لازک، لیزیک یا لنز داخل چشمی؛ کدام یک بهتر است؟

لیزیک، لازک یا لنز داخل چشمی

لیزیک یا لازک بهترین روش اصلاح بینایی برای بیماران مبتلا به نزدیک بینی کم تا متوسط است در حالی که لنزهای داخل چشمی فیکیک برای بیماران مبتلا به نزدیک بینی متوسط به بالا مناسب تر است. برای آن دسته از بیمارانی که می‌توانند هر دو روش را انجام دهند، بحث و گفتگو با جراح چشم می‌تواند به تعیین اینکه کدام روش ممکن است به بهترین وجه نیازهای بینایی شما را برآورده کند، کمک کند.

با افزایش محبوبیت لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک، این سوال پیش می آید که آیا این گزینه بهتر از لیزیک برای تصحیح بینایی است یا خیر؟  هر دو روش می توانند به بیماران کمک کنند تا بینایی 20/20 را بدون نیاز به  عینک و یا لنزهای تماسی داشته باشند، اما این دو عمل بسیار متفاوت هستند و بینایی را به روش های بسیار متفاوتی اصلاح می کنند.

تفاوت جراحی لیزری اصلاح بینایی مثل لیزیک و لازک با لنز های داخل چشمی دائمی چیست؟

بزرگترین تفاوت بین لیزیک و لنزهای فیکیک این است که به دلیل ضخامت کم قرنیه برای تعداد قابل توجهی از بیمارانی که سطح اصلاح مورد نیاز آنها بالای شش دیوپتر است نمی توان جراحی لیزیک یا لازک را انجام داد. از طرفی لنزهای فیکیک می توانند سطوح بسیار بالای نزدیک بینی (تا 20 دیوپتر) را با محدودیت های کمی برای بیمار اصلاح کنند. با این حال، در شماره های پایین (زیر سه دیوپتر اصلاح) لنز داخل چشمی فیکیک موجود نیست. بنابراین لیزیک تنها گزینه بالقوه است.

نحوه اصلاح بینایی در روش لیزیک یا لازک چگونه است؟

 در عمل لیزیک یا لازک از لیزر برای تراشیدن بافت قرنیه برای اصلاح دید استفاده می شود. این روش می تواند مقادیر بسیار کم تا خیلی زیاد عیب انکساری را از 0.5 دیوپتر تا 10 یا بیشتر را  اصلاح کند. (برخی از مطالعات نتایج عالی لیزیک را برای بیماران تا 18 دیوپتر نشان می دهد.) اما عامل اصلی محدود کننده در میزان اصلاحی که می توان با لیزیک به دست آورد، ضخامت قرنیه است. هرچه اصلاح بیشتر باشد، بافت قرنیه بیشتری باید برداشته شود. برای بیماران با درجه بسیار بالای نزدیک بینی، قرنیه ممکن است به اندازه کافی ضخیم نباشد که اصلاح کامل را انجام دهیم.

نحوه اصلاح بینایی در روش کاشت لنزهای داخل چشمی دائمی چگونه است؟

 روش کاشت  لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک نیازی به برداشتن بافت قرنیه ندارد. بینایی با قرار دادن عدسی در داخل چشم اصلاح می شود.

در بيماراني که دوربيني و يا نزديک بيني شديد دارند و يا ضخامت قرنيه براي اصلاح با ليزر کافی نباشد، مي توان بدون خارج کردن لنز طبيعي چشم، با کار گذاشتن لنز داخل چشمي مخصوصي در داخل چشم عيب انکساری چشم را اصلاح کرد. با اين عمل چون عدسي طبيعي چشم دست نخورده باقي مي ماند، قدرت تطابق چشم حفظ شده و افرادي که به سن پيرچشمي نرسيده باشند، علاوه بر ديد خوب دور، ديد نزديک خوبي نيز خواهند داشت. جون لنز طبیعی چشم دست نخورده در چشم باقی می ماند به این لنزها فیکیک می گوئیم. در اين عمل از طريق ايجاد برش بسيار کوچکي در محيط قرنيه، لنز ظريفي در جلوي لنز طبيعي چشم کار گذاشته مي شود تا نزديک بيني و يا دوربيني را اصلاح کند.

 اين لنزها به دو گروه عمده تقسیم بندی می شوند:

  1. لنز های اتاق قدامی که در اتاق قدامي چشم (پشت قرنيه و جلوي عنبيه یعنی قسمت رنگي چشم) کار گذاشته می شوند.
  2. لنزهای اتاق خلفی که در اتاق خلفي چشم (بر روي عدسي بيمار و در پشت عنبيه) قرار مي گيرند.

نحوه انتخاب عمل لیزیک یا لازک در مقابل کاشت لنزهای داخل چشمی دائمی چگونه است؟

اگر شماره چشم شما (میزان عیب انکساری) بین سه تا 10 دیوپتر باشد، ممکن است برای اصلاح بینایی بین لیزیک یا لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک یکی را انتخاب کنید زیرا هر دو ممکن است برای اصلاح این سطح از تاری دید قابل استفاده باشند. اگر در این دسته قرار می گیرید، این نکات مقایسه ای ممکن است مفید باشند.

  •     لیزیک کمتر تهاجمی است، اما نیاز به برداشتن بافت قرنیه دارد و قابل برگشت نیست (یعنی پس از از بین رفتن بافت قرنیه، نمی توان آن را جایگزین کرد).
  •     برای کاشت لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک نیاز به جراحی است تا لنز وارد قسمت داخلی چشم شود لذا این روش تهاجمی تر از لیزیک است. اما، می توان در صورت لزوم مجددا لنز را خارج کرد (یعنی جراح می تواند دوباره وارد چشم شود و لنز را خارج کند).
  •     هر دو روش عوارض بسیار پایینی دارند.
  •     هر دو روش با قدرت تمرکز لنز طبیعی ترکیب می‌شوند، بنابراین اگر قبل از عمل پیرچشمی ندارید، همچنان می‌توانید بدون عینک بخوانید.
  •     کاشت  لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک گرانتر از لیزیک است. (معمولاً 3000 تا 5000 دلار برای هر چشم در مقابل 15000 تا 2000 دلار). این هزینه اضافی به این دلیل است که این روش تهاجمی‌تر است و انجام آن زمان بیشتری می‌برد، و همچنین هزینه‌ای برای لنز وجود دارد. اگرچه هر دو روش کمتر از 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.
  •     هر دو روش باعث بهبود فوری بینایی بیماران می شود.
  •     برخی از مطالعات نشان می‌دهند که شیوع خشکی چشم در بیماران لیزیک نسبت به بیماران کاشت لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک،  بیشتراست. درست مانند هر نوع جراحی چشم، کسانی که کاشت لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک دارند از عوارض بالقوه خشکی چشم مصون نیستند.
  •     کاشت لنزهای داخل چشمی دائمی فیکیک عمدتاً برای درمان نزدیک بینی استفاده می شود، اگرچه لنزهای جدید (به نام لنزهای Toric) اکنون برای درمان طیف خاصی از آستیگماتیسم در دسترس هستند.
  •     لیزیک می تواند برای درمان نزدیک بینی، آستیگماتیسم یا دوربینی استفاده شود.

جراحیهای چشم