تفاوت آب سیاه و آب مروارید

تفاوت آب مروارید و آب سیاه

براستی تفاوت آب مروارید و آب سیاه چیست؟ از زمانی که از خواب بیدار می شویم تا لحظه ای که به خواب می رویم، چشمهای ما دائما در حال دریافت اطلاعات و انتقال آن به مغز هستند. مانند بقیه بدن ما، چشم‌های ما در نهایت خسته و پیر می‌شوند و مستعد بیماری‌ها و سایر مشکلات مرتبط با بینایی می‌شوند. دو مورد از شایع ترین بیماری های تهدید کننده بینایی آب سیاه و آب مروارید هستند. در واقع، آب مروارید علت اصلی نابینایی است و گلوکوم در رتبه دوم قرار دارد. در حالی که بسیاری از وجود این بیماری ها آگاه هستند، فقط تعداد کمی از مردم می دانند که چگونه بر بینایی تأثیر می گذارند یا تفاوت آنها چیست.
برای شفاف سازی موضوع، در اینجا اصول اولیه آب مروارید و گلوکوم، از جمله تفاوت ها، شباهت ها و تهدیداتی که در صورت عدم درمان برای بینایی شما ایجاد می کنند، آورده شده است.

کاتاراکت یا آب مروارید چیست؟

 

آب مروارید یا کاتاراکت cataract آب مروارید یعنی کدر شدن عدسی چشم که مستقیماً در پشت مردمک قرار دارد. عدسی چشم نور را روی شبکیه متمرکز می کند تا تصویر واضحی ایجاد کند تا از طریق عصب بینایی به مغز ارسال شود.  عدسی چشم همچنین چشم را قادر می سازد تا فوکوس خود را تغییر دهد که این امر امکان دیدن اجسام دور و نزدیک را فراهم می کند.
عدسی های چشم ما اساساً از آب و پروتئین استراتژیک ساخته شده است که به نور اجازه می دهد از آن عبور کند. با افزایش سن،  پروتئین های آن شروع به جمع شدن به توده های کوچک - آب مروارید - می کند که عدسی را کدر می کند.
اگر به آن توجه نشود، آب مروارید پیشرفت کرده و عدسی کدرتر می شود  و در نهایت منجر به تاری دید می‌شود که با  عینک و یا لنز تماسی قابل اصلاح نیست.

 

فیلم کاتاراکت یا آب مروارید  Cataract Video

فیلم مرور کلی بر کاتاراکت یا آب مروارید Cataract Overview Video

 

گلوکوم  یا آب سیاه چیست؟

what-is-glaucomaگلوکوم یا آب سیاه گلوکوم آسیب به عصب بینایی است که  معمولاً در اثر فشار چشم بالا ایجاد می شود.
کره چشم خود را به عنوان یک توپ کوچک تصور کنید. اگر هوای زیادی به توپ اضافه کنید، فشار آن را در معرض خطر بیشتری برای ترکیدن قرار می دهد. در حالی که گلوکوم باعث پارگی کره چشم شما نمی شود، فشار بیش از حد در چشم می تواند به عصب بینایی که اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می کند آسیب برساند و باعث کاهش بینایی شود.
عصب بینایی در پشت چشم قرار دارد و با انتقال اطلاعات بصری از شبکیه به بخشی از مغز که تصاویر بصری را پردازش می کند، کار می کند. وقتی فشار چشم بیش از حد بالا می‌رود، شروع به فشار دادن روی عصب بینایی می‌کند و کار را برای عصب بینایی سخت‌تر می‌کند.
اولین علامت قابل توجه گلوکوم تار شدن دید محیطی است. هر چه این بیماری سریع تر تشخیص داده نشود و درمان نشود، آسیب بیشتری می تواند وارد کند و در نهایت کل میدان دید شما را درگیر کرده  و باعث کوری شود.

 

فیلم گلوکوم یا آب سیاه چیست؟ What is Glaucoma

فیلم مروری کلی بر بیماری گلوکوم یا آب سیاه Glaucoma introducing video

 

آب سیاه و آب مروارید چه شباهتی به هم دارند؟

آب سیاه و آب مروارید هر دو بیشتر در افراد مسن رخ می دهند و بینایی را مختل می کنند، اما شباهت خاصی به هم ندارند. این بیماری ها دو عامل اصلی نابینایی به حساب می آیند، اما روش هایی که  آنها روی چشم تأثیر می گذارد با هم کاملاً متفاوت است.

آب سیاه و آب مروارید چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو بیماری چند تفاوت عمده با هم دارند:

گلوکوم

  •     تا مراحل انتهایی بیماری و زمانی که از دست دادن بینایی، هیچ علامتی مشاهده نمی شود.
  •     با شروع از دست دادن بینایی، وضعیت به سرعت پیشرفت می کند.
  •     فشار چشم و عصب بینایی تحت تأثیر قرار می گیرند.
  •     آسیب و یا از دست دادن بینایی دائمی است و قابل ترمیم نیست.
  •     تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از، از دست دادن دائمی بینایی ضروری است.

آب مروارید

  •     علائم اولیه شامل تاری دید یا تاری دید و خیرگی است.
  •     وضعیت نسبتاً کند پیشرفت می کند.
  •     عدسی طبیعی چشم را تحت تأثیر قرار می دهد.
  •     جراحی آب مروارید می تواند بینایی از دست رفته را بازیابی کند.
  •     نیازی به درمان فوری نیست.


تفاوت دیگر نحوه انجام روش های جراحی برای درمان این بیماری ها است.

جراحی آب مروارید شامل برداشتن عدسی کدر از چشم و جایگزینی آن با یک عدسی شفاف داخل چشمی (IOL) است.
جراحی گلوکوم فشار چشم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مایع (زلالیه) که به طور مداوم در داخل چشم تولید می‌شود، راحت‌تر از چشم خارج شود.

کی به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که آب سیاه معمولاً تا زمانی که از دست دادن دائمی بینایی رخ ندهد، هیچ علامتی ندارد، مهم است که معاینات چشمی منظم داشته باشید تا چشم پزشک شما بتواند فشار چشم شما را بررسی کند و علائم اولیه بیماری را جستجو کند.  اگرچه کاهش بینایی ناشی از آب مروارید را می توان با جراحی ترمیم کرد، با پیشرفت آب مروارید، تغییرات تدریجی بینایی ایجاد می شود که می تواند بر توانایی شما در رانندگی ایمن تأثیر بگذارد، قبل از اینکه خودتان متوجه کاهش بینائیتا شوید.
معاینات معمول چشم برای اطمینان سلامتی چشم هایتان و اینکه با افزایش سن در خطر از دست دادن بینایی نیستید ضروری است.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

       

جراحیهای چشم