی برای رفع عیوب انکساری چشم از جمله  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) و پیر چشمی طراحی شده ‌است. افرادی که به دلیل ضعف بینایی از عینک یا  لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، در صورتی که واجد شرایط درمان باشند، می‌توانند تحت عمل جراحی چشم قرار گیرند. این افراد برای رفع مشکل بینایی خود باید هزینه‌هایی را متقبل شوند. بیمه تکمیلی می‌تواند تا حدودی هزینه‌های درمان را کاهش دهد. پرداخت هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی، متناسب با نوع عمل متفاوت بوده و به طور معمول هزینه رفع عیوب انکساری چشم بین 6/5 تا 14 میلیون تومان ‌است.

با توجه به‌ افزایش هزینه‌های درمان چشم و عمل لیزیک، استفاده‌ از بیمه تکمیلی می‌تواند تا حدودی هزینه‌ها را کاهش دهد. در ادامه درباره هزینه‌های عمل چشم و پوشش‌های بیمه تکمیلی توضیحاتی خواهیم داد.

بیمه تکمیلی

پوشش‌های بیمه تکمیلی، در شرکت‌های بیمه تفاوت‌هایی دارند و تعهدات جداگانه‌ای را ارائه می‌کنند. بیمه‌نامه‌هایی که به صورت گروهی یا انفرادی طراحی شده‌اند، پوشش‌های مختلفی را برای رفع عیوب انکساری چشم در نظر گرفته‌اند.
دقت کنید که هنگام خرید بیمه تکمیلی چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی باید به سقف و تعهدات بیمه‌نامه دقت کنید. بیمه تکمیلی چشم، طرح جداگانه‌ای نیست، بلکه پوششی از بیمه تکمیلی است و برای افرادی که عمل چشم دارند، هزینه‌ها را جبران خواهد کرد.

خدمات بیمه تکمیلی گروهی با توجه به قرارداد بین شرکت متقاضی و شرکت بیمه تعیین می‌شود. اگر در این قرارداد پوشش رفع عیوب انکساری مانند: عمل لیزیک، لازک و عینک جزو تعهدات بیمه‌گر باشد، می‌توان هزینه‌ها را جبران کرد. در حقیقت هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی متناسب با تعهدات بیمه‌نامه‌ انجام می‌شود.

پوشش عمل چشم در بیمه تامین اجتماعی و سلامت

مراکزی که طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌دانند که با توجه به شرایط بیمه‌نامه، هزینه عمل چشم (لازک و لیزیک) پرداخت نخواهد شد. همچنین داروهای بعد از جراحی لیزیک و آزمایش‌های قبل از عمل هم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد.

بیمه سلامت هم جزو بیمه‌نامه‌های پایه‌ است که عمل لیزیک و لازک را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. همچنین هزینه‌های خرید شیشه و قاب عینک هم در این پوشش‌ها قرار ندارند.
اما برخی از آزمایشات قبل از عمل تحت پوشش بیمه‌ سلامت ‌است و برای هزینه‌های درمان جراحی چشم و رفع مواردی از قبیل آب مروارید و آب سیاه می‌توانید از پوشش این بیمه استفاده کنید.

شرایط پرداخت هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی

تمام بیمه‌های تکمیلی با توجه به قانون ابلاغ شده‌ از سوی بیمه مرکزی، هزینه عمل چشم را در صورتی پرداخت خواهند کرد که میزان عیوب انکساری بیشتر از ۳ دیوپتر باشد. سوالی که مطرح می شود این است که میزان عیب انکساری چشم چگونه محاسبه می‌شود؟
تعریف شرکت‌های بیمه برای میزان عیب انکساری هر چشم، برابر با مجموع عدد نزدیک بینی یا دوربینی و نصف عدد ‌آستیگمات آن چشم است.
با توجه به این تعریف شما می‌توانید برای هر چشم خود میزان عیب انکساری چشم را محاسبه کنید و در صورتی که‌ این درجه معادل ۳ دیوپتر یا بالاتر باشد، هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی قابل پرداخت خواهد بود. (اندازه گیری میزان عیب انکساری چشم توسط چشم پزشک انجام می شود.)

 توجه داشته باشید که پوشش رفع عیوب انکساری در بیمه تکمیلی برای هر چشم جداگانه در نظر گرفته می‌شود. برای دریافت هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی نیازی به برقراری شرایط میزان عیب انکساری چشم برای هر دو چشم به طور هم زمان الزامی ‌نیست و در صورتی که هر یک از چشم‌ها مشمول شرایط بیمه تکمیلی باشند، هزینه مربوطه به بیمه شده  برای همان چشم پرداخت خواهد شد.

هزینه عینک و لنز طبی در بیمه تکمیلی

برخی افراد تمایل دارند که در بیمه تکمیلی خود از بخش پرداخت هزینه عینک یا لنز طبی  استفاده کنند. در بیمه تکمیلی گروهی، هزینه عینک بر اساس قرارداد پرداخت خواهد شد و هزینه عینک بدون قرارداد قابل  پرداخت نیست. توجه کنید که در بیمه‌نامه تکمیلی انفرادی هیچ شرکت بیمه‌ای هزینه عینک یا لنز طبی را پرداخت نمی‌کند.

آیا اگر فردی که از قبل بیمه تکمیلی ندارد می تواند برای انجام عمل های جراحی چشم بیمه شده و از بیمه استفاده کند؟

افراد می توانند بیمه شوند اما نکته مهم هنگام استفاده ‌از پوشش عمل چشم در بیمه ها این است که این بیمه‌نامه ها دوره ‌انتظار 3 ماهه یا بیشتر دارند و اگر شما نیاز به عمل جراحی چشم دارید، باید این دوره‌ انتظار را در نظر بگیرید. همچنین در این اکثر بیمه‌نامه ها هزینه عینک و لنز طبی پرداخت نخواهد شد. بنابراین برای افرادی که قبلا بیمه نشده اند، مقرون به صرفه نخواهد بود که برای عمل جراحی بیمه شوند. چون هم مدت انتظار چند ماهه دارد یعنی تا چند ماه اجازه استفاده از بیمه را نخواهند داشت و در این مدت باید بدون استفاده از بیمه هزینه پرداخت کنند و از طرفی موقع استفاده از بیمه مبلغی از هزینه ها را که بسته به نوع بیمه حدود 10 تا 40 درصد است به عنوان فرانشیز از جیب خودشان پرداخت کنند.از طرفی برخی از بیمه ها اگر قبل از بیمه شدن عیب انکسای داشته باشید، هزینه  عمل را پرداخت نمی کنند.

جراحیهای چشم